مقامات فلسطین خبر دادند؛

اعلام آتش‌بس در نواز غزه

خدیجه علامه‌زاده

فلسطین در چند روز گذشته شاهد تحولات خشونت‌باری بود و جنگنده‌های صهیونیستی بار‌ها دست به حملات هوایی گسترده‌ای علیه مردم غزه زدند؛ حملاتی که البته از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی بی‌پاسخ نماند و بیش از ۶۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد.

مقامات فلسطینی عنوان کردند که به توافق آتش‌بسی به منظور پایان دادن به خشونت‌هایی که اخیرا در نوار غزه و جنوب سرزمین‌های اشغالی منجر به مرگ 24 فلسطینی و چهار سرباز رژیم صهیونیستی شده بود، دست پیدا کردند.

یک مقام فلسطینی آگاه از این توافق به خبرگزاری رویترز گفت که فرآیند آتش‌بس از صبح روز دوشنبه (16 اردیبهشت ماه) 4:30 به وقت محلی آغاز شد.

یک مقام فلسطینی دیگر نیز این توافق را تایید کرد و شبکه تلویزیونی مربوط به حماس، گرداننده نوار غزه، نیز این خبر را تأیید کرد. البته هیچ یک از مقامات صهیونیستی هنوز این خبر را تایید نکردند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از بین 600 موشک و سایر پرتابه‌هایی که روز جمعه (سیزدهم اردیبهشت ماه) به سمت شهرهای جنوبی سرزمین‌های اشغالی و روستاهای آن پرتاب شده بود، 150 مورد به واسطه سیستم ضد موشکی گنبد آهنین دفع شدند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که آن‌ها به 320 هدف در غزه حمله کردند. این خشونت‌ها که شدیدترین تقابل بین دو طرف پس از درگیری‌های ماه نوامبر (آبان ماه) بود. ظاهراً اوایل روز دوشنبه (شانزدهم اردیبهشت ماه) فروکش کرد و موشک‌هایی که به سمت جنوب اسرائیل شلیک می‌شدند و عامل به صدا در آمدن آژیرهای اخطار در آخر هفته شده بودند که موجب رفتن شهرک‌نشینان صهیونیست به پناهگاه‌ها می‌شد، ظاهرا چند ساعت پیش از سپیده دم متوقف شدند. در مقابل رژیم صهیونیستی نیز دیگر حملات جدیدی علیه غزه انجام نداده است.

پیش‌تر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دستور حمله گسترده به نوار غزه را پس از دو روز تنش صادر کرده بود.

هواپیماهای رژیم صهیونیستی و قایق‌های مسلح، روز یکشنبه (پانزدهم اردیبهشت ماه) به طور مداوم نوار غزه را مورد هدف قرار داده بودند. همچنان جهادگران منطقه محاصره شده نوار غزه نیز حجم وسیعی از موشک‌ها را به سمت جنوب سرزمین های اشغالی شلیک می‌کردند.

یک فرمانده 34 ساله حماس در حمله‌ای که از سوی رژیم صهیونیستی، هدف‌مند توصیف شده بود، به شهادت رسید. ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد حامد الخدوری را به‌دلیل انتقال حجم زیادی پول از ایران برای تجهیز سلاح در غزه متهم کرده است.

وی پنجمین فلسطینی بود که روز یکشنبه (پانزدهم اردیبهشت ماه) به شهادت رسید؛ دیگر قربانیان فلسطینی شامل دو زن باردار و سه کودک نوزاد می‌شدند.

در شهر صهیونیستی اشکلون یک مرد 58 ساله صهیونیست در اثر برخورد ترکش، در یک حمله موشکی جان خود را از دست داد و دو صهیونیست دیگر نیز روز یکشنبه بعد ازظهر (پانزدهم اردیبهشت ماه) در اثر یک حمله موشکی به یک کارخانه به شدت مصدوم شدند و کمی بعد هر دو آنها جان خود را از دست دادند.

نزدیک به دو میلیون نفر در نوار غزه زندگی می‌کنند؛ منطقه‌ای که اقتصادش به سبب محاصره رژیم صهیونیستی و مصر در حال فروپاشی است. همچنین در ماه‌های اخیر کمک‌های خارجی به دولت فلسطین و حماس قطع شد و تحریم‌هایی نیز از سوی دولت فلسطین علیه حماس که در کرانه باختری رقیبی برای دولت فلسطین به شمار می رود، اعمال شد.

رژیم صهیونیستی گفته است که محاصره این منطقه به‌منظور جلوگیری از رسیدن تسلیحات به حماس ضروری است. گروهی که از زمان در کنترل گرفتن غزه در سال2007، سه جنگ را علیه رژیم صهیونیستی به راه انداخته است . حماس دو سال بعد از آن‌که رژیم صهیونیستی شهرک‌ها و نیروها و سربازان خود را از این منطقه بیرون کشیدند، کنترل منطقه را در دست گرفته است.