جان‌باختن دو معدنچی آزادشهری به فاصله یک هفته

معادن همچنان در صف اول حوادث کار هستند

یک هفته بعد از حادثه منجر به مرگ کارگر معدن اولنگ رامیان که سقوط سنگ یک تنی روی بدن کارگر علت آن بود، حالا کارگر دیگری در همان حوالی در معدن «قشلاق رودبار» به علت سقوط سنگ روی سرش جان باخته است. به گزارش ایلنا، معدن قشلاق رودبار در حوالی شهرستان آزادشهر است، جایی که چندین معدن زغال‌سنگ کوچک و بزرگ قرار دارد و خیلی از مردان روستاهای اطراف و شهرستان آزادشهر استان گلستان، معدنچی هستند. حادثه معدن زمستان یورت که خانواده بیش از ۴۰ کارگر را داغدار کرد، در همین منطقه رخ داد. خیلی از کشته‌شدگان با هم نسبت فامیلی داشتند. خیلی از آنها کار در معدن را از پدرانشان به ارث برده‌اند. کارگران در معدن ممکن است بارها مرگ همکارنشان را در اثر حوادث کار ببینند. محمد محمودی، کارگر ۲۵ ساله معدن «قشلاق رودبار» در حال استخراج مواد معدنی از داخل تونل بوده‌ که یک سنگ بزرگ روی سرش باعث مرگ او می‌شود.

«علی اخوان مهدوی» رئیس بازرسی کار استان گلستان درباره گزارش‌های رسیده به بازرسی کار استان می‌گوید: گزارش‌های اولیه از حادثه کار معدن قشلاق رودبار به دست‌مان رسیده اما هنوز علل حادثه در دست بررسی است. به گفته اخوان، کارگران در ۵۰ متری یکی از تونل‌های معدن قشلاق رودبار در حال کار بودند که یک کارگر ۲۵ ساله دچار حادثه شده و فوت می‌کند. این تونل کوتاه است و سه نفر در آن کار می‌کنند. البته معدن «قشلاق رودبار» به نسبت دیگر معادن منطقه، معدن بزرگی محسوب می‌شود که حدود ۱۵۰ کارگر در آن کار می‌کنند.

    

تجمع اعتراضی کارگران هفت‌تپه مقابل فرمانداری

کارگران هفت‌تپه که در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند، تاکید کردند: توقع داریم خواسته‌های ما را با اعتراضات دیگری که در جریان است و بحث‌های جانبی، خلط نکنند. ما خواستار پرداخت حقوق و مزایای مزدی خود هستیم. به گزارش ایلنا، این کارگران می‌گویند: با احتساب آبان ماه، سه ماه معوقات مزدی پرداخت نشده داریم و مشخص نیست چه زمانی قرار است این مطالبات پرداخت شود. کارگران هفت‌تپه که مدت‌هاست در انتظار بهبود مزایای مزدی خود هستند، می‌گویند: اداره کار خوزستان به ما وعده داده بود که بحث ارتقای مزایای مزدی ما را بررسی کند اما تا امروز هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

این کارگران با تاکید بر اینکه مطالبات ما صددرصد صنفی و در راستای خواسته‌های قانونی خودمان است، افزوند: توقع داریم خواسته‌های ما را با اعتراضات دیگری که در جریان است و بحث‌های جانبی، خلط نکنند.

سرپرست کارخانه:

اعتصابات کارگری تولید را زمین زد

در پی این اتفاقات، مدیرعامل مجتمع هفت‌تپه با صدور بخشنامه‌ای، این مجتمع را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

در این بخشنامه با اشاره به اورهال کارخانه و تعمیرات و همچنین اعتراضات کارگری، اعلام شده فقط نیروهای حراست حق ورود به مجتمع را دارند و برای بازگشایی مجتمع، زمان خاصی اعلام نشده است. «اسدبیگی» سرپرست کارخانه با تایید این خبر گفت: اعتراضات و اعتصابات کارگران باعث شد کار انجام نشود و متاسفانه نتوانستیم تولید داشته باشیم. از کارگران خواستیم بگذارید تولید صورت بگیرد بعد مزایا پرداخت شود اما متاسفانه یک عده‌ای نمی‌گذارند کار پیش برود.

اسدبیگی تاکید کرد: تا زمانی که تولید صورت نگیرد، نمی‌توانیم حقوق بدهیم. حقوق‌ها به‌روز بود که اعتصاب شروع شد و نگذاشتند اورهال انجام شود. عدم اورهال کارخانه موجب شد نی‌ها روی زمین بماند، شکر تولید نشد و کار زمین ماند.

او در پاسخ به این سوال که چه زمانی تعطیلی به پایان می‌رسد، گفت: تا پایان اعتصابات و شروع اورهال، نمی‌توانیم کار را شروع کنیم. اگر کاری نباشد، حقوقی هم طبیعتاً نخواهد بود چون ما از تولید شکر است که سودآوری داریم و حقوق کارگران را می‌پردازیم.