همزمان با روز قدس رخ داد؛

حرکت ده‌ها هزار فلسطینی به سمت مسجدالاقصی

همزمان با روز جهانی قدس ده‌ها هزار فلسطینی در سایه تدابیر شدید امنیتی در اطراف مسجد الاقصی تجمع کردند.

علی‌رغم حضور گسترده مأموران رژیم صهیونیستی در بخش قدیمی شهر قدس و اطراف مسجد الاقصی ده‌ها هزار نفر از فلسطینیان برای ادای نماز آخرین جمعه ماه رمضان در اطراف این مکان مقدس حضور یافتند.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی معاً، مأموران صهیونیستی بسیاری از درهای مسجدالاقصی از جمله المجلس، الحدید و سلسله القطانین را بستند. صبح جمعه تمامی درهای بخش قدیمی قدس و مسجدالاقصی را بسته و مانع ورود زائران به این مکان شدند و پس از ساعاتی برخی از درها را باز کرده‌اند. 

هزاران نفر از نمازگزاران که نتوانسته‌اند وارد صحن مسجدالاقصی شوند، در خیابان‌های شهر بیت‌المقدس حضور داشتند و همزمان صدها نیروی امنیتی صهیونیستی در خیابان‌ها مستقر شدند. منطقه باب العمود نیز که صبح جمعه (دهم خرداد ماه) شاهد عملیات استشهادی یک جوان فلسطینی بود، به طور کامل بسته و موانع نظامی در اطراف آن ایجاد شد.

در همین حال ده‌ها ایستگاه ایست و بازرسی در اطراف شهر بیت‌المقدس دایر شد. برخی مسیرها از جمله جاده بیت‌اللحم به بیت‌المقدس نیز بسته شد به طوری که یک نوجوان 15 ساله فلسطینی به نام عبدالله غیث که قصد عبور از این جاده را داشت به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید و یک نوجوان دیگر زخمی شد. 

در منطقه غزه نیز هیأت عالی راهپیمایی بازگشت در بیانیه‌ای راهپیمایی این هفته را تظاهرات روز جهانی قدس نام نهاد و از همه ساکنان غزه خواست تا حضور گسترده‌ای در شصتمین هفته راهپیمایی بازگشت داشته باشند. در این بیانیه همچنین ابراز امیدواری شده بود که در این جمعه تمامی ملت‌های عربی و اسلامی به خاطر قدس و مقدسات اسلامی دست به راهپیمایی بزنند. 

این بیانیه به طرح موسوم به معامله قرن نیز اشاره و تأکید کرد: هیچ کسی نمی‌تواند راه‌حل‌های بی ارزش برای مردم ما دیکته کند و تنها راه‌حل موضوع فلسطین خروج اشغالگران از این سرزمین است.

حضور شیوخ عشایر و مسئولان عراقی در راهپیمایی روز قدس

راهپیمایی روز قدس جمعه در بغداد برگزار شد و شیوخ عشایر، نیروهای الحشد الشعبی، اعضای پارلمان و مسئولان عراقی در آن حضور داشتند. شبکه خبری السومریه گزارش داد که این راهپیمایی از منطقه خیابان فلسطین در شرق بغداد آغاز شد و صدها نفر در آن مشارکت داشتند.

در این راهپیمایی، شیوخ عشایر، نیروهای سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی)، اعضای پارلمان و مسئولان عراقی حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی، پرچم رژیم صهیونیستی را روی زمین ترسیم و مخالفت خود را با حملات مداوم صهیونیست به مردم فلسطین اعلام کردند. نیروهای امنیتی عراق نیز از صبح روز جمعه و همزمان با آغاز راهپیمایی، مسیرهای منتهی به خیابان فلسطین را بستند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، درود بر الاقصی و ای قدس، ما می‌آییم انزجار خود را از رژیم صهیونیستی نشان دادند.

تظاهرات سحرگاهی مردم بحرین در حمایت از فلسطین

مردم بحرین صبح جمعه پس از ادای نماز صبح با دست داشتن پلاکاردها و دست نوشته‌هایی به خیابان‌ آمدند و در حمایت از فلسطین شعار دادند.

در حالی که شرایط امنیتی حکومت منامه در سرتاسر بحرین مانع آزادی عمل مردم در تظاهرات در حمایت از فلسطین است، پس از نماز صبح جمعه تعدادی از مردم با حضور در خیابان‌ها و کوچه‌ها در حمایت از مردم فلسطین شعار دادند.

به گزارش شبکه المنار، آن‌ها در دست‌نوشته‌ها و اعلامیه‌ها مخالفت خود را با طرح موسوم به معامله قرن اعلام کردند. تظاهرکنندگان تصاویر شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب بحرین را نیز در دست داشتند.