هفته آینده و به بهانه تحویل اس- 400

آمریکا علیه ترکیه بسته تحریمی اعمال می‌کند

بعد از تحویل شدن اولین سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسی به ترکیه، ایالات متحده تصمیم گرفته که این اقدام آنکارا را با اعمال تحریم‌های شدید تلافی کند. وبگاه بلومبرگ بامداد یکشنبه (23 تیر ماه) به نقل از منابع مطلع نوشت که اعضای دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ بر سر جزئیات بسته تحریمی با هدف تنبیه‌کردن ترکیه به‌دلیل خرید سامانه پدافند موشکی روسی و توجه نکردن به هشدارهای واشنگتن به اجماع‌نظر رسیدند. بر این اساس، سه مجموعه از اقدامات تنبیهی و تحریمی که تحت قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم می‌تواند آسیب‌های جدی به ترکیه وارد کند، از سوی تیم ترامپ طراحی و یکی از آن‌ها انتخاب شد.

یکی از این افراد به بلومبرگ گفت که هدف آمریکا این است که اواخر هفته آینده این تحریم‌ها را علیه ترکیه اعلام کند، تا سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در ترکیه بگذرد و شائبه حمایت واشنگتن از کودتا پیش نیاید.

    

پاسخ پکن به قرارداد تسلیحاتی آمریکا و تایوان

برپایی رزمایش نظامی در دریای جنوبی چین

چند روز بعد از اعلام قرارداد تسلیحاتی تازه تایوان و واشنگتن، ارتش آزادی‌بخش خلق چین اعلام کرد، رزمایشی هوایی و دریایی را طی چند روز اخیر در دریای جنوبی چین برگزار کرده است.  به نوشته خبرگزاری رویترز، این وزارتخانه در بیانیه روز یک‌شنبه (23 تیر ماه) خود آورد: این رزمایش‌ها طبق روال عادی و مطابق با برنامه‌‌های سالانه ارتش برگزار شد. این رزمایش در حالی انجام شد که روز سه‌شنبه هفته گذشته (هجدهم تیر ماه) آمریکا قرارداد ۲.۲ میلیارد دلاری فروش تانک به تایوان را تأیید کرد. وانگ یی وزیر خارجه چین روز جمعه (21 تیر ماه) ضمن هشدار شدید به آمریکا از این کشور خواست از قراردادهای فروش تسلیحات به تایوان خودداری کند. وی تاکید کرد که این اقدام واشنگتن بازی با آتش است. سای اینگ ون رئیس‌‌جمهور تایوان پس از بازدید از آمریکا، عازم اولین مقصد سفرش به کشورهای حوزه کارائیب شد. او  از آنچه تأمین امنیت تنگه تایوان توسط نیروهای آمریکایی خواند، تشکر کرد. اخیراً روابط چین و آمریکا در خصوص اقدام ترامپ در تعیین تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری برای کالاهای وارداتی چین و مداخله واشنگتن در امور داخلی هنگ‌کنگ و دامن زدن به سیاست‌های جدایی‌طلبانه تایوان، تیره و تار شده است.