دولت ترامپ برای نخستین بار دو نماینده حزب‌الله را در پارلمان لبنان تحریم کرد.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، امین شری و محمد حسن رعد به بهره‌برداری از نظام سیاسی و مالی لبنان به نفع جنبش‌های شیعه و ایران متهم شده‌اند. نفر سوم در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا، وفیق صفا رئیس واحد ارتباطات و هماهنگی حزب‌الله است.

حزب‌الله تحریم‌های جدید آمریکا را محکوم و آن‌ها را «تحقیر مردم لبنان» ارزیابی کرد.

در همین راستا، شبکه خبری المنار گزارش داد که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله شامگاه جمعه درباره پرونده‌های مختلف لبنان و منطقه سخنرانی خواهد داشت و احتمال داده می‌شود که وی در این سخنرانی به تحریم‌های آمریکا نیز بپردازد. در همین راستا، سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در سخنانی مدعی شد: حزب‌الله ثبات سیاسی و اقتصادی لبنان و منطقه را تهدید می‌کند و تمامی این‌ها به ضرر ملت لبنان خواهد بود.

امین شری ۶۲ ساله در سال ۲۰۰۵ به عنوان نماینده بیروت وارد پارلمان شد و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر انتخاب شد. وی روابط نزدیکی با دستگاه امنیتی حزب‌الله دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین عکسی را از شری در کنار سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس منتشر کرد. این وزارتخانه در بیانیه خود درباره این تصویر اظهار کرد: این تصویر نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی میان فعالیت‌های سیاسی و نظامی حزب‌الله وجود ندارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره محمد رعد نیز مدعی شده است که وی به اولویت دادن به فعالیت‌های حزب‌الله ادامه می‌دهد. در همین راستا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت، تحریم‌های جدید علیه مقام‌های ارشد حزب‌الله بخشی از اقدامات این کشور برای مقابله با نفوذ حزب‌الله در لبنان است. وی افزود: از هم‌پیمانان و شرکایمان می‌خواهیم که حزب‌الله را به طور کامل یک «گروه تروریستی» بخوانند.

در همین راستا، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه مقامات حزب‌الله واکنش نشان داد.

وی در این باره اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا علیه نمایندگان پارلمان لبنان تجاوز به پارلمان و لبنان محسوب می‌شود.

رئیس پارلمان لبنان افزود: من به عنوان نماینده پارلمان لبنان می‌پرسم که آیا دموکراسی آمریکا به جایی رسیده است که تجاوز بر دموکراسی جهان را تحمیل می‌کند؟

نبیه بری تصریح کرد: به منظور اتخاذ یک موضع جدی در قبال این رفتار غیر معقول به اتحادیه بین‌المجالس خواهم رفت.