واکنش اتحادیه اروپا به تداوم درگیری‌ها در هنگ‌کنگ

به دنبال  تداوم درگیری‌ها در هنگ‌کنگ و ورود معترضان به مجلس این کشور، اتحادیه اروپا دوشنبه شب به وقت تهران (دهم تیر ماه) خویشتنداری و گفت‌و‌گو بین طرف‌های درگیر در این کشور را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: در پی آخرین حوادث رخ داده در هنگ‌کنگ، اینک از همه ‌مهم‌تر خویشتنداری، اجتناب از واکنش‌های تشدید کننده اوضاع و انجام گفت‌و‌گو و مشورت برای یافتن راهی است که منجر به موفقیت شود. بر اساس این گزارش، درگیری‌ها در هنگ‌کنگ پس از آن رخ داد که شهروندان  این کشور به تصویب لایحه‌ای در مجلس اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر کرد، اما به ‌گفته معترضان این لایحه  استقلال هنگ‌کنگ را با خطر مواجه می‌سازد.  امروز نیز معترضان هنگ‌کنگی به داخل ساختمان مجلس این کشور وارد شده و شیشه‌های این مکان را شکستند. در این تجمع که از بعدازظهر دوشنبه شروع شد، معترضان با حمله به نیروهای پلیس، تعدادی را مجروح کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه سخنگوی موگرینی آمده است: تعداد اندکی که دوشنبه  سعی داشتند به زور وارد مجلس شوند، نماینده اکثریت قریب به اتفاق معترضانی که تجمع‌های  مسالمت آمیز برگزار کرده‌اند، محسوب نمی‌شوند. این در حالی است که رسانه‌های چین نیروهای خارجی را عامل تحریک تظاهرات در هنگ‌کنگ با قصد ضربه زدن به پکن دانستند. وزارت خارجه چین دوشنبه گذشته به واشنگتن نسبت به مداخله در امور چین و هنگ‌کنگ هشدار داد و اعلام کرد پکن به طور قاطع از دولت هنگ‌کنگ در اصلاح قانون استرداد مجرمان حمایت می‌کند و به شدت با هرگونه دخالت خارجی در امور قانونی این کشور مخالف است. هنگ‌کنگ از سال 1842 تا 1997 تحت سیطره بریتانیا بود، اما در سال 1997 و پس از پایان پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست.

    

مقام روس: 

همه اعضای ان‌پی‌تی، حق غنی‌سازی اورانیوم را دارند

یک مقام ارشد روس ضمن واکنش نشان دادن به بیانیه عجیب کاخ سفید درباره نقض توافق برجام از سوی ایران حتی قبل از انعقاد این توافق، ادعای آمریکایی‌ها درباره اینکه ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ندارد را رد کرده است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توئیتری درباره واکنش مضحک کاخ سفید به عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم نوشت: سخنگوی کاخ سفید دیروز اعلام کرد که حتی قبل از به وجود آمدن توافق هسته‌ای (برجام)، ایران مفاد آن را نقض کرده بود. اولیانوف افزود: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که طبق مفاد برجام، دادن اجازه به ایران برای غنی‌سازی اورانیوم، یک اقدام اشتباه بود. ایالات متحده فراموش کرده که همه کشورهای عضو معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از قبیل غنی‌سازی برخوردار هستند. تنها موضوعی که اینجا وجود دارد، راستی‌آزمایی موجود در برجام است. سخنگوی کاخ سفید پیشتر در بیانیه‌ای درباره عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی در این اعلام کرده بود: حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. در ادامه این بیانیه در ادعایی عجیب اعلام شد: حتی قبل از وجود توافق (برجام) هم تردید اندکی وجود داشت که ایران در حال نقض مفاد آن بود. سخنگوی کاخ سفید افزود: ما باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است احیا کنیم. ایالات متحده و متحدان این کشور هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مشخص‌شده در برجام را تأیید کرد و یک سخنگوی آژانس گفت:  یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام اطلاع داده آژانس، عبور کل ذخایر اورانیوم ایران را تأیید می‌کند.