اعتراض مجدد کارگران هفت‌تپه در پی تاخیر حقوق

جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد، مقابل دفتر مجتمع، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این درحالی‌ست که سرپرست مجموعه می‌گوید: براساس زمان‌بندی، همیشه دستمزدها یک ماه عقب است و ما هم اکنون فقط یک ماه حقوق عقب هستیم. به گزارش ایلنا، کارگران هفت‌تپه، دیروز نسبت به عدم پرداخت حقوق مهر و آبان اعتراض کردند. بخش‌های مختلف شرکت ازجمله کارگران بخش کشاورزی در این اعتراض صنفی شرکت داشتند. «اسدبیگی» سرپرست مجموعه نیشکر هفت‌تپه در ارتباط با این تجمع صنفی می‌گوید: حقوق‌ها را پرداخت کرده‌ایم اما باز هم اعتصاب می‌کنند و کار نمی‌کنند. کارگران ۴۵ روز در اعتصاب بودند و تولید خوابید با این حال، حقوق‌ها پرداخت شده است. وی با بیان اینکه براساس زمان‌بندی، همیشه دستمزدها یک ماه عقب است، تاکید کرد: اکنون فقط یک ماه حقوق عقب هستیم. همه شرکت‌ها دارند نی برداشت می‌کنند اما ما قادر به برداشت نیستیم چون کارگران در اعتراض و اعتصاب هستند. همین اعتصابات مکرر باعث شده در تولید شکر با مشکل مواجه شویم. اسدبیگی با تاکید بر اینکه ما باید تولید داشته باشیم تا نان بدهیم، ادامه می‌دهد: در ماه‌های گذشته، یک کیلو شکر هم تولید نکردیم. جلوی تولید را می‌گیرند. با اعتراضات مکرر، نمی‌گذارند کار شود و اورهال شود. در این شرایط مانده‌ایم با این کارگران چه کنیم؟

    

افزایش 6درصدی نرخ مشارکت زنان در اقتصاد

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۶درصدی مشارکت زنان در اقتصاد خبر داد و مسئولیت‌های خانوادگی و شخصی را ازجمله علل دوری زنان از بازار کار عنوان کرد. به گزارش ایسنا، عیسی منصوری گفت: ورود زنان به بازار کار یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای توسعه اقتصادی است. این در حالی است که نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی با اختلاف قابل توجهی نسبت به مردان پایین‌تر است. وی طی سخنانی در اجلاس پکن ۲۵ که در بانکوک تایلند برگزار شد، ضمن تشریح توانمندی‌های اقتصادی زنان ایرانی در حوزه اشتغال خانگی، میزان مشارکت زنان در سال ۲۰۱۴ را ۱۲درصد ذکر کرد و گفت: این میزان با ۶درصد رشد به ۱۸درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است. معاون اشتغال وزیر کار به چالش‌ها و راهکارهای وزارت کار در حوزه اشتغال اشاره و خاطر نشان کرد: برنامه‌های اجرا شده در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در راستای شناسایی مشکلات زنان، مشارکت زنان برای حضور در بازار کار و نقش‌آفرینی آنها در توسعه اقتصادی بوده است. منصوری، مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی را ازجمله علل دوری زنان از بازار کار عنوان کرد و گفت: به دلیل فرصت‌های فراهم شده برای زنان در کشور، سطح تحصیلی آنها نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده به نحوی که هم اکنون حدود ۶۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دارندگان تحصیلات عالی، زنان هستند اما کم بودن سطح مهارت یکی از مشکلات زنان برای پیوستن به بازارکار است. به گفته وی، افزایش ظرفیت کار در خانه و افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان با آموزش تکنیکی و فنی و حرفه‌ای ازجمله تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش مشکلات زنان در ورود به بازار کار بوده است.

    

۱۲۷۱ بنگاه اقتصادی در شرایط هشدار قرار دارند

مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۱۲۷۱بنگاه اقتصادی مشکل‌دار در شرایط هشدار قرار دارند، گفت: تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در مهرماه ۳درصد کاهش داشته است. به گزارش روابط عمومی وزارت کار، کریم یاوری با بیان اینکه بیش از ۱۳هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در هفت ماهه اول سال جاری اشتغال مجدد پیدا کردند، اظهار داشت: بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است که به بیمه‌شدگانی که بیکار می‌شوند، ماهانه مقرری پرداخت می‌شود. وی افزود: حمایت از بنگاه‌های مشکل‌دار موجب شده تا تعداد برقراری مقرری بیمه بیکاری با روند کندتری نسبت به مدت مشابه افزایش داشته باشد و این امر بر میزان اخراج کمتر از بنگاه‌ها اثرگذار بوده است.