کارگران پروژه ساخت باند دوم توره به بروجرد:

امسال هنوز حقوقی نگرفته‌ایم

جمعی از کارگران پروژه ساخت باند دوم توره به بروجرد که در 7 ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، در نامه‌ای خطاب به رئیس بنیاد مستضعفان، خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. به گزارش ایلنا، در نامه این کارگران خطاب به پرویز آمده است: با توجه به اشتغال دست‌کم ۴۰ کارگر در این پروژه عمرانی، خواستار اقدامی فوری برای رفع مشکلات موجود هستیم. نویسندگان این نامه با یادآوری مشکلاتی که باعث شده این پروژه عمرانی به بهانه مشکلات مالی توان پرداخت به موقع حقوق کارگران را نداشته باشد، آورده‌اند: چندین سال برای پیمانکار پروژه از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان کار می‌کنیم ولی متاسفانه با این اوضاع بد اقتصادی تورم و گرانی در جامعه، کارفرما حاضر به پرداخت مطالبات مزدی و حقوقی ما کارگران نیست و همین امر باعث نارضایتی کارگران و خانواده‌های آنان شده است. کارگران در بخش دیگری از نامه نوشته‌اند: کلیه کارگران شاغل در پروژه کارگاه پروژه راهسازی توره به بروجرد، به مدت ۷ ماه حقوق مربوط به سال ۹۸ و معوقات مزدی سال ۹۷ و همچنین سنوات و طلب مرخصی از سال ۹۴ تا هم‌اکنون را دریافت نکرده‌اند. کارفرمای شرکت پیمانکار نیز از ابتدای دی ماه کارگاه را تعطیل کرده و از ورود کارگران به آن ممانعت می‌کند.

    

امتناع کارگران شهرداری مریوان از جمع‌آوری زباله‌ها

کارگران شهرداری مریوان در اعتراض به هشت ماه حقوق نگرفتن، زباله‌ها را جمع نکردند. به گزارش ایلنا، وضعیت سطل‌های زباله در مریوان مناسب نیست. کارگران شهرداری مریوان در اعتراض به عدم دریافت دستمزد در هشت ماه گذشته، دست از کار کشیده‌اند و سطل‌های زباله خالی نشده است. این کارگران که بارها به مقامات ذیربط مراجعه کرده‌اند، می‌گویند: هرچه اعتراض کردیم به جایی نرسیده‌ایم. الان هشت ماه است که دستمزد نگرفته‌ایم. وضع ما از کولبران بدتر است. آنها یک‌باره می‌میرند، ما محکومیم به مرگ تدریجی! این کارگران از مقامات شهری می‌خواهند به داد آنها برسند: دیگر حتی نان خالی هم در سفره نداریم.

    

وجود ۲۰۰ مرکز تجاری پرخطر در تهران

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز بیش از یک سوم حوادث ناشی از کار در حوزه ساخت و سازها رخ می‌دهد و ۱۷درصد از این حوادث منجر به فوت می‌شود. به گزارش ایسنا، حاتم شاکرمی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از موارد در زمان ساخت و ساز از پیمانکاران ناکارآمد استفاده می‌شود و مسأله تاسف‌بارتر این است که همین پیمانکاران کار خود را به پیمانکاران دیگر و بعضا کارگران می‌سپارند، تصریح کرد: ناظران ساختمان باید ایمنی لازم در زمان ساخت و ساز را ایجاد کنند. وی گفت: امروز بازار تهران یکی از محل‌های پرریسک و مخاطره‌آمیز در تهران است زیرا هر روز حدود یک میلیون نفر در بازار تهران حضور دارند و کالاها به صورت ناایمن انباشته شده که اگر حادثه‌ای در بازار تهران رخ دهد نباید انتظار داشته باشیم آتش‌نشان‌ها کاری انجام دهند.

شاکرمی ادامه داد: در خیان منوچهری و بازار تهران بسیاری از منازل مسکونی به واحدهای صنعتی تبدیل شده و شهرداری باید نسبت به ایمن‌سازی بازار تهران و تعطیل کردن واحدهای مسکونی که به مراکز تولید تبدیل شده است، اقدام کند.

شاکرمی گفت: امروز بیش از ۲۰۰ مرکز تجاری پر خطر در تهران وجود دارد و ما به عنوان وزارت کار خواستار تعطیلی ۴۰ واحد تجاری ناایمن شدیم.