مریم علامه‌زاده

ملل متحد، روز پنجشنبه (یازدهم بهمن ماه) تعداد کشته‌های دو قایق غرق شده مهاجرانی که از جیبوتی به سمت یمن می‌رفتند به 52 نفر افزایش یافت. این سازمان از رهبران منطقه‌ای خواست تا برای جلوگیری از چنین فجایع دردناکی اقدام کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد ناجیانی که در منطقه شمال شرق جیبوتی با نام اوبوک فعالیت‌ می‌کنند، همچنان مشغول جستجو برای یافتن اجساد بیشتر در ساحل کشور شاخ آفریقا بعد از واژگونی دو قایق مهاجران در اواسط هفته گذشته هستند. غرق شدن این قایق‌ها که به گفته نجات‌ یافتگان در حال حمل مهاجران اتوپیایی بوده است، آخرین رویداد دردناک در این مسیر پرخطر است که از سوی مهاجران آفریقایی برای رفتن به خاورمیانه و یافتن شغل استفاده می‌شود.

لالینی ویراسامی، رئیس عملیات سازمان بین‌المللی مهاجران (IOM) در جیبوتی به خبرگزاری فرانسه گفت: هیچ انسانی شایسته چنین بدبختی نیست. این وظیفه بازیگران و رهبرانی است که در این منطقه فعالیت می‌کنند تا جلوی چنین فجایع غمباری که منجر به گرفتن جان افراد بی‌گناه می‌شود را بگیرند.  تعداد 52 نفر کشته رقمی است که جدیداً اعلام شده در حالی که این عدد روز چهارشنبه (دهم بهمن ماه) برابر با 43 تن بود.

ویراسامی همچنین رقم 16 نجات یافته را اصلاح کرد و گفت تنها 15 نفر از دو قایق نجات پیدا کرده‌اند و عدد قبلی اشتباهی بود که در آمار IOM صورت گرفته بود. 

تعداد افرادی که درگیر این حادثه شده‌اند به‌طور دقیق مشخص نیست اما IOM معتقد است که یکی از قایق‌ها 130 مسافر را حمل می‌کرده است. آیدی محمد، نجات یافته 15 ساله در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت او به همراه حدود 80 نفر اتوپیایی دیگر سوار یکی از قایق‌های غرق شده بوده است.

او با بیان اینکه از سوی نیروهای گارد ساحلی از آب بیرون کشیده شده بود گفت: تنها چیزی که به یاد می‌آورم این است که کاپیتان گفت موتور یک مشکل جدی پیدا کرده است و قایق غرق می‌شود. بعد از آن نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد.

وی ادامه داد: این بدترین اتفاقی بود که در کل دوران عمرم تجربه کرده بودم؛ هرچند که من مدت زیادی در دریا نماندم، اما از خدا ممنونم که مرا نجات داد.  جیبوتی که در حاشیه تنگه باب‌المندب رو به یمن و در کنار سومالی و اتیوپی واقع شده است، در سال‌های اخیر به هاب مهاجرتی برای مهاجرانی بدل شده است که قصد دارند برای کار به شبه‌جزیره عربی بروند؛ منطقه اوبوک در جیبوتی به عنوان بندر مهاجران استفاده می‌شود. باوجود بزرگ‌ترین بحران بشری در یمن، مهاجران همچنان به این کشور فرار می‌کنند.

مقامات سازمان ملل عنوان می‌کنند که 80 درصد جمعیت یمن (24 میلیون نفر) نیاز مبرم به امداد جهانی دارند و 10 میلیون نفر در مرز قحطی هستند؛ بسیاری از یمنی‌ها نیز به جیبوتی گریخته‌اند.

از طرفی سازمان ملل متحد عنوان می‌کند که بسیاری از مهاجرانی که پای پیاده به یمن می‌روند، در معرض سوءاستفاده و آدم‌ربایی قرار می‌گیرند. بااین‌حال جریان مهاجرت به این کشور ادامه دارد و در سال 2017، 100 هزار مهاجر به یمن وارد شدند. همواره ثابت شده است که عبور از دریا خود موضوعی بسیار خطرناک است. سال گذشته، حداقل 30 مهاجر سومالیایی و اتوپیایی که احتمالاً به سمت جیبوتی در حرکت بودند در حال عبور از دریا غرق شدند. در همین حال گزارش‌هایی دریافت شد که به قایق این افراد بر روی دریا شلیک شده بود، اما عاملان آن مشخص نشدند.