بیتا یاری

شتاب و شلوغی روزهای آخر اسفند و پایان سال جدا از اینکه ترافیک کاری و شهری را به دنبال دارد مانع و دلیل رد بسیاری از کارهاست که در روزهای دیگر غیر از اسفندماه به‌راحتی ممکن و شدنی است. با این تفاسیر بسیاری از خواسته‌ها و جلسه‌ها و حرکت‌ها امکان وقوع نمی‌یابند. ازاین‌روست که خودبه‌خود همه‌چیز به یک تعطیلی و تعویقی اجباری سپرده می‌شود. اما وقتی پس از سال نو ادارات دولتی شروع به کار می‌کنند گویی تازه متولد شده‌اند و از نو باید تمام تلاش‌های گذشته را تکرار کرد تا آنچه در روزهای پایان سال به علت همان گرفتاری‌های مختص روزهای آخر اسفند به تعویق افتاده را دوباره در ریل حرکتی خویش قرار داد. 

برگزاری جلسه نقد و بررسی عملکرد دوره سی و چهارم جشنواره موسیقی فجر برگزارشده در بهمن 97 یکی از خواسته‌های اهالی موسیقی است که روزهای پایانی سال اندکی برگزاری آن را مشکل ساخته. جلسه‎ای که هرچند خواسته اهالی موسیقی است اما برگزاری آن مورد موافقت معاون هنری وزارت ارشاد، سید مجتبی حسینی، نیز قرارگرفته. چراکه امسال به‌رغم مشکلات مالی فراوانی که دولت با آن دست‌به‌گریبان است و مشکلاتی که تصویب آیین‌نامه جشنواره به لحاظ زمانی به آن تحمیل کرد هم خللی در کار جشنواره وارد نکرد و تا امروز حتی پرداخت دستمزد اغلب گروه‌‎ها که در سالیان گذشته تا اردیبهشت سال بعد به تعویق می‌افتاد و صدایش در رسانه‌ها بالا می‌گرفت امسال به‌خوبی پرداخت‌شده و گله و شکایتی در این زمینه ابراز نشده است. یعنی جشنواره امسال با یک حساب پاک و دلی مطمئن می‌تواند چنین جلسه نقد و بررسی را با اهالی رسانه برگزار کند. جلسه‌ای که در دوره‌های پیشین همواره وعده آن داده‌شد اما به علت وضعیت اسفبار عملکرد، همواره از برگزاری آن طفره رفتند. البته بماند که امسال هم ایرادات، اشکالات و قصوراتی در جشنواره موسیقی فجر بود که باید رودررو بیان شود و پاسخی برای آن‌ها از جانب برگزارکنندگان بیان یا چاره‌جویی شود؛ اگر به رشد و بهبود جشنواره‌ای می‌اندیشیم که بعد از سی‌وسه دوره برگزاری امسال توانسته صاحب آیین‌نامه‌ای شود.

امید است دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت ارشاد در برگزاری جلسه نقد و بررسی جشنواره موسیقی فجر پیش‌قدم شوند، اجازه بدهند اهالی موسیقی نسبت به وضعیت خودشان فعال و پرسشگر بوده و پایه‌گذار این حرکت در هر دوره جشنواره برای اهالی موسیقی باشند

اکنون دفتر موسیقی وزارت ارشاد می‌تواند با برگزاری چنین نشستی سوای اینکه پختگی و دموکراسی حاکم بر عملکرد مدیرانش را نشان ‌دهد؛ بدعتی خوب برای برگزاری چنین جلساتی در هر دوره رقم بزند و به مطالبات اهالی موسیقی بپردازد تا چنین نشستی در هیچ دوره‌ای مورد اهمال واقع نشود. ضمن اینکه لازمه هر رشد و ارتقایی نقد عملکرد انجام‌شده است و چنانچه مدیران ارشاد رشد و عملکرد بهتری می‌طلبند می‌باید تن به برگزاری چنین جلسه‌ای بدهند. مخصوصاً حالا که جشنواره صاحب آیین‌نامه است و هم این آیین‌نامه نوپا با نقد و تصحیح به قوت می‌رسد و هم می‌توان در این اثنا درس دموکراسی و شفافیت به سایر بخش‌های دولتی داد و مروج عملکردی بود که در قرن بیست و یکم از نهادهای دولتی انتظار می‌رود و البته رئیس‌جمهور محترم نیز بر آن اصرار دارد.

امید است دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت ارشاد در برگزاری چنین جلسه‌ای پیش‌قدم شوند پیش‌تر از آنکه یک موسسه خصوصی و یا گروهی خارج از مجموعه ارشاد چنین جلساتی را برگزار کنند و بیشتر امید می‌رود سختی نقد عملکرد خویش را به جان بخرند و اجازه بدهند اهالی موسیقی نسبت به وضعیت خودشان فعال، پرسشگر و پاسخ‌خواه بوده و پایه‌گذار این حرکت در هر دوره جشنواره برای اهالی موسیقی باشند. هرچند امسال نیز در رسانه‌ها به‌صورت پراکنده اشکالات و ایراداتی نسبت به این دوره برگزاری جشنواره فجر منعکس‌شده اما به‌صورت یکجا و رودررو امکانی هست که ارشاد می‌تواند با بها دادن به این خواسته فصل جدیدی را با اهالی موسیقی تعریف کند. شاید برخی رسانه‌ها سوالات بارها تکرار شده خود را بپرسند و مدیران ارشاد را با این پرسش‌ها بیازارند اما بهتر از این است که شیوه رودررو را وقعی ننهیم و نقدها را یکسره به هیچ انگاریم. ضمن اینکه مدیران دولتی امروز شاید فردا در جایگاه خود نباشند، اما شیوه‌ای که پی ریخته‌اند تا مدت‌ها اعمال خواهد شد.