عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، رواج قرادادهای سفیدامضا را معلول افزایش بیکاری و فقر دانست و گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های اشتغال و تولید در کشور فراهم نشود، همچنان باید شاهد انعقاد این قراردادها و تضییع حقوق کارگران باشیم.

سلمان خدادادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: مهمترین علت رواج قرادادهای موقت و سفیدامضا، افزایش بیکاری، مشکلات اقتصادی و فقر است و کارگران مجبور به پذیرش این قراردادها برای تامین معیشت می‌شوند/ تا زمانی که تعادلی میان بازار کار و اشتغال نباشد، با افزایش نرخ بیکاری، چنین قراردادهایی رواج می‌‌یابد و کارفرمایان و سودجویان با سوءاستفاده از شرایط، از کارگران بیگاری می‌کشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: کارگرانی که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند حتی با دریافت دستمزدهای ناچیز حاضر می‌شوند در هر شرایطی مشغول کار شوند.

این نماینده مجلس دهم یادآور شد: پس از فروریختن پلاسکو، کارشناسان در مورد ایمن نبودن ساختمان‌های زیادی مانند علاءالدین هشدار دادند و بر ضرورت ایمن‌سازی آن تاکید کردند ولی بی‌شک اگر در حال حاضر اعلام کنند که به خاطر عدم ایمنی یک ساختمان، آن محل باید تخلیه شود و جان کسبه در معرض تهدید است، اولین افرادی که اعتراض می‌کنند کسبه و کارگران هستند نه مالکان، زیرا معیشت‌شان به خطر می‌افتد و این به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های تولید و اشتغال در کشور است زیرا تنها تامین معیشت برایشان مهم است نه قرارداد 3 و 6 ماهه و سفیدامضا.

وی یادآور شد: به طور قطع تا زمانی که زیرساخت‌های اشتغال و تولید فراهم نشود و تولید رونق نیابد همچنان باید شاهد انعقاد این قراردادها و تضییع حقوق کارگران باشیم.

این نماینده مجلس دهم یادآور شد: هر چند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال‌هاست از حذف و کاهش انعقاد قراردادهای سفیدامضا سخن می‌گوید اما متاسفانه تاکنون نتوانسته این مهم را تحقق بخشد. البته از وزارتخانه‌ای که حتی از پس انجام وظایف خود برنمی‌آید و نمی‌تواند دستگاه‌های زیرمجموعه خود را مدیریت کند نباید انتظار حذف چنین قراردادهایی را داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد فعالیت اتباع بیگانه غیرمجاز در حوزه کارگری به ویژه ساختمانی نیز گفت: پس از بحران ارز تعداد زیادی از کارگران افغانستانی به کشورشان بازگشتند و حضور آنها در کشور کمتر شده است. البته کارگران ایرانی نسبت به انجام برخی مشاغل تمایل ندارند و کارگران خارجی در این مشاغل فعالیت بیشتری دارند.

وی یادآور شد: در این رابطه نیاز است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کارفرمایانی که اتباع بیگانه غیرمجاز را به‌کارگیری می‌کنند برخورد کند زیرا حضور آنها تهدیدی برای اشتغال کارگران ایرانی محسوب می‌شود.