تجمع فرهنگیان بازنشسته مقابل سازمان برنامه و بودجه

صبح دیروز جمعی از فرهنگیان بازنشسته با تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه، خواستار پرداخت پاداش پایان خدمت خود شدند. به گزارش ایلنا، این فرهنگیان که در سال ۹۷ بازنشست شده‌اند، می‌گویند: تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت که تنها امید ما برای سال‌های بازنشستگی و پیری است، ارزش آن را به شدت کاهش می‌دهد. با توجه به نرخ تورم، از ارزش واقعی پاداش، هر ماه که می‌گذرد، کاسته می‌شود و این، به ضرر ما بازنشستگان است. این بازنشستگان از مسئولان سازمان برنامه و بودجه درخواست دارند بودجه کافی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا این نهاد بتواند پاداش پایان خدمت بازنشستگان را پرداخت کند.

    

با مخالفت کارگران  روبرو شد

 فروش ماشین‌آلات داماش برای پرداخت دستمزد

جمعی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش با تصمیم کارفرما برای فروش ۲۰ خودرو کامیونت حمل بار این واحد تولیدی با هدف پرداخت مطالبات عقب‌مانده کارگران، مخالفت کردند. این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا گفتند: در مدت زمانی که در این کارخانه مشغول به کار هستیم، به‌رغم چندین ماه مزد معوقه، زیان‌های مالی و روحی زیادی را برای نگهداری این کارخانه متحمل شده‌ایم. سال‌هاست با تلاش شبانه‌روزی توانسته‌ایم با وجود مشکلات اقتصادی، فعالیت تولیدی کارخانه را حفظ کنیم اما اخیرا کارفرما قصد کرده برای پرداخت مطالبات عقب‌مانده کارگران و خرید چند دستگاه ماشین‌آلات، ۲۰ کامیونت از مجموع ۳۳ کامیونت حمل بار کارخانه را به فروش برساند.

به گفته این کارگران، ماه گذشته (تیر ماه) گروهی از همکاران آنها در اعتراض به سه ماه معوقات مزدی تجمع برگزار کردند که نتیجه این اعتراض سه روزه پرداخت یک ماه و نیم از کل مطالبات کارگران بوده است. به گفته آنها، این واحد تولیدی دارای بهترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات تولیدی برای تولید آب معدنی است و تعداد ۴۰ کارگر همزمان با این دستگاه‌ها مشغول کارند و این نگرانی وجود دارد که با فروش این خودروها که هر کدام زمینه اشتغال حداقل دو نفر را فراهم می‌کند، زمینه اشتغال و امنیت شغلی کارگران شاغل به خطر بیافتد.

    

رئیس شورای اسلامی کار   قند   فسا:

خصوصی کنندگان کارخانه‌ها، پاسخگوی کارگران باشند

رئیس شورای اسلامی کارخانه قند فسا می‌گوید: دولت، بانک‌ها و دیگر نهادها به قند فسا کمک کنند تا از این بحران خارج شود. به گزارش ایلنا، عبدالرضا خراسانی مشکل کارخانه قند فسا را «کمبود نقدینگی» می‌داند و می‌گوید: نهادهای دولتی، بانک‌ها و دیگر ارگان‌های مسئول به کارفرما کمک کنند تا از این بحران خارج شود و مشکل کمبود نقدینگی و تاخیر در پرداخت معوقات مزدی کارگران یک بار برای همیشه حل شود. وی می‌افزاید: کسانی که چهار سال پیش کارخانه را فروختند باید پاسخگوی مشکلاتی باشند که برای کارگران این واحد صنعتی، خانواده‌های آنها و مسئولان شهرستان پیش آمده است. زمانی که کارخانه را واگذار می‌کردند باید فکر سرمایه انباشته و نقدینگی در گردش بودند تا کار به اینجا نرسد.

    

چهار هزار معدن غیرفعال در کشور وجود دارد

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: ایمیدرو امسال احیا و فعال‌سازی ۱۵۰ معدن کوچک با سهم اشتغال حداقل هزار نفر را در برنامه دارد. به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، خداداد غریب‌پور گفت: حدود ۴۰۰۰ معدن در کشور غیرفعال است. سیاست دولت در چارچوب برنامه احیای معادن کوچک که از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، تکیه و جذب مشارکت بخش خصوصی در این عرصه خواهد بود. وی افزود: دولت به تنهایی به دنبال فعال‌سازی معادن کوچک نیست، بلکه با بسترسازی و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت بخش خصوصی،‌ این برنامه را پیگیری می‌کند.