در روزهای اخیر تعدادی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم تمدید قرارداد برخی از همکاران خود تجمع کرده بودند که با وعده مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مذاکره با کارفرما جهت بازگشت به کار به تجمع خود پایان دادند. البته بازبینی در موضوع خصوصی‌سازی این واحد بزرگ صنعتی، از دیگر خواسته‌های کارگران بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، پس از بازگشت آرامش نسبی به شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه، کارفرمای این واحد به بهانه اتمام مدت قرارداد 20 نفر از کارگرانی که به ادعای وی رهبری تجمعات برگزار شده در سال گذشته و ابتدای امسال را به عهده داشتند، از ورود آنها به شرکت جلوگیری کرد.

شریعتی: از مالک خواستیم در کارهای تخصصی دخالت نکند و فقط به دنبال تامین منابع مالی و ساماندهی منابع انسانی باشد، به شرکت نظم بدهد و مدیریت را تقویت کند. اگر این کارها را نکند ما نیز تصمیم دیگری برای شرکت خواهیم گرفت

در همین زمینه، رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز از بازداشت اعضای یک تشکل قانونی در هفت‌تپه خبر داد. علیرضا محجوب در تذکری در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس گفت: کشاکش‌ها در هفت‌تپه ادامه دارد و روز دوشنبه اعضای یک تشکل قانونی (شورای اسلامی کار) در هفت‌تپه را بازداشت کردند. وی خواستار پیگیری این موضوع از سوی مجلس و دستگاه‌های ذیربط شد.

با این حال، استاندار خوزستان در پاسخ به وضعیت اخراج ۲۰ کارگر از شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه گفت: ۱۷ نفر از این کارگران پس از بررسی‌ها و برگزاری نشست‌های مرتبط با این موضوع، تعهد دادند که همکاری بیشتری داشته و به سرکار خود برگشتند.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه دادستان خوزستان بر کار کشت و صنعت هفت‌تپه نظارت کامل دارد، افزود: کارفرما قرارداد این ۲۰ نفر را که در بخش تجهیزات و بخش‌های دیگر کارخانه فعالیت دارند، تمدید نکرد که پس از اطلاع از این موضوع، هیاتی با مسئولیت دادستان را موظف به بررسی حقوق کارفرما و کارگران کردیم تا مشخص شود چه مشکلاتی دارند و سریع آن را اصلاح کنند.

وی گفت: در سال ۱۳۸۴ که بنا بود کشت و صنعت هفت‌تپه واگذار شود، این واحد صنعتی دارای پنج هزار میلیارد ریال زیان انباشته بود و بخش خصوصی نیز آن طور که باید و شاید توجه جدی به آن نداشت و روند فعالیتش نامناسب بود اما از پارسال با همکاری قوه قضاییه، دادستان کل کشور، دادستان تهران، سایر دستگاه‌ها و اهتمام استان با کارفرما و کارگران جلسات مشترکی برگزار شد که آنها موظف به انجام کار مشترک برای تولید بیشتر در این مجموعه شدند.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین کمیته‌ای به ریاست دادستان خوزستان تشکیل شد و هیاتی با حضور نمایندگان استانداری خوزستان، اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اداره کل اطلاعات، سازمان جهاد کشاورزی استان و قرارگاه ابوالفضل کار را شروع کردند و تعهداتی را برای کارفرما و کارگران مشخص کردند و جلساتی مشارکتی بین نمایندگان کارگران و کارفرما ایجاد کردند و کار روی غلطک افتاد.

حقوق کارگران به‌روز است

وی با بیان اینکه حقوق کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به‌روز است، بیان کرد: حق سنوات این کارگران پرداخت شده و مساله حقوق بازنشستگان نیز برطرف شده است.

