آخرین تحولات لیبی در ۲۴ ساعت گذشته

شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در لیبی شد

تاکید شورای امنیت بر توقف فوری درگیری‌ها در لیبی، تاکید رییس‌جمهوری ترکیه بر حمایت از دولت وفاق ملی، دست داشتن امارات در حمله به مرکز مهاجران و ادامه اقدامات نیروهای خلیفه حفتر برای حمله به طرابلس از جمله اخبار لیبی در ۲۴ ساعت گذشته است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، در پی اعلام گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص افزایش شمار قربانیان درگیری‌های لیبی به هزار کشته، شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف سریع درگیری‌ها در این کشور شد.

شورای امنیت در این بیانیه ضمن محکومیت حمله هوایی نیروهای وابسته به خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی به مرکز نگهداری مهاجران در شرق طرابلس، از همه طرف‌ها خواست برای کاهش تنش‌ها به سرعت اقدام و به آتش‌بس التزام داشته باشند.

تاکید اردوغان بر حمایت از دولت وفاق ملی

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در دیدار با فایز سراج رییس دولت وفاق ملی خواستار پایان گرفتن حملات غیر قانونی نیروهای خلیفه حفتر شد.

رییس‌جمهور ترکیه در این دیدار با اعلام حمایت آنکارا از دولت وفاق ملی، حفتر را دزد دریایی توصیف و ابراز امیدواری کرد که به زودی در لیبی انتخابات برگزار شود.

به دنبال ربوده شدن شش دریانورد ترک در لیبی توسط نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، تنش میان آنکارا و دولت شرق لیبی شدت گرفته است.

دولت وفاق ملی: امارات در پس حمله به مرکز مهاجران در لیبی بود

فتحی باشاغا وزیر کشور دولت وفاق ملی در گفت و گو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه بمب‌هایی که به این مرکز اصابت کرده، غیر عادی بوده و این حمله توسط یک جنگنده اماراتی از نوع اف 16 صورت گرفته، امارات را مسؤول هدف قرار گرفتن مرکز مهاجران ایواء در تاجورا واقع در شرق طرابلس پایتخت لیبی دانست.

وی با استناد به حملات گذشته امارات به لیبی، احتمال داد که مصر هم در این حمله دست داشته باشد و این جنگنده برای سوخت گیری از پایگاه مصر در سواحل مدیترانه استفاده کرده باشد. منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند که جنگنده‌های ژنرال خلیفه حفتر در لیبی که حمایت امارات متحده عربی و عربستان را با خود دارد، در حمله به مرکز نگهداری مهاجران غیر قانونی دستکم ۴۰ تن را کشتند.

ادامه اقدامات نیروهای حفتر برای حمله به طرابلس

ارتش ملی لیبی وابسته به نیروهای خلیفه حفتر از آماده شدن گردان های نظامی برای حمله به طرابلس خبر داد و با اشاره به مهارت این نیروها تاکید کرد که این اقدامات در راستای موج دوم حملات به طرابلس صورت می گیرد.

در همین راستا خلیفه حفتر نیز مدعی شد که این اقدامات با هدف بازپس گیری طرابلس و مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد و هدف سیطره بر نفت نیست.

اوضاع در لیبی از ۱۵ فروردین و همزمان با دستور حفتر به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج است. این کشور از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور پیشین در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است. همزمان یک دولت دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست‌وزیری عبدالله الثنی و عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.