روز گذشته نخستین نشست مطبوعاتی مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی برگزار شد. این نشست که در آستانه روز خبرنگار برگزار شد، نشان داد که مسئولان دولتی همچنان اعتقادی به وضعیت بحرانی سازمان تامین اجتماعی ندارند و بنا نیست سیاست‌های کلان درباره این صندوق بیمه‌گر، تغییر چندانی را شاهد باشد.

 برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، باید منابع را تامین کنیم تا هر زمان که مراحل اجرای آن آغاز شود، بتوانیم نسبت به تعهد خودمان برای اجرا به موقع این طرح اقدام کنیم

به گزارش توسعه ایرانی، مصطفی سالاری پس از ماه‌ها اداره سازمان تامین اجتماعی با سرپرست انتخابی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کرسی ریاست بزرگترین صندوق بیمه‌گر کشور نشست. سوابق غیرمرتبط سالاری که در رزومه کاری خود، نشانی از مدیریت بر چنین نهادهایی را نداشت، به دلیل ماه‌ها تعلل وزرای کار در انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی، چندان مورد مناقشه قرار نگرفت و وی با امضای تمامی اعضای هیأت امنای این سازمان، به مدیرعاملی رسید. برگزاری چند نشست هم‌اندیشی میان وی و شرکای اجتماعی دولت (کارگران و کارفرمایان) بیمه‌شدگان را به ایجاد تغییر در سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی امیدوار کرد، چرا که طلب سنگین این سازمان از دولت و بدحسابی دولت، سبب شده است که توازن منابع و مصارف این سازمان به هم بخورد و تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری بازنشستگان، ماهانه مجبور به دریافت وام‌هایی با بهره سنگین از بانک رفاه شود. همین موضوع دلیل اصلی نگرانی برای آینده این سازمان است اما مدیرعامل جدید، با گفتن این جمله که مشکلی در پرداخت مستمری بازنشستگان نداریم، نشان داد که همچون اسلاف خود، قصد دارد به رویه فعلی سازمان که آن را به ورشکستگی سوق می‌دهد، ادامه دهد.

وی در این نشست گفت: سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان، مشکل و دغدغه‌ای ندارد.

سالاری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی گرچه مانند نهادهای دیگر که متصدی ارائه خدمات هستند، مشکلاتی دارد اما در استمرار خدمات دغدغه و مشکل که نگرانی اساسی ایجاد کند، نداریم، افزود: به طور تقریبی ٩ هزار و ٢٠٠ تا ٩ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان ماهانه هزینه داریم که ۶۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به مستمری‌هاست و اکنون به جامعه هدف اعلام می‌کنم دغدغه‌ای برای پرداخت به موقع حقوق مستمری‌بگیران وجود ندارد و منابع ما برای این بخش کفایت می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: هزینه‌های درمان در زمان اجرای طرح تحول جهش قابل توجهی پیدا کرده بود تا خدمات ارتقا یابد و به همین علت در بخش درمان معوقاتی داریم که برای تسویه آن برنامه خواهیم داشت.

وی گفت: حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه‌های متفرقه، پرسنل و جاری تامین اجتماعی است و حدود ۸۵۰۰ میلیارد وصولی مستمر حق بیمه داریم. سالاری ادامه داد: هزار میلیارد تومان باقی مانده را از چند منبع دیگر باید تامین کنیم که یکی از آنها از محل سود سرمایه‌گذاری‌های سازمان در شستاست. یک محل دیگر سهم کارفرمایی دولت در بیمه‌های حمایتی است که در بودجه‌های سنواتی دیده می‌شود و امسال هم در بودجه آمده است.

تقریبا ٩ هزار و ٢٠٠ تا ٩ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان ماهانه هزینه داریم که ۶۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به مستمری‌هاست ولی دغدغه‌ای برای پرداخت به موقع حقوق مستمری‌بگیران وجود ندارد و منابع ما برای این بخش کفایت می‌کند

منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید تامین شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: برای همسان‌سازی، منابع را باید تامین کنیم تا هر زمان که مراحل اجرای آن آغاز شود، بتوانیم نسبت به تعهد خودمان برای اجرا به موقع این طرح اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور نشست‌هایی با کانون‌های عالی بازنشستگان برگزار شده تا نسبت به فراهم کردن راهکارهای اساسی آن برنامه‌ریزی کرده و از این طریق به این تعهد قانونی خودمان عمل کنیم.

بدهکاری ۱۸هزار میلیارد تومانی کارفرمایان به تامین اجتماعی

مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر ۱۸هزار میلیارد تومان از کارفرمایان و بخش‌های مختلف مطالبه داریم. البته به دلیل معوقات و بدهی‌، کارگاهی را تعطیل نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مجموع برنامه‌ریزی‌های دقیقی در دست انجام داریم و با کمک دولت و مجلس می‌توانیم درآمد و هزینه‌ها را به ثبات برسانیم. اگر دغدغه‌ای در این زمینه وجود دارد هم در ماه‌های آینده برطرف می‌کنیم.

