مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید فرش دستباف شهری و عشایری ایران گفت: بیمه 200هزار قالی‌باف با کاهش کمک دولتی قطع شده است. خواسته ما این است که هنر صنعت قالی‌بافی در شمول معافیت از مالیات بر ارزش افزوده قرار گیرد.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو خبرگزاری فارس گفت: براساس مصوبه دولت در سال 1388 قرار شد با کمک دولت به تامین اجتماعی، بیمه قالی‌بافان اجرا شود و کارگران این صنعت را تحت پوشش بیمه قرار دهد و تا سال 92 با کمک و حمایت دولت، تعداد 450هزار کارگر قالی‌باف بیمه شده بودند.

وی گفت: قرار بود روند کمک دولت برای بیمه قالی‌بافان ادامه پیدا کند که ظرف 10 سال کل هنرمندان بافنده قالی که حدود 2 میلیون نفر هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قالی‌بافی قرار بگیرند اما از سال 92 به بعد پوشش بیمه‌ای 200هزار نفر از قالیبافان قطع شد و از شمول تامین اجتماعی خارج شدند.

به گفته بهرامی، در حال حاضر یک میلیون نفر هنرمند بافنده قالی در کشور وجود دارد، در حالی که قبلا 2 میلیون نفر در این بخش مشغول کار بودند. دولت از سال 92 بودجه لازم برای تامین اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در زمینه تحت پوشش قرار دادن بیمه قالی‌بافان پرداخت نکرد، بنابراین 200هزار نفر از قالی‌بافان بیمه‌شده ریزش پیدا کردند و تعداد کارگران بیمه‌شده از 450هزار نفر به حدود 250هزار نفر رسید، یعنی برخلاف مصوبه اول که قرار بود بیمه قالی‌بافان افزایش یابد اما با عدم تامین بودجه این تعداد کاهش یافت. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران اظهار داشت: اگر حتی فیش واریزی کارگر قالی‌باف یک روز هم به تاخیر می‌افتاد یا اینکه قالی‌باف در روزی که مامور به کارگاهش مراجعه می‌کرد، حضور نداشت، بلافاصله بیمه او به بهانه‌های مختلف قطع می‌شد.

وی گفت: دولت 20درصد حق بیمه و کارگر قالی‌باف 7درصد این رقم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کرد و تا سال 92 بودجه آن تامین بود، بنابراین تعداد بافنده‌های قالی که زیر پوشش بیمه بودند به 450هزار نفر رسید. وی گفت: بیمه از نظر امنیت اجتماعی برای کارگران بسیار مهم است و از وقتی که بیمه کارگران قالی‌بافی قطع شده، تعداد زیادی از این شغل کنار رفتند. بهرامی عنوان کرد: در حال حاضر دولت به تامین اجتماعی چند هزار میلیارد تومان بدهی دارد و این گفته‌ای است که مدیرعامل تامین اجتماعی هفته قبل در جلسه حضوری اعلام کرد.

بهرامی با بیان اینکه صنعت قالی‌بافی تنها صنعت بومی کشور است، گفت: نه تنها از این صنعت حمایت نشده، بلکه منویات رهبری در راستای اشتغال و رونق تولید نیز در این صنعت نادیده گرفته شده و در تخصیص اعتبار برای بیمه قالی‌بافان کوتاهی شده، بنابراین عده زیادی از کارگران از صنعت فرش دستباف کناره‌گیری کردند و به شغل‌های کاذب مانند دست‌فروشی روی آوردند.