معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بسته‌های تثبیت اشتغال باید اجرایی شود، گفت: ۳۵درصد افراد در اشتغال روستایی بیمه بودند. با تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شد دیگر تمام افراد باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

عیسی منصوری در گفت‌وگو با تسنیم گفت: برای توسعه اشتغال، نیازمند مهارت، ارتقای فناوری و سرعت بخشیدن به برنامه‌ها هستیم. آنچه اشتغال ایجاد می‌کند تنها وام نیست، بلکه برای رسیدن به برنامه‌های واقعی اشتغال همه دستگاه‌های اجرایی باید نقش ایفا کنند.

منصوری تثبیت اشتغال موجود کنار ایجاد و توسعه اشتغال را مهم ارزیابی کرد و افزود: بسته‌های تثبیت اشتغال باید اجرایی شود. بخش زیادی از افرادی که  سال گذشته ریزش پیدا کردند در محیطی دیگر مشغول کار شدند. بخش زیادی از این افراد به‌صورت بیمه‌نشده مشغول کار شدند. سهم اشتغال غیررسمی در سال‌های اخیر، افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه حدود 58درصد اشتغالی که هر ساله ایجاد می‌شود، غیررسمی است، ابراز کرد: در یک تقسیم‌بندی کلی سه مسیر برای ایجاد اشتغال وجود دارد. مسیر اول سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه و مسیر دوم افزایش بهره‌وری و مسیر سوم اشتغال است. در کشور ما در سال‌های اخیر نرخ تشکیل سرمایه منفی بوده است، معنی آن این است که حتی اگر وام دهیم منجر به شکل‌گیری سرمایه‌گذاری درستی نمی‌شود که اشتغال ایجاد کند. معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گفت: سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل بستگی به رشته فعالیت دارد. این موضوع در بخش روستایی تا حدی متفاوت است. در بخش روستایی کارآفرین نیازمند سرمایه است و اگر آن سرمایه در اختیارش قرار بگیرد، می‌تواند بهره‌ورتر عمل کند و بخش خدمات، گردشگری و صنایع دستی، طبیعت‌گردی و روستایی‌گردی توسعه یابد.

منصوری ادامه داد: سال گذشته تشکیل سرمایه در بخش صنعت، منفی بود. در شرایط تحریم اگر به صنعت سنتی خود بپردازیم، باید هدفمند ورود کنیم. البته باز هم این سیاست برای همه رشته‌ها حاکم نیست. دو ابزار دیگر بهره‌وری و اشتغال باقی می‌ماند. تأکید ما این است که در این شرایط به‌سراغ این دو روش برویم.

معاون اشتغال وزیر کار با اعلام اینکه «میزان اشتغال در سال گذشته 143هزار نفر بوده که حدود 30درصد آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و تا پایان امسال جمعاً 250 هزار اشتغال روستایی با احتساب سال گذشته خواهیم داشت»، گفت: حدود 100هزار نفر در طرح اشتغال روستایی تا پایان سال بیمه خواهند شد. به همین منظور توافقی با سه صندوق بیمه‌ای برای بیمه شاغلان روستایی منعقد کرده‌ایم. منصوری با بیان اینکه 35درصد افراد در این طرح بیمه شده بودند، اضافه کرد: در راستای تمام‌شماری که از طریق سامانه ناظر صورت داده‌ایم متوجه شدیم که تعداد بیمه‌شدگان بسیار کم است. در همین راستا برنامه‌ریزی کردیم که سازوکاری طراحی کنیم که شاغلان اجباراً یکی از بیمه‌های مذکور را انتخاب کنند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تا بتوانند از مزایای وام اشتغال روستایی برخوردار باشند.

معاون اشتغال وزارت کار گفت: این تفاهم‌نامه بین سازمان تأمین اجتماعی، صندوق روستاییان و عشایر، صندوق بیمه محصولات معدنی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی منعقد شده است. هدف از این تفاهم‌نامه این بود که هر کسی که از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کرد، نیروی کارش الزاماً در این مکانیسم بیمه شود.