سه کارگر در حریق کارگاه ضایعاتی جان باختند

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری تهران بزرگ از مرگ سه تن در پی حریق در یک کارگاه جمع‌آوری ضایعات در جنوب تهران خبر داد. سعیدآقایاری در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفت: در پی اعلام خبر آتش‌سوزی مرگبار در یک کارگاه جمع‌آوری ضایعات در منطقه مجیدآباد کهریزک در حوالی ساعت 20:30 شب دوشنبه، عوامل پلیس به محل اعزام شدند. رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: مأموران انتظامی پس از حضور در محل حادثه و هماهنگی لازم به منظور حضور اورژانس و عوامل آتش‌نشانی، به تحقیق درباره این حادثه پرداختند که بررسی اولیه نشان داد محل استراحت کارگران در کارگاه مذکور طعمه حریق شده و تعدادی کارگر در میان شعله‌های آتش محبوس شده‌اند. وی با اشاره به تلاش عوامل آتش‌نشانی برای اطفای حریق و نجات کارگران، گفت: متأسفانه در این حادثه سه کارگر جوان بر اثر شدت سوختگی جان باخته و چهار کارگر جوان دیگر نیز دچار سوختگی درجه یک تا سه شده که به سرعت به مراکز درمانی انتقال یافتند. آقایاری، از بازداشت صاحب این کارگاه به دستور مقام قضایی خبر داد و متذکر شد: علت وقوع حادثه مرگبار توسط کارشناسان آتش‌نشانی در دست بررسی است. در همین زمینه، خبرگزاری ایلنا اسامی جان‌باختگان این حادثه را «اسدالله امیری» ۱۸ ساله، «رضا حسینی» و «محمد حسینی» ۱۹ ساله عنوان کرد که به عنوان کارگر ساده مشغول کار بوده‌اند. همچنین «محمد رسولی» ۵۰ ساله، «محمد حسینی»۲۰ ساله و «افضل رضایی» ۳۰ ساله کارگرانی هستند که در این حادثه دچار سوختگی شده‌اند که دو نفر از آنها به بیمارستان شهدای هفت‌تیر و یک نفر از آنها به بیمارستان شهدای یافت‌آباد اعزام شده‌اند.

    

مزد کارگران تعمیرات اساسی مارون پرداخت نمی‌شود

کارگران پیمانکاری تعمیرات تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی مارون که در بخش تعمیرات اساسی کار می‌کنند، از عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند. به گزارش ایلنا، آنها می‌گویند: هنوز دستمزد آبان ماه را نگرفته‌ایم و عموماً پرداخت دستمزدهای ما با تاخیر انجام می‌شود. این کارگران که بعضاً از قبل هم معوقات مزدی پرداخت نشده دارند، مشکل را از پیمانکاری بودن فعالیت خود می‌دانند و می‌گویند: در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌ها، اکثر فعالیت‌ها را به پیمانکاران واگذار کرده‌اند و دست کارگر را برای دفاع از حقوق خود بسته‌اند. ما نمی‌دانیم برای دریافت حقوق خود به کجا مراجعه کنیم. سلسله مراتب کارفرمایان، کار را برای ما سخت کرده است. این کارگران که تعداد آنها چند ده نفر است، از شرایط سخت معیشتی خود انتقاد دارند و می‌گویند: وقتی دستمزدها را با تاخیر می‌پردازند، چه کسی قرار است دیرکرد اقساط ما را بپردازد؟

    

تجمع پرستاران اصفهانی مقابل استانداری

جمعی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، صبح دیروز (۱۹ آذر ماه) مقابل استانداری این شهر تجمع کردند. به گزارش ایلنا، «محمود عمیدی» فعال صنفی پرستاری در این باره گفت: اعتراض پرستاران اصفهان به طرح قاصدک کاملاً خودجوش است. پرستاران اصفهان معتقد هستند که از وقتی طرح قاصدک به اجرا درآمده، مطالبات خود را با تاخیر دریافت می‌کنند. عمیدی تصریح کرد: پرستاران بارها اعلام کردند که طرح قاصدک که چند سالی است اجرایی می‌شود غیرقانونی است. قبل از طرح قاصدک پرستاران اضافه‌کاری را نهایتاً با یک ماه تاخیر دریافت می‌کردند، در حالی که از وقتی طرح قاصدک اجرایی شده، پرستاران مجبور هستند ۹ ماه، یک سال یا ۱۴ ماه منتظر بمانند تا مطالبات معوقشان را دریافت کنند. پرستاران قبل از طرح قاصدک نیز کارانه را نهایتاً با دو تا سه ماه تاخیر می‌گرفتند.  عمیدی تاکید کرد: البته مشکل اصلی پرستاران وجود تبعیض در پرداخت‌ها بین پزشکان و پرستاران است و خیلی از خدمات پرستاری به نام پزشکان ثبت می‌شود.