گروه حوادث: دیوانه بودن عامل جنایت هولناک در حمام خون ترمینال جنوب تهران پرونده پیچیده‌ای را کلید زد.

درحالیکه قاتل در تیمارستان تحت نظر ویژه کادر پزشکی است قضات عالی‌رتبه دادگاه کیفری استان تهران به‌زودی آخرین تصمیم را خواهند گرفت.

گزارشی هولناک

شهریورماه سال گذشته بود که گزارشی هولناک به پلیس تهران مخابره شد. خیلی زود تیمی از مأموران کلانتری 208 ترمینال جنوب که نزدیک‌ترین مقر پلیسی به محل حادثه بود خود را به محوطه بلیت‌فروشی ترمینال رساندند و با صحنه وحشتناکی مواجه شدند.

حمام خون

کف سنگ ترمینال در شعاع بسیاری خون آلود بود 3 مرد نیمه جان روی زمین در خون خود غلطیده بودند و بسختی نفس می کشیدند و مردی با دستانی خون آلود در حلقه مردم گرفتار  شده بود.

بررسی های میدانی نشان داد درگیری خونین در تعاونی شماره 13 ترمینال جنوب رخ داده است . 

بازداشت مرد چاقوکش

همزمان با انتقال 3 مرد نیمه جان به بیمارستان که با سررسیدن آمبولانس های اورژانس صورت گرفت ماموران مرد 32 ساله‌ای به نام اکبر را در حالی‌که چاقوی خونینی از  دست او گرفته شده و هنگام فرار توسط مردم به دام افتاده بود دستگیر کردند.

تحقیقات نشان داد که اکبر با خشمی بسیار 3 مرد را که از کارکنان تعاونی 13 ترمینال جنوب بود چاقو چاقو کرده و تا پرتگاه مرگ کشانده است.

جنایت

اکبر به اتهام چاقوکشی خونین در بازداشت بود وقتی که مسئولان بیمارستان به پلیس گزارش کردند یکی از زخمی ها به نام علی 40 ساله با وجود اقدامات پزشکی روی تخت جراحی تسلیم مرگ شده است او خود را در برابر اتهام سنگین قتل دید.

گزارش جنایت

با جنایی شدن این حادثه خونین ماموران کلانتری گزارش قتل را در اختیار بازپرس جنایی تهران و ماموران اداره 10 پلیس آگاهی قرار دادند.

بدین ترتیب؛ اکبر به همراه پرونده‌اش در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت و درحالیکه شرایط روحی پریشانی داشت بازجویی شد.

تاخیر مرگبار

اکبر که باور نداشت به‌خاطر یک خشم آنی دست به چنین جنایتی زده باشد در بازجویی ها به افسر تحقیق گفت: «صبح روز جنایت برای خرید بلیت اتوبوس به ترمینال جنوب رفتم. مردی من را راهنمایی کرد تا برای خرید بلیت به داخل تعاونی شماره ۱۳ بروم.  وی افزود: به باجه فروش بلیت  رفتم. متصدی فروش بلیت گفت: اتوبوس دقایقی دیگر حرکت خواهد کرد. قبول کردم و یک بلیت خریدم سپس داخل اتوبوس نشستم. یک ساعت گذشت اما هنوز اتوبوس حرکت نکرده بود. کلافه بودم که اعلام کردند اتوبوس چند ساعت دیگر تأخیر خواهد داشت. پیاده شدم و به طرف متصدی فروش بلیت رفتم و خواستم پول بلیت را برگرداند اما آنها طفره رفتند و گفتند برایشان امکان ندارد»

قاتل در ادامه اعترافاتش گفت: «خیلی عصبانی بودم به همین خاطر به خانه‌ام در خیابان پیروزی رفتم مرتب خودخوری می‌کردم تا اینکه احساس کردم آنها من را تحقیر کرده‌اند آنجا بود که به فکر انتقام افتادم. به همین خاطر چاقویی برداشتم و به ترمینال برگشتم.

اکبر گفت:خشمگین بودم دیگر فکرم کار نمی‌کرد می‌خواستم هرطوری شده انتقام بگیرم و به آنها درس ادب بدهم تا با مسافران مودبانه رفتار کنند  ابتدا سراغ مردی که من را به تعاونی 13 راهنمایی کرده بود رفتم و او را از ناحیه سینه هدف ضربات چاقو قرار دادم بعد سراغ مردی که بلیت را به من فروخته بود و ادعا کرده بود اتوبوس بلافاصله حرکت می کند و بعد بلیت را پس نگرفته بود رفتم و با او درگیر شدم  در آن درگیری یک ضربه به گردنش زدم و شنیدم همان مرد کشته شده است.

وی درباره سومین طعمه خشم اش گفت: همان لحظه یکی از همکاران مقتول جلو آمد و با من درگیر شد نمی‌دانستم چه می کنم او را نیز از ناحیه دست هدف قرار دادم. قصد داشتم فرار کنم که مردم سد راهم شدند و در آخر مأموران من را دستگیر کردند.» 

بررسی های پزشکی

درحالیکه اکبر جزییات قتل را به گردن گرفته بود بازپرس جنایی با در نظر گرفتن چگونگی قتل و رفتارهای عجیب و غریب قاتل او را برای بررسی شرایط روحی و روانی به پزشکی قانونی تهران معرفی کرد.

دیوانگی قاتل

اکبر توسط تیم کمیسیون پزشکی تحت بررسی روانکاوانه قرار گرفت و آنان در اظهار نظر علمی اعلام کردند این قاتل جنون آنی داشته و در زمان قتل و به راه انداختن حمام خون دیوانه بوده است.

قاتل در تیمارستان

در این مرحله و از آنجایی که اکبر دیوانه بود بازپرس ویژه قتل او را از اتهام قتل عمد تبرئه کرد و برای به دست آمدن سلامتی اش و کنترل خطرآفرینی او را به تیمارستان فرستاد تا تحت نظر تیم پزشکی قرار گیرد.

پیچیدگی پرونده

با توجه به اینکه اکبر دیگر هیچ مسئولتی در فاجعه ای که خودش رقم زده بود نداشت بازپرس جنایی در صدور کیفرخواست تقاضای پرداخت دیه مقتول و مجروحان این فاجعه مرگبار از بیت المال را مطرح کرد.

این درحالی بود که عاقله متهم که برادرش بود به دادسرا احضار شد تا در صورت امکان وی دیه ها را پرداخت کند اما  او نیز ادعا کرد توان پرداخت دیه را ندارد. 

وقتی ادعای برادر اکبر پس از بررسی های قضایی ثابت شد پرونده برای تعیین تکلیف نهایی به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده شد.

در دادگاه

پرونده بعد از کامل شدن تحقیقات روی میز قضات عالیرتبه شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران قرار گرفت و آنها هفته گذشته به ریاست قاضی عبداللهی به بررسی آن پرداختند. اولین جلسه رسیدگی به پرونده این جنایت خونین در غیاب اکبر به واسطه بستری بودن در تیمارستان و برادر وی که عاقله بود تشکیل شد.

در این جلسه اولیای دم و دو زخمی حادثه ترمینال جنوب  درحالیکه ناراحت بودند یکی پس از دیگری در جایگاه ایستادند و با بیان آنچه رخ داده بود و ابراز ناراحتی از حادثه و مرگ کارمند تعاونی 13 خواستار دیه از بیت المال شدند.

حکم دادگاه

بنابه این گزارش؛ در پایان هئیت قضایی بعد از شور با این درخواست موافقت کرد و رأی به پرداخت دیه از بیتالمال داد.