میزان دقیق بدهی دولت به تامین اجتماعی اعلام نشده است

وی درباره بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی و نحوه وصول آن گفت: هفته گذشته با سازمان برنامه و بودجه برای تشکیل کارگروه مشترک در این زمینه توافق کردیم که مشخص شد اکنون بخشی از معوقات سنوات گذشته حسابرسی شده و برخی هنوز حسابرسی نشده‌ است تا میزان دقیق آن را اعلام کنیم.

سالاری اظهار داشت: درباره نحوه محاسبه بدهی در کارگروه مشترک اعلام نظر می‌شود و دیدگاه دولت این است که هر جا نیاز است در موارد مربوط به پرداخت حق بیمه کارفرما کمک کند. اکنون تامین اجتماعی هم به عموم مردم خدمت ارائه می‌دهد و ما ظرفیت‌های وصول بدهی‌ها را در کارگروه مشترک بررسی می‌کنیم. مدیرعامل تامین اجتماعی ادامه داد: در بودجه راه‌های شش گانه‌ای مطرح است که دو سه مورد عملیاتی‌تر است و امیدواریم بخشی از این بدهی‌ها را وصول کنیم.

سالاری در ادامه اضافه کرد: همین که وظایف خود را در قبال بیمه‌شدگان به خوبی انجام می‌دهیم یعنی اینکه ویژه‌خواری نمی‌کنیم و متعهد به انجام وظایف خودمان هستیم. در کنار تکالیف اساسی، خدماتی چون طرح کرامت رضوی و برخی امور رفاهی را داریم. طرح‌های همسان‌سازی و ارائه تسهیلات هم اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد وام‌ها را دو برابر کردیم که بانک رفاه آنها را به متقاضیان اعطا می‌کند، تاکید کرد: تسهیلات دو مرحله داده شده و مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دو فصل آینده در نظر گرفته شده و در دو فصل دیگر، دو اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی به عنوان وام به بازنشستگان اعطا می‌شود.

طلب مراکز درمانی به ۱۳هزار میلیارد تومان رسید

مدیرعامل تامین اجتماعی درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی هم گفت: حدود ۱۳هزار میلیارد تومان معوقه به بخش درمان اعم از بخش دولتی و خصوصی داریم که جلساتی در این زمینه با وزارت بهداشت و بخش خصوصی برگزار شده است.

سالاری ادامه داد: راهکارهایی همچون پرداخت معوقات در برابر وصول بدهی‌مان از سایر بخش‌ها مطرح است. البته قرار شد که متعهد شویم از این به بعد ۶۰ تا ۷۰درصد تعهدات به موقع پرداخت شود و مابقی را با سازوکار دیگر انجام دهیم. وی همچنین اعلام کرد که کمتر از دو ماه دیگر امکانی فراهم می‌شود که هر فردی به شعب مراجعه می‌کند می‌تواند مجموعه سوابق خود را از همان شعبه دریافت کند.

سالاری درباره سیاست شفافیت در تامین اجتماعی تصریح کرد: اسامی هیات مدیره سازمان منتشر و کارهایی در این زمینه شروع شده است. به همین دلیل فرایندها شفاف‌سازی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اخباری مبنی بر خالی شدن ظرفیت ۲۶۰هزار نفری بیمه کارگران ساختمانی و پوشش افراد جدید گفت: این آمار، آمار دقیقی نیست که بخواهیم ۲۶۰هزار نفر را جایگزین کنیم. اکنون بیش از ۳۵۰هزار مشمول بیمه کارگران ساختمانی داریم.

وی خاطرنشان کرد: براساس روند بازرسی های انجام شده مشخص شده که برخی از مشمولان این بیمه کارگر ساختمانی نیستند به همین منظور سامانه‌ای تعریف شده که اطلاعات افراد مشمول که بیمه کارگر ساختمانی دارند با دستگاه‌های مختلف همچون اصناف کنترل شود و اگر تعارض وجود دارد این افراد حذف شوند.

سالاری افزود: پیش‌بینی ما این است که فهرست قدیم تا ۳۰درصد می‌تواند حذف شود و تغییر کند که در حد حدس است. کاری را از دو هفته قبل شروع کردیم و انجمن کارگران ساختمانی عهده‌دار کار است. تا پایان شهریور کنترل جدی روی مساله بیمه کارگران ساختمانی انجام داده می‌شود و کسانی که متقاضی جدید هستند نیز می‌توانند جایگزین شوند. آنها که به صورت قانونی می‌توانند مشمول شوند، تحت پوشش درمی‌آیند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا کارگران ساختمانی با ۳۵ سال کار باید بازنشسته شده و ۳۰ روز حقوق دریافت کنند، اظهار داشت: این مورد الزام قانون است.

سالاری درباره بدهی شهرداری به تامین اجتماعی نیز گفت: میزان بدهی باید قطعی شود به همین دلیل در هفته جاری با معاون شهردار جلسه‌ای برگزار شد تا در این زمینه توافقاتی انجام شود. البته باید گفت نحوه وصول بدهی‌های شهرداری به شیوه‌ای است که هیچ خللی به خدمات مردم وارد  نخواهد شد.