گروه حوادث: پسر جوان که به سراغ مردان پیر می‌رفت و از آنها زورگیری می‌کرد در پاتک پلیس دستگیر شد.

این جوان که یکی از دزدان حرفه‌ای تهران است ادعا می‌کند که هیچ کاری جز دزدی بلد نیست.

چندی پیش مرد 55 ساله‌ای با پلیس تهران تماس گرفت و از گرفتار شدن در دام زورگیر جوانی خبر داد که با تهدید چاقو اقدام به سرقت گوشی موبایلش کرده است.

مرد سالخورده که چهره‌ای آشفته داشت پیش روی ماموران قرار گرفت و گفت: ساعت 10 صبح بود که از یک آزمایشگاه خون بیرون آمدم و در خیابان خلوت به سمت خانه‌مان در حال حرکت بودم که ناگهان 2 جوان سوار بر موتور جلوی راهم را بستند و یکی از آنها که جوان قوی هیکل و قدبلند بود چاقویی از جیبش بیرون کشید و خواست ساکت باشم.

وی افزود: ترسیده بودم و قدرت هیچ حرکتی نداشتم که پسر جوان با تهدید گوشی موبایلم را از دستم گرفت و سوار بر موتور به سرعت پا به فرار گذاشت.

تجسس‌های پلیسی

ماموران کلانتری 158 در همان ابتدا در برابر پرونده‌های مشابه دیگری قرار گرفتند که دزدان با سوار بر موتور در جلوی مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها به سراغ طعمه‌هایشان که بیشتر آنها مردان سالخورده بودند رفته و با تهدید چاقو اقدام به سرقت گوشی‌های موبایلشان می‌کنند.

ماموران در این مرحله به صورت نامحسوس در محل‌هایی که سرقت‌ها رخ داده بود شروع به گشت زنی کردند تا اینکه شامگاه دوشنبه 19 آذر ماه تیمی از ماموران در منطقه کیانشهر به جوان موتور سواری مشکوک شدند.

تیم پلیسی در این مرحله شماره پلاک جوان موتور سوار را مورد بررسی قرار دادند که در این مرحله مشخص شد که موتور پسر جوان سرقتی است.

ماموران در این مرحله دستور ایست را برای جوان موتور سوار صادر کردند اما متهم با مشاهده خودروی ماموران با استفاده از ترافیک خیابان توانست پا به فرار بگذارد.

دوربین مداربسته

تیم پلیسی در این شاخه از ردیابی‌های مسیر فرار جوان موتور سوار را مورد بررسی قرار دادند و به چند دوربین مداربسته که تصویر پسر جوان را ثبت کرده بود به دست آوردند.

ماموران در این شاخه از تحقیقات فیلم‌های دوربین مداربسته را مورد بازبینی قرار دادند و خیلی زود تصویر یکی از سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار به دست آمد.

ماموران کلانتری 158 کیانشهر در این مرحله اقدامات فنی و پلیسی را برای شناسایی سارق سابقه‌دار آغاز کردند و خیلی زود مخفیگاه این متهم در منطقه کیانشهر ردزنی شد.

بدین ترتیب روز سه شنبه 20 آذر ماه سال جاری ماموران در عملیاتی غافلگیرانه پای در خانه سارق حرفه‌ای گذاشتند و پس از دستگیری متهم در بازرسی از خانه‌اش، چند گوشی سرقتی نیز به دست آمد.

فرزاد 28 ساله ابتدا سعی داشت با داستانسرایی خود را بیگناه معرفی کند اما وقتی در برابر یکی از طعمه‌هایش قرار گرفت به ناچار لب به سخن باز کرد.

این جوان ادعا کرد که پس از آزادی از زندان بخاطر تامین هزینه‌های زندگی‌ام و خوشگذرانی نیاز به پول داشتم به همین خاطر تصمیم گرفتم با یکی از دوستانم دست به سرقت بزنم.

وی افزود: بیشتر اوقات خودم به تنهایی دزدی می‌کردم و بعضی اوقات نیز میثم همراهم بود و با هم دست به سرقت می‌زدیم.

گفت‌وگو با سارق حرفه‌ای

فرزاد 28 ساله که اعتیاد به مواد مخدر دارد ادعا می‌کند هیچ کاری برای انجام دادن ندارم و سرقت تنها حرفه‌ای است که می‌توانم هزینه‌های زندگی‌ام را تامین کنم.

   سابقه‌داری؟

بله، 3 بار به خاطرسرقت به زندان رفتم.

   آخرین بار کی آزاد شدی؟

2 ماه قبل از زندان آزاد شدم.

   چرا دوباره دزدی کردی؟

از روی بدبختی و بیکاری.

   چرا کار نمی‌کردی؟

کاری بلد نیستم، فقط دزدی کردم و زندان رفتم، به همین خاطر برای تامین هزینه‌های زندگی‌ام دزدی می‌کردم.

   ازدواج کردی؟

نه.

   عاشق شدی؟

عاشق شدم ولی دستگیر شدم و همه برنامه‌ها ازدواج و زندگی‌ام از بین رفت و دیگر بی عشق ماندیم.

   چطور وارد دنیای تبهکاری شدی؟

بچه محل‌هایمان دزدی می‌کردند و من هم بخاطر رفاقتی که با آنها داشتم وارد دنیای تبهکاری شدم و همراه آنها دزدی کردم.

   فکر می‌کردی دستگیر شوی؟

اولین بار که دزدی کردم خیلی ترسیده بودم و هر روز منتظر بودم که پلیس دستگیرم کند اما مدتی خبری نشد و هربار که همراه دوستانم سرقت می‌کردم ترسم از بین می‌رفت و فکر دستگیری نداشتم تا اینکه پلیس در خانه پدری‌ام مرا دستگیر کرد.

   بعد از آزادی چرا دوباره دزدی کردی؟

دیگر ترسی از زندان و دستگیر شدن نداشتم و با سرقت خیلی زود پول به دست می‌آوردم به همین خاطر دوباره دزدی کردم.

   چرا به سراغ مردان پیر می‌رفتی؟

خوب آنها قدرت مقاومت و درگیری نداشتند و حتی پس از فرار نیز نمی‌توانستند به تعقیبم بیایند به همین خاطر بیشتر سوژه‌هایم مردان سالخورده بودند.

   با چاقو کسی را هم مصدوم کردی؟

نه فقط برای قدرتنمایی بود.

   اگر کسی مقاومت می‌کرد درگیر نمی‌شدی؟

هیچ کس مقاومت نمی‌کرد و نمی‌دانم شاید درگیر می‌شدم.

بنا به این گزارش، متهم برای تحقیقات بیشتر در اختیار پلیس تهران قرار دارد و تحقیقات برای دستگیری همدست فراری فرزاد ادامه دارد.