بزرگترین کارخانه قطعه‌سازی مازندران به دلیل بی‌توجهی مسئولان و مشکلات فراروی آن در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

به گزارش مهر، شرکت فولادین ذوب آمل با هزار و ۶۰۰ کارگر در زمینه ریخته‌گری و تامین قطعات خودرویی فعالیت دارد که به دلیل مشکلات و کم‌توجهی‌ها و سختی تامین مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

به گفته کارگران این واحد تولیدی، این مجموعه در سال‌های قبل بنا به درخواست شرکت ایران خودرو اقدام به خرید تجهیرات و خطوط مدرن در راستای بالابردن تیراژ تولید و افزایش اشتغال کرده است ولی متاسفانه در ماه‌های اخیر مورد بی‌مهری مدیران و مسئولان وزارت صمت و ایران خودرو در تامین مواد اولیه به خصوص قراضه و همچنین کاهش حجم سفارش‌های قرار گرفته است. براساس توافق فولادین ذوب آمل با شرکت ایران خودرو، این شرکت باید مواد اولیه را تامین کند در حالی که سه ماهی است ایران خودرو دیگر آن را تامین نمی‌کند.

«علوی» قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فولادین ذوب آمل در این باره می‌گوید: ایران خودرو متعهد شده به میزان حداقل ۴۰۰۰ هزار تن در ماه، اصلی‌ترین مواد اولیه یعنی قراضه را طبق قرارداد برای این کارخانه تامین کند. متاسفانه امروز این میزان کاهش زیادی داشته است، ضمن اینکه به‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده نه تنها قیمت محصولات تولیدی این شرکت به‌روز نشده و به قیمت سال ۹۷ عرضه می‌شود بلکه چندین ماه است پرداختی از طرف ایران خودرو صورت نمی‌گیرد و چک‌هایی هم که از قبل صادر شده فاقد موجودی است و شرکت را در پرداخت امور جاری سازمان مانند هزینه برق مصرفی، تامین اجتماعی و... دچار مشکل کرده است.

یکی از کارگران ین شرکت نیز می‌گوید: در سال گذشته ۲۴ساعته کار می‌کردیم اما امروز کوره‌ها خاموش است. سه شیفت قالب‌گیری فولادین ذوب آمل به یک شیفت تقلیل پیدا کرد و تناژ ذوب به یک چهارم رسید، در حالی که نیمی از قطعات بزرگترین کارخانه خودروسازی کشور در آمل تولید می‌شد.

سی و یکم شهریور ماه سال جاری، استفاده و حمایت همه‌جانبه از قطعه‌سازان داخلی مورد تاکید وزیر صنعت قرار گرفته بود اما امروز نه تنها مواد اولیه به این شرکت قطعه‌سازی در مازندران با ۱۶۰۰ نفر نیرو نمی‌رسد که دپو شدن قطعاتی که قرار بود توسط ایران خودرو خریداری شود، نیز مشکلی دیگر بر مشکلات این واحد تولیدی افزوده است.

در این کارخانه طبق قراردادها و تعهدات بین این شرکت و ایران خودرو، شرکت فولادین ذوب آمل اقدام به تولید حدود ۴۵۰هزار قطعه شامل ۲۵۰هزار اکسل کامل و ۲۰۰هزار قطعه موتوری و صفحه‌ای کرده که به دلیل عدم پایبندی ایران خودرو به تعهدات مربوطه برای خرید محصولات این شرکت، در حال حاضر این محصولات قابل عرضه، انبار و از کارخانه خارج نشده است که اگر مدت زیادی این قطعات در کارخانه بمانند زنگ می‌زند و کارایی خود را از دست خواهد داد.