سینا سبزیان

برنی سندرز، کمپین انتخاباتی خود را روز شنبه (یازدهم اسفند ماه) چند قدم آن طرف‌تر از محلی که در آن بزرگ شده بود، در منطقه بروکلین، آغاز و به‌صراحت عنوان کرد که سیاست‌های کاری‌اش ربطی به رفیق نیویورکی وی، دونالد ترامپ ندارد.

سندرز خود را بهترین دموکرات آماده برای شکست ترامپ در انتخابات 2020 معرفی کرد. حضور او اولین کارزار وی از زمان اعلام کاندیداتوری خود حدود یک هفته پیش برای ورود به کاخ سفید است.

سندرز با لهجه‌ای کامل و بی‌نقص بروکلینی گفت: تجارب من به عنوان کودکی که به لحاظ اقتصادی کاملاً‌ تحت فشار بود، بر زندگی و ارزش‌های من به شدت تأثیر گذاشت. من می‌دانم که از کجا آمده‌ام و این موضوعی است که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم.

سندرز هیچ‌وقت از تاختن به ترامپ طفره نرفته است و او را با اصطلاحات خصمانه‌ای می‌خواند؛ در جریان سخنرانی خود در دانشکده بروکلین نیز او ترامپ را خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ مدرن آمریکا خواند و گفت: رئیس‌جمهور می‌خواهد بین ما شکاف ایجاد کند.

نماینده سنای منطقه ورموند خود را در جایگاه مخالف سیاست‌های دولت ترامپ قرارداد و مشی وی را از مهاجرت تا تغییرات اقلیمی به استهزا گرفت.

فرای این مسائل، سندرز که خود در محله به شدت یهودی فلت‌بوش در یک خانواده طبقه متوسط بزرگ شده است، بین خود و میلیاردرهای کاخ سفید که همه از خانواده‌های اشرافی برآمده‌اند،‌ خط تمایزی آشکار کشید.

وی که چندین دهه در ورمونت زندگی کرده است گفت: من پدری نداشتم که میلیون‌ها دلار به من بدهد تا برای خودم آسمان خراش بسازم.

او به مسئله کارگران نیز اشاره کرد و گفت: من از خانواده‌ای آمده‌ام که به شدت نسبت به ترس از قدرت کارفرمایانی که هر روز با آن روبرو هستند، آشنا هستند.

به نام سوسیالیسم

حدود 300 کیلومتر آن‌ طرف‌تر در منطقه شهری واشنگتن، ترامپ غرق در شادی پیروزی انتخابات سال 2016 به جمهوری‌خواهان گفت که باید این پیروزی در انتخابات 2020 بسیار بزرگ‌تر تأیید شود.

در حالی که ترامپ در سخنرانی دو ساعته خود اشاره صریحی به سندرز نداشت، سیاست‌های سوسیالیسم را به باد انتقاد گرفت که آشکارا تلاش برای تخریب دموکرات‌ها و بیان این موضوع بود که آن‌ها از مردم دور هستند.

سندرز خود را یک دموکرات سوسیالیست معرفی کرده است.

ترامپ گفت: سوسیالیسم نه در مورد محیط،‌ نه در مورد عدالت و نه در مورد فضیلت است؛‌ بلکه سوسیالیسم تنها در مورد یک چیز است،‌ اینکه قدرت برای طبقه حاکم است.