گروه حوادث: مردی که همه می‌گویند قاتل همسایه شان است در دفاع از خود اصرار دارد قضات جنایی داستان بی گناهی اش را بپذیرند.

این مرد می گوید چاقو داشته اما ضربه مرگبار بدون دخالت او زده شده و یکی از بستگان مقتول این قادام را انجام داده است.

داستان یک جنایت

قاتل اوایل سال 96 با حمله به مردی در مرکز تهران او را با ضربات چاقو هدف قرار داد و همین کافی بود تا با مرگ دردناک این مرد یک پرونده جنایی پیش روی بازپرس و پلیس تهران قرار گیرد. 

به گزارش پرونده این جنایت؛ اردیبهشت‌ماه بود که  ماموران کلانتری125 یوسف‌آباد، از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠ در جریان یک نزاع و درگیری خونین در پارکینگ مجتمع مسکونی ای در محله امیرآباد قرار گرفت. دقایقی بعد  با حضور ماموران پلیس در محل حادثه تجسس ها نشان داد در یک نزاع و درگیری بین دومرد از اهالی یک ساختمان ٥ طبقه مردی با ضربه چاقو از ناحیه سینه بشدت زخمی شده است و عامل  هم به نام که اشکان نام دارد متواری شده‌است.

ماموران کلانتری در نخستین اقدام دومرد از کسانی که در دعوای مرگبار حضور داشتند را دستگیر کردند که در بررسی‌های بعدی مشخص شد این دومتهم برادر و خواهرزاده قاتل فراری هستند.  با وجود انتقال مرد مجروح به بیمارستان و انجام اقدامات درمانی، او در بیمارستان به کام مرگ فرو رفت. 

 در گزارش بیمارستان به کلانتری اصابت ضربه جسم تیز به قسمت سینه و آسیب شدید به قسمت‌های حیاتی بدن و خونریزی شدید علت مرگ اعلام شد.  همچنین مشخص شد مقتول مدیر یک نشریه بوده‌است و از سال ها قبل در آن محله زندگی می‌کرد. 

همچنین مشخص شد مقتول در طبقه چهارم ساختمانی زندگی می‌کرد که قاتل هم در طبقه اول آن ساختمان خانه داشته‌است ابتدا درگیری از خانه مقتول شروع شده و سپس به پارکینگ خانه کشیده‌شده‌است همچنین مشخص شد اختلاف به خاطر اتاقکی بوده که در قسمت مشاع ساختمان در پارکینگ ساخته شده‌بود.  سرانجام پنج ماه بعد ماموران موفق شدند اشکان متهم پرونده را در یک باغ در غرب تهران شناسایی و بازداشت کنند. 

بی گناهم

قاتل در بازجویی‌ها مدعی شد مقتول زمانی که باهم درگیر شدند زنده بوده و عامل مرگ او نبوده‌است. وی گفت: من فقط با پخی چاقو یک ضربه به او زدم و قتل کار من نبوده‌است.  با این حال با توجه به گفته‌های متهم و شکایت اولیای‌دم و دو متهم دستگیر شده دیگر تحقیقات تکمیل و پرونده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران شعبه 12 

رسیدگی شد.

در دادگاه

 در ابتدای جلسه کیفرخواست علیه متهمان خوانده شد و نماینده دادستانی از سوی دادسرا درخواست صدور حکم قانونی شد. 

در ادامه اولیای‌دم درخواست قصاص کردند و سپس دو مجروح دیگر این حادثه که برادر و شوهرخواهر مقتول بودند نیز درخواست پرداخت دیه و مجازات متهم را کردند.  برادر مقتول گفت: وقتی وارد درگیری شدم که درگیری آغاز شده‌بود و من برای کمک به برادرم و پایان دادن به موضوع وارد شدم اما متهم به برادرم حمله کرد او را زد و بعد هم با همراهانش من و شوهرخواهرم را زخمی کرد. 

در ادامه متهم در جایگاه قرار گرفت او اتهام قتل عمدی را قبول نکرد اما اتهام نگهداری و مصرف مشروب و مواد مخدر ، جعل مدرک دولتی و نگهداری گاز اشک‌آور را قبول کرد و گفت: من مرتکب قتل نشدم من فقط با پخی چاقو یک ضربه به مقتول زدم و او هم زنده‌بود زمانی که من محل را ترک می‌کردم.  اشکان گفت:آنها می‌خواستند چاقو را از دست من بگیرند. نمی‌دانم برادرش بود یا فامیل، چند نفری با او بودند. 

چاقو در دستم بود، برادرمقتول از پشت من را گرفته بود، من هم صورتم را برگردانده بودم و داشتم او را نگاه می‌کردم. یک‌دفعه دستم را به سمت جلو هل داد. صدایی شنیدم، صورتم را که برگرداندم، دیدم مقتول شکمش را گرفته و روی زمین افتاده است. من داد زدم چه‌کار کردی، او را کشتی.... اما او خیلی خونسرد ‌گفت چیزی نیست. من گفتم به اورژانس زنگ بزنید.

وی ادامه داد:رفتم بالا چاقویم را در خانه گذاشتم و برگشتم. دیدم یکی از برادرهایش دم در خانه ایستاده است. او به من گفت که با اورژانس تماس گرفته و تا چند دقیقه‌ دیگر می‌رسند. من هم سوار موتور شدم و از آن‌جا رفتم. متهم درباره اینکه دلیل اختلاف چه بود گفت: اختلاف ما سر پارکینگ بود. من یک واحد با پارکینگ به مقتول فروخته بودم، اما او یک پارکینگ اضافه می‌خواست. من هم برای خودم یک اتاقکی در آن‌جا ساخته بودم. سر همین موضوع با هم اختلاف داشتیم. آن روز متوجه شدم که از من شکایت کرده است. زنگ خانه‌اش را زدم، از پشت آیفون شروع به فحاشی کرد. من هم عصبانی شدم و به درِ خانه او رفتم، آن‌جا هم فحاشی می‌کرد.من می‌خواستم با او صحبت و مشکل را حل کنم اما او خیلی عصبی بود و مدام بدوبیراه می‌گفت. بنابه این گزارش؛ بزودی هیئت قضایی وارد شور خواهند شد تا با بررسی دقیق روند تحقیقات و اقرارهای قاتل و شاهدان صحنه جنایت تصمیم گیری نهایی کنند.