پس از 10 ساعت صورت گرفت

خروج اجساد کارگران حادثه ریزش ساختمان ظفر

پس از 10 ساعت تلاش، جسد سه کارگر حادثه ریزش ساختمان در حال ساخت در خیابان ظفر تهران توسط نیروهای امداد آتش‌نشانی از زیر آوار خارج شد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران دیروز به ایرنا گفت: ساعت ۱۶:۵۸ دقیقه عصر روز پنج‌شنبه کارگران مشغول تخریب یک ساختمان ۳ طبقه بودند که ناگهان قسمت جنوب شرقی این ساختمان دچار ریزش می‌شود و چهار کارگر در زیرآوار گرفتار شدند. سیدجلال ملکی افزود: آتش‌نشانان در همان لحظات اولیه یک کارگر را زنده اما مصدوم از زیر آوار خارج کردند و با توجه به حجم زیاد آوار عملیات جست‌وجو و آواربرداری آتش‌نشانان تا ساعت ۳ بامداد ادامه داشت. وی ادامه داد: پس از ۱۰ ساعت عملیات، آتش‌نشانان هر ۳ کارگر را از زیر آوار خارج کردند که به تایید عوامل اورژانس در محل مشخص شد هر ۳ کارگر ساختمانی در این حادثه کشته شدند. ملکی با بیان اینکه علت این حادثه مرگبار در دست بررسی قرار دارد، گفت: از مالکان ساختمانی درخواست دارم که به هنگام تخریب و همچنین گودبرداری از پیمانکاران و کارگران متخصص و با تجربه استفاده کنند.

    

مدیرکل وصول حق بیمه خبر داد:

بازرسی الکترونیکی ازکارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی

مدیرکل وصول حق بیمه تامین اجتماعی گفت: بازرسی از تمامی کارگاه‌های تحت پوشش سازمان، الکترونیکی انجام می‌شود. به گزارش مهر، مهرداد قریب گفت: همزمان با راه‌اندازی و عملیاتی شدن بازرسی الکترونیک در کل کشور از آبان سال ۹۶، تمامی کارگاه‌های سطح کشور که در نوبت انجام بازرسی قرار داشته یا از طریق درخواست کارفرما و یا کارگران شاغل در صف انجام بازرسی قرار می‌گیرند، بازرسان در محل کارگاه به صورت آنلاین ضمن استعلام از سامانه‌های ثبت احوال و ثبت شرکت‌ها، اطلاعات کارگاه و بیمه‌شده را به‌روزرسانی و صحت‌سنجی می‌کنند. قریب افزود: در سال گذشته، ۱۴۹هزار و ۷۶۰ فقره بازرسی کشفی و ۴ میلیون و ۱۴۰هزار و ۷۴۹ فقره بازرسی سیستماتیک توسط این سازمان صورت گرفته و ۳۱۹هزار و ۴۴ بیمه‌شده در کارگاه‌های کشفی و ۶ میلیون و ۸۸۱هزار و ۹۹۳ بیمه‌شده در کل کشور، صورت‌برداری شده است. وی افزود: کارفرمایان و بیمه‌شدگان می‌توانند نتایج بازرسی را از طریق سامانه eservices.tamin.ir مشاهده کرده و ضمن دریافت گزارش بازرسی کارگاه، میزان بدهی کارگاه را مشاهده کرده و در صورت اعتراض به مفاد آخرین گزارش بازرسی، از طریق سامانه مذکور اقدام کنند.

    

علیرضا حیدری:

شکل امروزی تشکل‌های کارگری دیگر جواب نمی‌دهد

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید: به نظر می‌آید عدم وجود تشکل‌های صنفی در حوزه کارگران پیمانکاری و حدود اختیارات آنها در برخورد با بی‌حقوقی‌های پیمانکاران در وضعیت فعلی بسیار موثر است. فقدان تشکل کارآمد موثر و با نفوذ در چنین مجال‌هایی شرایطی را برای سوءاستفاده پیمانکاران فراهم کرده است. علیرضا حیدری به ایلنا گفت: امروز ارزیابی دوباره ما از ایجاد تشکل‌های کارگری و مقاوله‌نامه‌های ILO برای ایجاد تشکل و حقوق این تشکل‌ها لازم است. این مساله می‌تواند ضریب موفقیت بالایی در کاهش معضلات بازار کار داشته باشد. اگر بپذیریم کاربرد چنین تشکل‌هایی منجر به کاهش تنش‌های کارگری می‌شود، شاید خیلی از اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها شکل نگیرد. من معتقدم که خیلی از این مسائل در گرو وجود تشکل‌های صنفی قدرتمند است که بتواند از حقوق کارگران دفاع کند؛ ایجاد سازوکار قانونی که از قدرت کافی برخوردار باشد. حیدری خاطرنشان کرد: تشکل‌های شرکت‌های پیمانکاری قاعدتاً روند متفاوتی با تشکل‌های مرسوم در قانون کار دارند. تشکل‌هایی که در قانون کار آمده در پیمانکاری‌ها قابلیت شکل‌گیری به لحاظ عدم ثبات و پایداری امنیت شغلی در کشور ندارند. اگر آنها بتوانند ایجاد شوند و به رسالت خود عمل کنند، خیلی از این مسائل و مشکلات در این حوزه کاهش یافته و برطرف خواهد شد.