یک فعال صنفی:

طبقه‌بندی مشاغل نیازمند اصلاح است

یک کارشناس بازار کار بازنگری و اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل را خواستار شد و گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل باید در کارگاه‌های کمتر از ۵۰ نفر هم توسعه یابد. از آن گذشته مشاغل زیادی در کشور تعریف شدند و اکنون نزدیک به 6000 شغل جدید در کشور داریم که نسبت به‌ آنچه در طرح طبقه‌بندی تعریف شده، دو برابر شده لذا باید طرح طبقه‌بندی مشاغل با تکیه بر شرایط جدید بازار کار و نیازمندی‌های بازار تعریف شود. حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از اصلاحات لازم برای افزایش دستمزد نیروی کار در کشور این است که طرح طبقه‌بندی مشاغل و خود قانون کار را اصلاح کنیم. وقتی دستمزد کارگران پایین است، با نوسانات و تحولاتی که در حوزه اقتصاد اتفاق می‌افتد امکان حمایت‌های جدی از نیروی کار در کشور وجود ندارد. طی چند سال گذشته هم به این تجربه رسیده‌ایم که نتوانستیم از کارگران به درستی حمایت کنیم. وی با تاکید بر لزوم اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل گفت: از طرفی در بحث گروه پایه و تخصیص حقوق و دستمزد به افراد در طرح طبقه‌بندی مشاغل هم باید بازنگری صورت گیرد، چون با وجود آنکه طرح طبقه‌بندی مشاغل در خیلی از کارگاه‌ها اجرا می‌شود، مزد کارگر پایین است که نشان می‌دهد که این گروه پایه‌ها و ضرایب آنها باید بازنگری شود. این کارشناس بازار کار ادامه داد: قانون‌گذار ملزم کرده طبقه‌بندی در کارگاه‌هایی که بالای ۵۰ نفر کارگر دارد به اجرا درآید در صورتی که معتقدم این کار باعث می‌شود حقوق بخش زیادی از کارگران در کشور تضییع شود و ناچارا حداقل‌ها را بگیرند که از این جهت در بحث بازرسی و نظارت‌ها هم دچار مشکلات جدی می‌شویم. حاج‌اسماعیلی افزود: در حال حاضر خیلی از کارگاه‌های تخصصی، کارگاه‌های کوچک، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن است نیروی کارشان کم باشد ولی گردش مالی بالایی دارند و حقوق آنها به اندازه بهره‌وری و فعالیتی که در این کارگاه‌ها و شرکت‌ها انجام می‌دهند تصحیح می‌شود. 

    

حبیبی: کارگران، اعتماد خود را به وعده‌ها از دست داده‌اند

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران معتقد است کارگران اعتمادشان را به تمام وعده و وعیدها از دست داده‌اند. بهتر است به‌جای مانور تبلیغاتی روی قطع یارانه، راهی برای کاستن از هزینه‌های سرسام‌آور زندگی مردمی بیابند که دستمزدشان برای یک هفته در ماه هم کافی نیست. حسین حبیبی ادامه داد: در حال حاضر همه چرخ‌های روزگار برای سرمایه‌داران و اغنیا می‌گردد که از هیچ ترفندی برای بالا بردن سود سرمایه‌های خود ابا ندارند. حتی وزرای دولت نیز از سرمایه‌داران هستند. از یک طرف می‌گویند یارانه اغنیا را قطع می‌کنیم و از طرف دیگر هزینه آب، برق و تلفن را بالا می‌برند که بعضا افزایش آن به بیش از ۵۰درصد می‌رسد. این ترفند یعنی دست در جیب مردم کردن. او تاکید می‌کند: اغنیا و ثروتمندان با قطع یارانه مشکلی ندارند ولی عموم مردم با این افزایش نجومی قبوض مشترکات بیچاره می‌شوند. وقتی هزینه کالا و خدمات را بدون رضایت مردم افزایش می‌دهند، یعنی گران‌فروشی می‌کنند. 

    

تکذیب خبر اخراج تعداد دیگری از کارگران هفت‌تپه

معاونت سرمایه انسانی و پشتیبانی کشت و صنعت هفت‌تپه، خبر اخراج تعدادی دیگر از کارگران این مجتمع را تکذیب کرد. کاویانی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با صحت خبر منتتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اخراج تعدادی دیگر از کارگران این مجتمع اظهار کرد: به هیچ عنوان خبر صحت ندارد و به عنوان معاون مدیرعامل شرکت این خبر را تکذیب می‌کنم. او با بیان اینکه عده‌ای سودجو قصد برهم زدن آرامش و مخدوش کردن وضعیت کارخانه و کارگران شرکت را دارند، در خصوص عدم تمدید قرارداد کاری ۲۰ نفر از کارگران که پیش از این اسامی آنها منتشر شده و پرونده شکایت آنها در اداره کار در حال بررسی است، اظهار داشت: در حال بررسی وضعیت کارگران تعدیلی هستیم و در صورت موافقت، این کارگران به کار سابق خود بازمی‌گردند.