خدیجه علامه‌زاده

جنبش حوثی‌های یمن در حملات جدید پهپادی خود فرودگاه‌های جیزان و ابها در جنوب عربستان سعودی را هدف قرار دادند.

تلویزیون المسیره متعلق به جنبش حوثی‌ها روز شنبه (25 خرداد ماه) با اعلام این خبر گفت که این دو فرودگاه خارج از سرویس هستند.

ائتلاف عربستان نیز در بیانیه‌ای گفت که یک پهپاد حوثی را که شهر جنوب غربی ابها را هدف قرارداده بود، ساقط کردند.

حوثی‌ها عنوان کردند که حملات، اتاق‌های کنترل در فرودگاه جیزان و جایگاه سوخت در فرودگاه ابها را هدف قرار دادند. سخنگوی نیروهای مسلح گروه حوثی در پیام توئیتری که در حساب شبکه المسیره نیز باز نشر شد، نوشت: این دو فرودگاه هم اکنون خارج از سرویس هستند. ما وعده می‌دهیم که رژیم سعودی روزهای دردناک‌تری را تا زمان تجاوز و محاصره کشور ما تجربه کنند.

از روز چهارشنبه، پس از آنکه یک حمله موشکی علیه همین فرودگاه‌ها منجر به زخمی شدن 26 نفر شد، این حملات تداوم داشته است.

ائتلاف به رهبری سعودی که از سال 2015 با دخالت در جنگ داخلی یمن برای باز پس گرفتن قدرت دولت عبد ربه منصور هادی اقدام کرده بود، اوایل هفته جاری پنج پهپاد که فرودگاه ابها و منطقه خمیس مشیط واقع در یک منطقه را هدف قرار داده بودند را ساقط کرد.

در واکنش به این حملات، ائتلاف سعودی که حمایت غرب را به همراه دارد، اعلام کرد که دارایی‌های نظامی حوثی‌ها در حومه صنعا، پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها را نابود کرده است. تلویزیون عربستان صعودی این حمله که اوایل روز شنبه رخ داد را اقدامی تلافی جویانه در جریان افزایش تنش‌های اخیر بر شمرد.

هنوز مشخص نیست که آیا حملات پهپادی روز شنبه تلفاتی را در پی داشته است یا نه.

عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی به عنوان رهبران ائتلاف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که از حزب الله حمایت می‌کنند را متهم به حمایت از حوثی‌ها می‌دانند، اتهامی که هر سه طرف آن را رد کرده‌اند. پس از افزایش تنش‌ها بین ایران و دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس که از سوی ایالات‌متحده حمایت می‌شوند، حوثی‌ها حملات موشکی و پهپادی خود را تشدید کرده‌اند. ماه گذشته، این گروه حملات پهپادی را علیه دو جایگاه تلمبه نفت عربستان سعودی ترتیب داد. از زمانی که ایالات‌متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده و حضور نظامی خود را در خلیج فارس گسترش داده است، تنش‌های لفظی بین تهران و واشنگتن رو به افزایش بوده است. درگیری در یمن از سوی بسیاری از تحلیل‌گران به عنوان جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران شناخته می‌شود.