جمعی از کارگران هپکوی اراک دیروز (دوشنبه) مسیر ریل راه‌آهن شمال - جنوب را مسدود کردند.

به گزارش ایرنا، این کارگران خواستار تعیین تکلیف حقوق و مزایای معوقه و سهامداری عمده این واحد صنعتی هستند و از مسئولان درخواست دارند تا مطالبات صنفی آنان پیگیری شود. کارگران در زیر پل شهید بختیاری روی محدوده ریل راه‌آهن ایستاده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

یکی از این کارگران به ایرنا گفت: در ماه‌های گذشته صحبت‌هایی در خصوص تعیین تکلیف معوقات کارگران و سرنوشت سهامداری عمده هپکو مطرح شده که کارگران خواستار پیگیری آن هستند.

اجرایی شدن قرارداد سال‌ گذشته وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهسازی از دیگر خواسته‌های کارگران هپکو است.

بخشی از مطالبات هپکویی‌ها تا هفته آینده پرداخت می‌شود

در همین زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در ارتباط با اعتراضات این کارگران و پیگیری‌های انجام شده، با تایید برگزاری تجمع توسط این کارگران به ایلنا گفت: دو هفته قبل که وزیر صمت در استان حضور داشت، قول داد تعیین تکلیف سهامدار و پرداخت مطالبات کارگران انجام شود. این وعده‌ها در حال پیگیری است.

«محمدتقی آبایی هزاوه» گفت: مدیرعامل جدید هپکو، آقای ابوالفضل روغنی تعیین شده است. ایشان هم بومی‌ست و هم متخصص، منتها زمان می‌برد که ایشان بتوانند اقدامات اصلاحی لازم را صورت بدهند. اینکه انتظار داشته باشیم مشکلات سریع و یک روزه حل شود، صحیح و عملی نیست.

آبایی هزاوه ادامه داد: با نمایندگان شورای اسلامی کار هپکو صحبت کردیم و قرار شد آنها با کارگران صحبت کنند که به تجمعات خاتمه بدهند و از آن طرف، ما نیز قول دادیم که مطالبات کارگران را که در دو بخش پرداخت معوقات مزدی و همچنین تعیین تکلیف سهامدار کارخانه است، در سریع‌ترین زمان ممکن به پیش ببریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در باب مطالبات کارگران افزود: مدیرعامل قول داد تا هفته آینده بخشی از معوقات مزدی کارگران هپکو پرداخت شود. همه کارگران هپکو یک بن ۵۰۰هزار تومانی برای خرید از فروشگاه زنجیره‌ای رفاه هم خواهند گرفت. به این ترتیب این کارگران در ابتدای سال تحصیلی مشکلی بابت خرید لوازم‌التحریر و اسباب آموزشی نخواهند داشت.  

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، قرارداد ساخت 60 دستگاه گریدر با سازمان راهداری‌ها منعقد شده که به زودی اینها وارد چرخ تولید هپکو شده و به این ترتیب، بخشی از مشکلات این واحد تولیدی حل خواهد شد. همچنین تعیین تکلیف سهامدار نیز در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است. آبایی هزاوه در ارتباط با تجمع کارگران که براساس اخبار دریافتی منجر به مسدود کردن راه‌آهن شد نیز گفت: این‌گونه نیست. آن‌طور که ما دیده‌ایم کارگران هپکو راه‌آهن را نبسته‌اند، بلکه در حاشیه راه‌آهن حضور داشته و در حال اعتراض صنفی بودند.