خدیجه علامه‌زاده

بر اساس تحقیقات شبکه خبری عربی الجزیره، ماه گذشته در جریان حملات نیروهای خلیفه حفتر به پایتخت کشور لیبی در اختیار نیروهای دولتی تحت حمایت سازمان ملل متحد، پروازهای باری به صورت مخفیانه به پایگاه‌های تحت اختیار ارتش لیبی خلیفه حفتر انجام شده و بارهای نامشخصی را به نیروهای وی تحویل داده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای و نیز اطلاعات پروازی نشان می‌دهد که اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین ماه) دو هواپیمای ایلوشین 76 ساخت روسیه که به نام شرکت اماراتی- قزاق با نام ریم تراول ثبت شده‌اند، بارها بین مصر، سرزمین اشغالی و اردن پرواز کرده‌اند و بعد در پایگاه‌های نظامی تحت اختیار خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی، فرود آمدند؛ این رویداد دقیقاً همزمان با تلاش حفتر برای اشغال طرابلس، پایتخت کشور لیبی، صورت گرفته است. ظاهراً در جریان پرواز به این کشور جنگ‌زده آفریقای شمالی، فرستنده‌های پروازی خاموش بوده‌اند. در حال حاضر، لیبی به دلیل سال‌ها جنگ مداوم، از سوی سازمان ملل متحد مورد تحریم‌های تسلیحاتی قرار گرفته است.

بر اساس ویدئویی که از سوی نیروهای حفتر منتشر شده است، یکی از هواپیماهای باری با شماره ثبت UP-17645، پس از فرود در فرودگاه نظامی تامانهانت در اختیار نیروهای ارتش ملی در جنوب لیبی،  در تصویر مشخص است. این هواپیما از فرودگاه بنغازی در شرق لیبی، قوی‌ترین پایگاه حفتر به پرواز درآمده بود.

جعبه‌های چوبی با مهر سیاه FF و وزن تقریبی 64 کیلوگرم که بر روی آن‌ها ثبت شده است، در حال حمل با لیفتراک و تخلیه از هواپیما مشاهده شده‌اند. بر روی تمامی جعبه‌ها نام شهر البیضا لیبی هک شده است.

در گزارش تحقیقات انجام شده، آمده است: با پیگیری شماره‌ها، ما متوجه مسیر مشکوک پروازی شدیم که دائما بین اردن، سرزمین اشغالی و مصر  و بعد به مقصد لیبی، تداوم دارد. این مسیر‌ها در نقشه‌های هوایی و فناوری نظارتی ADS-B به صورت کامل ثبت شده‌اند.

بیل لاو، یک تحلیل‌گر مجله آنلاین گلف مترز، گفت این گزارش نشان می‌دهد که این منازعه هشت ساله چطور اینقدر ناگهانی قدرت گرفت.

وی به الجزیره گفت: بر این اساس ما شاهد ورود بازیگران بسیاری به لیبی هستیم. این نسخه‌ای است که برای یمن نیز نوشته شده بود. ما در حال مشاهده شروع یک جنگ نیابتی  و نیز  شرایطی تاریک برای این کشور هستیم. در این اوضاع مبهم شما بازیگرانی را میبینید که پا به میدان گذاشته‌اند و حالا تازه متوجه آن می‌شوید.

تشدید درگیری‌ها

این تحقیقات در حالی انجام شده که روز دوشنبه (ششم خرداد ماه) درگیری‌های سنگین در نزدیکی مرکز شهر طرابلس ادامه یافت.

سراج المجبری، یکی از دستیاران رئیس کارکنان ارتش ملی لیبی گفت که نیروهای آن‌ها در منطقه صلاح‌الدین، در چندکیلومتری مرکز شهر، پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

وی مدعی شد که جنگجویان ارتش که به سمت مرکز طرابلس در حرکتند، به دلیل آنکه در مناطق پرجمعیت قصد استفاده سنگین از آتش توپخانه را ندارند، در چند هفته اخیر کمی کندتر شده‌اند.

به گفته دو تن از ساکنین منطقه، درگیری‌های سنگینی در جاده بین پایتخت و فرودگاه شهر که اکنون در اختیار نیروهای ارتش ملی لیبی قرار دارد، در جریان است.

لیبی بین حفتر که کنترل ارتش ملی لیبی را در اختیار دارد و  فایز السراج، نخست‌وزیر لیبی که کنترل دولت تضعیف شده و شناخته شده از سوی سازمان ملل را در طرابلس به دست دارد، تقسیم شده است. در هفته‌های اخیر، همزمان با ماه مبارک رمضان، از شدت درگیری‌ها کاسته شده بود. اما در چند روز گذشته محاصره پایتخت تشدید شد. نیروهای حفتر در بخش‌های شرقی و جنوبی حاشیه طرابلس پیشروی کرده‌اند.

حفتر گفته است تا زمانی که شبه نظامیان به رسمیت شناخته شده در دولت توافق ملی در کنترل طرابس باشند، او دست از تجاوز‌هایش بر نمی‌دارند. شش دور مذاکره برای دست یافتن به یک توافق سیاسی بین دو طرف با شکست مواجه شده است.

نیروهای دولت توافق ملی عنوان کرده‌اند که مانع از پیشروی ارتش ملی شده‌اند و جاده‌های دسترسی برای حمایت نیروهای هفتر در مناطق جنوبی پایتخت را مسدود کرده‌اند.

بر اساس اعلام آژانس سازمان ملل متحد در روز دوشنبه، در جنگ برای کنترل طرابلس تا کنون 562 نفر شامل 40 شهروند کشته شده‌اند. ده‌ها هزار نفر نیز از اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین ماه) با شروع حملات حفتر، آواره شده‌اند.