خدیجه علامه‌زاده

رهبر مخالفان ونزوئلا خوان گوایدو روز شنبه (21 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که از نماینده خود در آمریکا خواسته که مسیر ارتباطی مستقیم را با ارتش ایالات متحده باز کند.

به گزارش اسوشیتد پرس، گوایدو در جریان تظاهرات از کارلوس وسچیو فردی که آمریکا او را به عنوان سفیر ونزوئلا می‌شناسد خواست تا ارتباط همکاری محتمل نظامی را ایجاد کند. گوایدو کسی که خود را به عنوان رئیس ‌موقت ونزوئلا معرفی کرده، این اقدام را در تلاش برای خارج کردن مادرو از قدرت انجام داده است. این در حالی است که هفته گذشته او در تلاشی ناموفق از ارتش ونزوئلا خواست که مادرو را برکنار کند. بیش از 50 کشور دنیا، همچنین ایالات متحده رهبری مادرو را به رسمیت شناختند. اگر چه دولت ترامپ مستقیما اعلام نکرده که قصد حمله نظامی را دارد؛ اما مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، هفته گذشته گفت که همه گزینه‌ها برای اقدام علیه ونزوئلا روی میز است. پمپئو در سخنرانی خود از اقدامات نظامی و گزینه روابط دیپلماتیک یاد کرد.

در 30 آوریل (دهم اردیبهشت ماه) به نظر می‌رسید که ونزوئلا در آستانه یک خیزش مدنی و نظامی باشد. روز بعد، این امید از بین رفت و کشوری که خود را برای تغییر آماده می‌کرد،‌ به یک‌باره شاهد ضعف مخالفان بود. همچنان که خوان گوایدو رهبر مخالفان و متحدان آمریکاییش درگیر شکست خود برای کنترل دولت از دست نیکولاس مادرو بودند؛ رئیس‌جمهور در تنش این کشور در حال تقویت قوای خود برای برقراری حالت عادی در ونزوئلا است. در طول 10 روز گذشته دولت نیکولاس مادرو مانوئل کریستوفر فیگوئرا، رئیس‌ اطلاعات را به‌دلیل این خیزش‌ها سرزنش کرد و افرادی که به ارتش وفا دار نبودند را اخراج کرد و سیاست‌مداران مخالف دولت را مجبور به پنهان شدن کرد و دوباره مرزهای این کشور را به سوی همسایگانش باز کرد.

به‌نظر می‌رسد که مردم پذیرفته‌اند کنترل دولت در دست مادورو قرار گرفته است، اما با این وجود همچنان اقتصاد دولت رو به افول است.  با این حال گوایدو قصد ندارد از مواضع خود کناره‌گیری کند و در حالی‌که جنبش او به پنجمین ماه متوالی می‌رسد دوباره خواستار اعتراضات خیابانی است.

پس از ماه‌ها بسته بودن مرزها به‌دلیل تنش‌هایی که ناشی از ارسال کمک‌های انسانی آمریکا بود، برخی از مرزها دوباره باز شدند.

این نشان دهنده آن است که دولت مادرو هم‌چنان کنترل مرزها را در دست دارند. روز جمعه (بیستم اردیبهشت ماه) تارک ای آیسامی، معاون اقتصاد رئیس‌جمهور ونزوئلا طی یک سخنرانی در تلویزیون گفت که مرزهای این کشور با برزیل و اروپا دوباره بازگشایی شدند؛ تا بتوانند زندگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به این کشور بازگردانند.

اما بازگرداندن زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در شرایط کنونی داخلی این کشور کمی بعید به نظر می‌رسد؛ حداقل ده قانون‌گذار از مجلس ملی عضو مخالفان از سوی دادگاه ملی ونزوئلا در طول چند روز گذشته از سمت‌های دیپلماتیک خود خلع شدند. دادگاه اعلام کرد که خلع این سمت‌ها به‌دلیل تلاش برای خیزش انجام گرفته و آن‌ها را متهم به خیانت، توطئه و تحریک برای خیزش و شورش‌های مدنی در پی دیگر جرائم متهم کرده است. سه نفر از این سیاستمداران مخفی شدند و خواستار حفاظت از سوی سفارت‌های آرژانتین و ایتالیا در شهر کاراکاس هستند. یکی از این افراد رهبر مخالفان لئوپلدو لوپز بود، کسی که دوست صمیمی گوایدو بوده است. او حالا به همراه خانواده‌‌اش در سفارت اسپانیا پناهنده شده‌اند.

لوپز طی هفته گذشته اسارت یک‌ساله خانگی خود را شکست و در کنار گوایدو برای درخواست ارتش برای پیوستن به این جنبش ایستاد. البته همه افراد موفق به گرفتن پناهندگی نشدند، معاون مجلس ادگار زامبرانو یکی از متحدان گوایدو از سوی آژانس اطلاعاتی ونزوئلا روز چهارشنبه (هجدهم اردیبهشت ماه) به‌همراه هفت محافظش بازداشت شد. زمانی که او از خارج شدن از ماشینش سر باز می‌زد، آن‌ها کل خودرو را به همراه سرنشینانش به ساختمان هلیکویدو کاراکاس انتقال دادند.