شریعتی درباره اینکه کارگران درخواست داشته‌اند کارفرما در شرکت حضور نداشته باشد، بیان کرد: اگر بناست کارفرما نباشد پس کارگران نباید بگویند که کارفرما حضور ندارد و اگر بناست کارفرما در کارخانه حضور داشته باشد پس حضور او منوط به داشتن مداخله در امور کارخانه است. ما نیز اعلام نکرده‌ایم کارفرما در شرکت نباشد چرا که کارفرما مالک است و نمی‌تواند نباشد، بلکه خواستار شدیم کار به دست کاردان سپرده شود و کارفرما را موظف کردیم یک قائم‌مقام برای مدیرعامل انتخاب کند که متخصص این امر باشد و اکنون صابریان به عنوان قائم‌مقام و مددی به عنوان مشاور قائم‌مقام که هر دو نیز متخصص کشاورزی و صنعت هستند، در شرکت حضور دارند.

وی ادامه داد: از کارفرما و مالک خواستیم در کارهای تخصصی دخالت نکنند و فقط به دنبال تامین منابع مالی و ساماندهی منابع انسانی باشند، به شرکت نظم بدهد و مدیریت را تقویت کند. کارفرما را مکلف کردیم که اگر این کارها را نکند ما نیز تصمیم دیگری برای شرکت خواهیم گرفت اما تاکنون کارفرما براساس آنچه دادستان و هیاتی که وی تعیین کرده عمل کرده است که در یک سال گذشته هماهنگی خوبی وجود داشته است.

استاندار خوزستان افزود: قائم‌مقام، مشاور و مدیرعامل این شرکت همیشه در شرکت حضور دارند و براساس نشستی که روز دوشنبه با دادستان داشتند، مالک موظف به حضور مستمر در کارخانه حداقل چند روز در هفته است.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های این شرکت به زیر کشت نیشکر کشت رفته و امیدواریم به مرز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد. کارخانه نیز در حال اورهال شدن است. در یک سال گذشته هفت‌تپه روند به نسبت خوبی را طی کرده که باید تلاش کنیم این روند ادامه پیدا کند.

محجوب: کشاکش‌ها در هفت‌تپه ادامه دارد و روز دوشنبه اعضای یک تشکل قانونی (شورای اسلامی کار) در هفت‌تپه را بازداشت کردند. این موضوع باید از سوی مجلس و دستگاه‌های ذی ربط پیگیری شود

شریعتی گفت: این‌گونه نیست که حق تنها با کارگران یا کارفرما باشد بلکه کارگر حقوقی دارند و ما ضامن حقوق کارگر هستیم و نمی‌گذاریم به آنها ظلمی شود. از سوی دیگر کارفرما نیز حقوقی دارد که ضامن حقوق کارفرما نیز هستیم و معتقدیم هر دو طرف این ماجرا باید از نظر حقوقی در تعادل باشند و از حقوق قانونی آنها دفاع کنیم تا کار به درستی پیش برود.

تجمع کارگران هفت‌تپه در فصل برداشت به صلاح نیست

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با تاکید بر پیگیری خواسته‌های صنفی کارگران کشت و صنعت هفت‌تپه، هر گونه تجمع در فصل برداشت را به صلاح کارگران ندانست و از کارفرما خواست تا در مقابل تلاش و زحمت کارگران اهتمام خود را در پرداخت به موقع حقوق آنها به کار گیرد.

کریم یاوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر خود به اهواز و حضور در جمع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اظهار کرد: به نمایندگی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه حضور پیدا کردیم و ضمن ابلاغ پیام وزیر کار از کارگران خواستیم تا برای جلوگیری از هدررفت زحماتشان در فصل برداشت به فعالیت کاری ادامه دهند.

وی با بیان اینکه تجمع برای درخواست‌های صنفی در فصل برداشت به صلاح کارگران نیست، گفت: با توجه به آنکه ادامه فعالیت کارگران در فصلی که برای کشت نیشکر اهمیت بسیاری دارد، از کارگران دعوت کردیم که خواسته‌های صنفی خود را از طریق نمایندگان خود و از مجاری قانونی پیگیری کنند.