سقوط یک پله‌ای زنان کارآفرین ایران در جهان

مسترکارد در گزارشی، آمریکا را بهترین کشور برای زنان کارآفرین معرفی کرد. به گزارش ایسنا، امسال نیز رتبه‌بندی برخی از کشورهای جهان از نظر شاخصه‌های مطلوب برای فعالیت زنان کارآفرین با استناد به داده‌ها و آمارهای نهادهای معتبری نظیر سازمان جهانی کار، یونسکو، بنیاد پایش کارآفرینی جهانی و بانک جهانی توسط مسترکارد منتشر شد. بر همین اساس ۵۸ کشور جهان که ۸۰درصد زنان جهان در آنها زندگی می‌کنند مورد ارزیابی قرار گرفته و به آنها، امتیازی بین صفر تا ۱۰۰ تخصیص داده شده که صفر بیانگر کمترین امتیاز و صد بیانگر بیشترین امتیاز بوده است. به گفته مسترکارد، بیشترین افزایش امتیازها در گزارش امسال به نسبت گزارش سال قبل مربوط به فرانسه، تایوان و اندونزی و بیشترین کاهش امتیاز در مقایسه با سال قبل مربوط به مکزیک، سوئد و عربستان سعودی بوده است. ایران در گزارش امسال با ۴۲.۳ امتیاز، بالاتر از عربستان، الجزایر، بنگلادش و مصر و پایین‌تر از کشورهای تونس، هند، ترکیه و اتیوپی در رده ۵۴ جهان ایستاده است. امتیاز ایران در مقایسه با سال قبل ۱.۷ امتیاز (معادل چهار درصد) کاهش داشته است که همین مساله نیز باعث شده ایران در رتبه‌بندی امسال یک رتبه نزول کند.

    

مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار:

تعطیلی هفت‌تپه، زیان‌های جبران‌ناپذیری دارد

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه برای پرداخت نکردن دستمزد کارگران این شرکت و تعطیلی این بنگاه انتقاد کرد. کریم یاوری در گفت‌وگو با ایلنا گفت: متاسفانه وعده کارفرما برای پرداخت حقوق شهریور ماه کارگران حداقل در نیمه اول مهر ماه تحقق پیدا نکرد و کارگران واحد موصوف با سه ماه مطالبات مزدی مواجه‌ هستند. وی افزود: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت  نیشکر هفت تپه طی نامه‌ای بنگاه مذکور را از تاریخ 29/8/98 تعطیل اعلام کرده که این نامه اثرات منفی بر روحیه کارگران گذاشته و استدلالی ندارد. به وی موکداً توصیه می‌‌کنم ضمن لغو فوری نامه مذکور، در اسرع وقت مبادرت به پرداخت مطالبات  قانونی کارگران کند. اداره امور کارگاه‌های بزرگ با تشریک مساعی با کارگران به ویژه نمایندگان قانونی آنان قطعاً روند بهبود پیدا خواهند کرد. یاوری با بیان اینکه هفت‌تپه از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده و این نهاد یک طرف قرارداد محسوب می‌شود، گفت: سازمان خصوصی‌سازی مطابق با قرارداد نحوه واگذاری و از آنجا که در قرارداد واگذاری احتمالا پرداخت مطالبات کارگران پیش‌بینی شده، سریعاً مداخله و حل مشکل را پیگیری کند. وی یادآور شد: اعتراض کارگران هفت‌تپه، صنفی و صرفاً برای تامین مطالبات معوق است. نامه کارفرما برای تعطیلی کارگاه قطعاً زیان‌های جبران‌ناپذیری را متوجه شرکت و کارگران و کارفرما می‌کند.

    

شناسایی ۴۸هزار تبعه شاغل غیرمجاز در کشور

آمار وضعیت اشتغال اتباع بیگانه در کشور نشان می‌دهد سال گذشته بیش از ۴۸هزار تبعه شاغل غیرمجاز در کشور شناسایی و در همین ارتباط، حدود 19 هزار کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند. به گزارش مهر، جدیدترین آمار از وضعیت فعالیت اتباع بیگانه، اشتغال غیرمجاز و کارفرمایان متخلف نشان می‌دهد در سال گذشته ۸۸هزار و ۷۲۰ بازرسی در این حوزه انجام شده که در نتیجه آن ۴۸هزار و ۲۴۱ تبعه شاغل غیرمجاز شناسایی شده است. همچنین سال گذشته ۱۹هزار و ۶۱۷ کارفرمای متخلف به دلیل به‌کارگیری تبعه غیرمجاز جریمه شده و ۸هزار و ۹۱۳ کارفرمای متخلف به دلیل سنگین بودن نوع تخلف، به مراجع قضایی معرفی شدند.

آمار وضعیت صدور پروانه اشتغال برای اتباع بیگانه نیز حاکی از آن است که در سال گذشته برای حدود ۷ هزار و ۹۰۰ تبعه خارجی پروانه کار صادر شده که این میزان در سال پیش از آن (۹۶)، ۵ هزار و ۶۶۹ پروانه بوده است.