پرونده سه کارگر سیمان کارون روی میز قوه قضاییه

سه کارگر احضار شده سیمان کارون منتظر صدور رای نهایی دادگستری شهرستان مسجد سلیمان هستند.

به گزارش ایلنا، سه کارگر سیمان کارون به‌دنبال سلسله تجمعات بهمن و اسفند سال ۹۵ کارگران سیمان کارون در اعتراض به معوقات مزدی و نامشخص بودن وضعیت شرکت با هویت «فرشاد خدادادیان»، «خرم آقابیگی» و «امین حاتمی» با شکایت کارفرما به مراجع قضایی احضار و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

کارگران سیمان کارون اظهار داشتند: پرونده این کارگران در حالی اخیرا (۱۰ شهریورماه) به دادگستری شهرستان مسجد سلیمان با شکایت کارفرما به اتهام «اخلال در نظم جامعه» و «شرکت در تجمعات غیرقانونی»، «توهین تهدید»، «نشر اکاذیب» و «تشکیل گروه در فضای مجازی» ...ارجاع داده شده که پیش از این کارگران دست‌کم ۴ بار با حکم مراجع قضایی تبرئه شده‌اند.

این کارگران اظهار داشتند: این تاخیر با توجه به سابقه صدور احکام فعالان کارگری ما را نگران کرده و نگرانیم که این سه کارگر را با احکام سنگینی چون احکامی فعالان کارگری و مدنی که اخیرا صادر شده، محکوم کنند. در عین حال امیدواریم با حکم رئیس قوه قضائیه پرونده‌های اخیر به سرعت تجدیدنظر شده و به آنها رسیدگی شود.

    

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

مانع دست‌درازی به بانک رفاه می‌شویم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از ممانعت نمایندگان مجلس از اقدام جدید دولت درباره فروش سهام بانک رفاه در بورس خبر داد.

سهیلا جلودارزاده در برنامه رادیویی «مناظره» با موضوع بررسی موانع قانونی تحقق سه‌جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی، با بیان اینکه تامین اجتماعی منافع کارگران را در نظر می‌گیرد، عنوان کرد: مشکل اساسی مسأله قدرتمند بودن دولت و حاکمیت در امور مربوط به این سازمان است.

وی با تاکید بر اینکه قانون سه‌جانبه‌گرایی نیازمند بازنگری است، عنوان کرد: دولت که یکی از ارکان این قانون است به عنوان کارفرمای شرکت‌های بزرگ خصوصی که هنوز دولتی باقی مانده‌اند، محسوب می‌شود، بنابراین وزن نماینده‌های کارفرما و کارگری در این جلسات به یک میزان نیست که باید بازنگری شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز مخالفت با دولتی شدن تامین اجتماعی گفت: دولت تنها باید نظارت کند و سپس توازن را میان بخش کارگری و کارفرمایی برقرار کند اما از آنجا که خود به عنوان کارفرما حضور دارد از اعمال و اجرای مواردی که به نفع کارگر باشد جلوگیری می‌کند.

جلودارزاده برداشت منابع تامین اجتماعی توسط دولت‌ها را به عنوان یکی از مشکلات این نهاد برشمرد و عنوان کرد: تامین اجتماعی بزرگترین گردش مالی در کشور را دارد و این موضوع مورد توجه دولت‌هایی است که پول نیاز دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه نواقص قانونی، این سازمان را به صندوق پس‌انداز دولت‌ها مبدل کرده و بخش بزرگی از این مطالبات هنوز پرداخته نشده که به بخش کارگری لطمه وارد می‌کند.

نماینده تهران در مجلس گفت: از آنجا که نمایندگان مجلس برای پیگیری امور خود به دولت نیاز دارند در یک سال نخست هر دولت، تیم‌بندی‌ها شکل می‌گیرد و تعدادی از افراد به عنوان فراکسیون کارگری در مجلس آغاز به کار می‌کنند که با تلاش مضاعف از مشکلات زیادی جلوگیری می‌کنند.

جلودارزاده به اقدامات فراکسیون کارگری مجلس اشاره کرد و گفت: اخیرا وزارت بهداشت و درمان با به کارگیری یک لابی پرقدرت و ثروتمند، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را با خود همراه کرده بود که هدف آن بازگرداندن سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت بود تا با بودجه این نهاد طرح نظام سلامت را اجرایی کند اما اقدامات فراکسیون کارگری این اقدام را خنثی کرد.

وی افزود: برنامه جدید دولت برای تامین اجتماعی، قرار دادن سهام بانک رفاه در بورس و فروش آن است. مجلس در این خصوص نیز ورود پیدا کرده و در حال مقابله با آن است چون سرمایه این بانک متعلق به دولت یا یک نهاد خاص نیست بلکه صاحب آن کارگران هستند.