مریم علامه‌زاده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، با تصمیم خود برای اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی در مرز جنوبی این کشور، مرز بی‌مبالاتی در سطح مدیریت این کشور را به حد جدیدی رسانده است. آسیبی که  دولت وی به دموکراسی آمریکا وارد می‌کند احتمالاً تأثیری بسیار بلند حتی پس از دولت وی به دنبال دارد. او که پیش‌تر قبول کرده بود از تصمیم بودجه 5.7 میلیارد دلاری ساخت دیوار خود کوتاه بیاید، نتوانست برچسب بازنده را از سوی تحلیل‌گرانی همچون لارا اینگراهام و سین هنیتی بپذیرد. راهکار وی اینچنین بود: بودجه را تصویب کند و در همین حال وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام کند تا به گمان وی، بتواند اعتبارات و تمرکز نظامی را برای ایجاد دیوار خود جلب کند. سارا سندردز، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید روز پنج‌شنبه بعد از ظهر (25 بهمن ماه) از این اقدام خبر داد. وی گفت: رئیس‌جمهور لایحه اعتباری دولت را امضا می‌کند و همانطور که وی پیش‌تر اعلام کرده بود، دیگر اقدامات مدیریتی شامل حالت فوق‌العاده ملی را اجرا می‌کند تا جلوگیری از بحران امنیت ملی و بشری در مرز را تضمین کند.

نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود در این‌باره نوشت: باید تکرار کرد که هجوم خانواده‌های مهاجران به مرز‌های جنوبی آمریکا منجر به ایجاد بحران امنیت ملی نمی‌شود و شرایطی خیلی کمتر از اعلام حالت فوق‌العاده ایجاد کرده است. در حال حاضر یک بحران فزاینده بشری با سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت در حال شکل‌گیری است. اما رنجی که شاهد هستیم نیازمند سیاست‌های هوشمندانه‌تری است و نه ساخت دیوار آهنین. ساخت این دیوار نه تنها پایانی بر این رقابت نیست، بلکه اعلام حالت فوق‌العاده از سوی ترامپ منجر به خروش دادگاه‌ها و محکومیت تصمیم وی می‌شود. این منازعات فراتر از ساخت یک دیوار است. این مسئله درواقع نزاع پویای قدرت بین شاخه‌های مختلف در دل آمریکا است. ترامپ تلاش دارد یکی از مسئولیت‌های غریزی کنگره را غصب کند، قدرت کنترل بودجه.

هریک از قانون‌گذاران کنگره در مواجهه با این اقدام ترامپ باید بر شیپور هشدار بدمند. تا همین اواخر تهدید رئیس‌جمهوری امپریال یکی از نگرانی‌های اساسی جمهوری‌خواهان بود؛ کسانی که تمام دوران هشت ساله اوباما وی را متهم به سوءاستفاده از قدرت در مورد موضوعاتی همچون مهاجرت، سلامت و محیط‌زیست کردند.

به اعتبار آن‌ها برخی قانون‌گذاران جمهوری‌‌خواه چندین هفته علیه اعلام حالت فوق‌العاده اوباما ایستادگی کردند. حالا برخی نمایندگان آمریکا علیه ترامپ ایستاده‌اند.دیوید شویکرت، یک عضو محافظه‌کار کنگره در ماه ژانویه (دی - بهمن) به رسانه پولتیکو گفت: من بر این باورم که رئیس‌جمهور مجوز قانونی این‌کار را دارد، اما فکر می‌کنم این اقدام استفاده‌ای ضعیف از قدرت ریاست‌جمهوری است. سناتور مارکو روبیو در این مورد اندکی محکم‌تر سخن گفت و عنوان کرد: اگر امروز وضعیت فوق‌العاده برای امنیت مرزی اعلام شود، لابد فردا برای تغییرات اقلیمی این وضعیت را اعلام می‌کنیم.

واکنش نانسی پلوسی، سخنگوی کنگره به تصمیم ترامپ نمی‌توانست از خشم جمهوری‌خواهان بکاهد. وی گفت: در مورد رئیس‌جمهوری می‌اندیشم که ارزش‌های متفاوتش چه چیزی برای مردم آمریکا به ارمغان می‌آورد.

نکته‌ای که خشم بیشتر مردم را در این مورد برمی‌انگیزد این است که ترامپ در حالی دموکراسی مردم آمریکا را زیر سوال می‌برد که بیشتر افکار عمومی در مورد این موضوع با وی مخالفند.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بیشتر آمریکایی‌ها مخالف ساخت دیوار مرزی هستند و بیشتر آن‌ها تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت فوق‌العاده برای دور زدن کنگره و ایجاد دیوار را نمی‌پسندند. دو نظرسنجی اخیر در این مورد نشان می‌دهد که دو‌سوم مردم آمریکا مخالف این مسئله هستند. اما واکنش ترامپ به این نظرات جالب بود. او گفت: اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی حق مسلم من است. این رئیس‌جمهور هر روز برای اختلال در زندگی مردم و ناامید کردنشان راهی جدید می‌یابد. اشتیاق ترامپ برای تضعیف قانون اساسی آمریکا به‌منظور خدمت به منافع سیاسی کوتاه‌مدت خود، همچنان بی‌نظیر است.