سیدمحمد میرزامحمدزاده

روز شنبه (یازدهم خرداد ماه) پس از گشوده شدن آتش بر جمعیتی در نزدیکی محل تحصن معترضین سودانی در خارطوم، پایتخت سودان، کمیته پزشکان نزدیک به معترضان این کشور از کشته شدن حداقل دو نفر و زخمی شدن 10 نفر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیراندازی نیروهای نظامی در خیابان نیل، در نزدیکی محل تحصن معترضان، منجر به تلفاتی شده است.

خبرگزاری میدل‌ایست‌آی مدعی شده که این محله از سوی معترضان طرفدار قوانین مدنی که خیابان‌های خارطوم را به تصرف درآورده‌اند و همچنین شهروندان عادی با نام محله کلمبیا شناخته می‌شود و در چند هفته اخیر منطقه‌ای پرتنش بوده است. رفتار آزادی‌طلبانه مردم این منطقه برای مصرف الکل و مواد و مجاورت آن به منطقه محل اعتراضات منجر به آن شده که شورای انتقالی نظامی حاکم آن را بهشت بی‌قانونی معرفی کند.

کمیته پزشکان به‌طور دقیق اعلام نکرد که چه نیروهایی شروع به تیراندازی کردند و همچنین هویت افراد کشته و زخمی شده نیز اعلام نشد. به گفته کمیته تیر به سر یکی از افراد کشته شده اصابت کرده است.

هزاران نفر از معترضان سودانی تلاش کرده‌اند نیروهای امنیتی را از نزدیک شدن به خیابان‌های اصلی خارج از مناطق نظامی در خارطوم، بازدارند. به گفته شاهدان عینی به خبرگزاری الجزیره، صدای شلیک گلوله در ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی (12 ظهر GMT)، شنیده می‌شد و این شلیک‌ها نزدیک به چهار ساعت ادامه داشت.

عظیم عبدالله، مرد 40 ساله صاحب یک مغازه در اطراف محل تحصن‌، به الجزیره گفت که ارتش و پلیس خیابان نیل در مجاورت ساختمان‌های مرکزی ارتش را بستند و از همه طرف به معترضان حمله کردند.

وی گفت: ده‌ها خودرو متعلق به نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع (RSF)، ارتش و پلیس منطقه را محاصره کردند و به سمت معترضان آتش گشودند.

ریحان عبدل خلیل، یک مهندس 30 ساله گفت که سربازان نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع، در حال کتک زدن برخی از معترضان با باتوم بودند. وی گفت: سربازان RSF، بیش از حد خشن رفتار می‌کردند. من بیش از 20 سرباز را دیدم که در حال زدن یک معترض تنها با باتوم بودند.

عناصر شورشی

شورای نظامی حاکم بر سودان، هفته گذشته هشدار داده بود که نسبت به پراکنده کردن تحصن‌های اصلی در بیرون ساختمان‌های مرکزی ارتش اقدام می‌کند. روز جمعه (دهم خرداد ماه) سخنگوی شورای نظامی انتقالی (TMC)، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که گام‌های قانونی علیه کسانی که وی عناصر شورشی در اردوگاه بیرون وزارت دفاع خواند، برداشته می‌شود.

وی گفت یک خودرو ارتشی که از سوی نیروهای RSF استفاده می‌شد، در اردوگاه معترضان مورد حمله قرار گرفت و توقیف شد.

بر اساس بیانیه انجمن مشاغل سودان (SPA)، در چند روز گذشته سه معترض از جمله یک زن باردار در محل اعتراضات به ضرب گلوله کشته و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در بیانیه‌ای که روز جمعه (دهم خرداد ماه) منتشر شده، انجمن مشاغل سودان، شورای نظامی انتقالی را مسئول این تلفات دانسته و به این شورا هشدار داده است ضمن خویشتن داری به حق آزادی مردم در بیان و اجتماع احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری یورونیوز، این بیانیه اقدام شورا را بخشی از نقشه آن برای فرونشاندن اعتراضات به وسیله خشونت دانسته است.

مکانی که به مرکز تجمعات جنبش معترضان سودان تبدیل شده است، ماه گذشته به منظور براندازی دیکتاتور قدیمی کشور، عمرالبشیر استفاده می‌شد و از آن زمان مردم با تجمع در این محل خواستار کناره‌گیری افسران نظامی هستند که جانشین بشیر شدند تا با کنار رفتن آن‌ها دولتی با رهبری مدنی به قدرت برسد.

رئیس ارتش منطقه‌ای مرکزی خارطوم روز پنج‌شنبه (نهم خرداد ماه) اعلام کرد که محل اعتراضات ناامن است و خطری برای انقلاب و انقلابیون به شمار می‌رود و انسجام کشور و امنیت ملی را تهدید می‌کند.

هفته گذشته به دنبال اعتراضات دو روزه، ده‌ها هزار نفر از معترضان سودان با توجه به درخواست رهبران اعتراضات به‌منظور فشار مضاعف بر حکام نظامی سودان، در اردوگاه اعتراضی گردهم آمدند

حمله به آزادی رسانه‌ها

هفته گذشته به دنبال اعتراضات دو روزه، ده‌ها هزار نفر از معترضان با توجه به درخواست رهبران اعتراضات به‌منظور فشار مضاعف بر حکام نظامی سودان، در اردوگاه اعتراضی گردهم آمدند.

معترضان نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع را متهم به تلاش برای تضعیف انتقال قدرت به سمت دموکراسی کردند، ادعایی که این نیروها آن را رد می‌کنند.

اتحاد آزادی و تغییر، گروهی که جنبش اعتراضی را رهبری می‌کند، در حال مذاکره با شورای نظامی انتقالی برای انتقال قدرت سیاسی بود، اما این مذاکرات بی‌نتیجه متوقف شد.

دیگر تلاش‌ها برای فرونشاندن اعتراضات شامل تلاش برای بستن رسانه‌هایی می‌شود که روند اتفاقات در جریان را پوشش می‌دهند.

بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی سودان، روز یکشنبه (یازدهم خرداد ماه) وزارت خارجه سودان فرستاده این کشور در قطر را فراخواند. این اتفاق درست یک روز پس از آن رود داد که شبکه خبری الجزیره وابسته به دوحه اعلام کرد که مقامات سودان دفتر این شبکه در خارطوم را تعطیل کردند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیراندازی نیروهای نظامی در خیابان نیل، در نزدیکی محل تحصن معترضان، تلفاتی به دنبال داشته است

خبرگزاری دولتی سونا سودان به نقل از بابکر الامین، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، اعلام کرد که فتح الرحمان محمد، سفیر این کشور در قطر برای مشاوره فراخوانده شده و تا ساعاتی دیگر به دوحه بازگشت داده می‌شود.

خبرگزاری الجزیره متعلق به قطر روز جمعه اعلام کرد که مقامات دولت سودان خبرنگار این خبرگزاری را از فعالیت خود در این کشور منع کرده‌اند.

این تصمیم همچنین شامل ابطال مجوز کاری برای خبرنگاران و کارکنان این شبکه خبری به صورت آنی و تأثیر فوری نیز می‌شود.

الجزیره این اقدام را حمله به آزادی رسانه، خبرنگاری حرفه‌ای و اصول اولیه حقوق مردم برای آگاهی و درک واقعیات از آنچه که در سودان اتفاق می‌افتد خواند.