نماینده اراک در مجلس با اشاره واگذاری سهام هپکو و بازگشت آن به دولت گفت: کارگران هپکو تا کی باید سفره‌های خالی خود را در میادین شهر اراک پهن کنند؟

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر کریمی در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به منابع و ظرفیت‌های صنعتی اراک گفت: این شهر از نظر مشکلات کارگری و تولید مشهور شده اگرچه عواملی مثل مشکلات ساختاری و تحریم‌های ظالمانه در بروز شرایط موجود در عرصه تولید و صنعت کشور تاثیر داشته‌اند اما علت اصلی نابسامانی‌های موجود سوءمدیریت برخی مسئولان و منفعت‌طلبان لیبرال‌مسلک است.

نماینده اراک در مجلس ادامه داد: بحران شرکت‌هایی چون ماشین‌سازی تبریز، نیشکر هفت‌تپه و هپکوی اراک نباید به پای نظام و انقلاب نوشته شود. درمان مشکلات این واحدها قطع دست کسانی است که برای غارت و تاراج این شرکت‌ها تلاش کردند. هپکوی اراک یک شرکت بزرگ است که در چنبره مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی رانتی گرفتار شده است. سوداگران لیبرال مسلک، هپکوی اراک را بی‌سر و صدا در اختیار رفقای رانت‌خوار خود قرار داده و آن را آن چنان شخم زدند که بمباران رژیم بعث در سال‌های جنگ نتوانسته بود پیکر هپکو را زخمی کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با مطلوب خواندن وضعیت شرکت هپکو در سال ۸۶ اظهار کرد: در آن زمان این شرکت با حدود ۲۲۰۰ دستگاه و فروش سودآوری مطلوب و بدون بدهی بانکی در اوج اقتدار بود. طی حدود ۱۳ سال اما زیر ضربات سنگین تازیانه غارتگران رانت، تولید آن متوقف شده، حجم بدهی‌ها از ۱۹۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت و تعداد کارگران آن از دو هزار نفر به کمتر از ۸۰۰ نفر رسید.

کریمی ضمن انتقاد از شنیده نشدن صدای کارگران هپکو در مواقع مختلف تاریخی گفت: در سال ۹۵ این کارگران در شرایطی که هفت ماه حقوق نگرفته بودند برای فریاد زدن مظلومیت خود به خیابان‌ها آمدند. آقای رئیس‌جمهور! کارگران هپکو تا کی باید سفره‌های خالی خود را در میادین شهرهای اراک پهن کنند؟ آنها چه گناهی کرده‌اند که امنیت و آینده شغلی‌شان باید در گرو غارتگری سهامداران عمده این شرکت‌ها و بی‌کفایتی مدیران باشد؟

وی با بیان اینکه هپکو یک سرمایه ملی است، اظهار کرد: ژنرال‌هایی که با ادعاهای تحول مدیریت این شرکت را در دست گرفتند مقصر هستند و باید پاسخگوی ملت باشند.

کریمی افزود: دغدغه کارگران برای رسیدگی به مشکلات شرکت‌های آلومینیوم‌سازی، ماشین‌سازی، واگن پارس و آذرآب باید قبل از اینکه به سرنوشت هپکو دچار شوند، تدبیر شود.

نماینده اراک در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ صنعتی شهر اراک نرخ بیکاری این استان را بالاتر از نرخ بیکاری کشور دانست و گفت: با حضور نامبارک برخی از مدیران نالایق، میزان اشتغال صنعتی به نصف کاهش یافته و جذب نیرو در این شهر متوقف شده است.