خدیجه علامه‌زاده

رابطه بین ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیتی وی، با افزایش تنش‌ها در ونزوئلا در آزمون قرار می‌گیرد.

به نوشته پایگاه خبری هیل آمریکا، هفته گذشته جان بولتون از مداخله نظامی در کشور آمریکای جنوبی، برای متوقف کردن رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو حمایت کرد. درواقع مادورو چالشی برای ترامپ به حساب می‌آید؛ کسی که تا به امروز در تلاش برای کاهش درگیری‌های نظامی موجود و اجتناب از موارد جدید جنگ بوده است.

در حالی که ترامپ گفته همه گزینه‌ها برای ونزوئلا روی میز است، بولتون به عنوان چهره جنگی در انظار عمومی شناخته می‌شود.

روز جمعه (سیزدهم اردیبهشت ماه) بولتون برای بحث در مورد وضعیت ونزوئلا، با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و پاتریک شاناهان وزیر دفاع در پنتاگون ملاقات کرد.

اما ترامپ مدت‌ها پیش اعلام کرد که ایالات متحده با دیگر کشورها کاری ندارد. او خواستار پایان دادن به جنگ در افغانستان شد و صدها تن از نیروهای ایالات متحده را از خاک سوریه خارج کرده است.

حالا این دو مکتب فکری مداخله خارجی در آمریکا به اوج تقابل خود در داخل آمریکا در موضوع ونزوئلا رسیده است و دو طرف در حال ارزیابی یکدیگر هستند.

پل دبلیو پسنر، کارشناس مسائل ونزوئلا در دانشگاه کلارک می‌گوید که دولت به چند دسته تقسیم شده است. از سویی ترامپ علاقه‌مند به لفاظی‌های بولتون است؛ اما از طرفی علاقه‌ای به مداخله نظامی در ونزوئلا ندارد.

پسنر در ادامه افزود: رئیس‌جمهور تلاش دارد تدبیری را بیندیشد که فکر می‌کند به لحاظ سیاست‌ داخلی به او کمک کند، اما درواقع او درنهایت امر نمی‌خواهد ماشه را بکشد.

از سوی دیگر ویلیام لگو گراند، استاد دانشگاه آمریکا، متخصص در زمینه سیاست خارجه آمریکا و امریکای لاتین گفت؛ بیش از آن‌چه کاخ سفید اظهار دارد، در مسائل ونزوئلا تحت تاثیر بولتون و نظراتش است.

لئو گراند در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که جای شکی وجود ندارد که جان بولتون گرداننده سیاست آمریکا در قبال ونزوئلا، در  محافل عمومی و احتمالاً در مباحث خصوصی است. اظهارنظرهای ترامپ در مورد ونزوئلا،  احتمالا از دانشنامه بولتون برخاسته است.

کاخ سفید روز جمعه (سیزدهم اردیبهشت ماه) گفت که ترامپ و مشاور امنیت ملی کشور هر دو در تلاش برای دستیابی به هدف مشترک هستند.

گرت مارکوییز، سخنگوی شورای امنیت ملی، در بیانیه‌ای به پایگاه خبری هیل گفت: بولتون استراتژی رئیس‌جمهور را برای حداکثر فشار برای دستیابی به روند صلح و دموکراسی در ونزوئلا اجرا خواهد کرد.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا هفته گذشته، حامیان خود را به خیابان‌ها کشاند و از ارتش ونزوئلا خواست تا از حمایت مادورو دست بردارد.

از سوی دیگر کاخ سفید که خوان گوایدو را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا می‌شناسد امیدوار بود این قیام نقطه عطفی در سرنگونی مادورو که یکی از اهداف مهم سیاست خارجی دولت آمریکا است، بشود.

با این وجود، تمام تلاش‌های گوایدو پس از آن‌که رهبران ارشد ارتش ونزوئلا از وی حمایت نکردند، شکست خورد.

روز سه شنبه (دهم اردیبهشت ماه) در جریان اعتراضات خیابانی ونزوئلا، بولتون به خبرنگاران گفت که هدف اصلی ما انتقال صلح آمیز قدرت است اما مجددا اعلام می‌کنم همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است برای ونزوئلا همه گزینه‌ها بر روی میز وجود دارد. یک روز بعد، پمپئو به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که اگر اقدام نظامی لازم باشد، این همان کاری است که ایالات متحده انجام خواهد داد.

شاناهان معاون وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه (سیزدهم اردیبهشت ماه) به خبرنگاران گفت که بولتون و پمپئو در دیدار با کریگ فالر، رئیس فرماندهی جنوب ایالات متحده، در مورد مسائل ونزوئلا و مشاهدات فالر با یکدیگر مذاکره کردند.

در واقع این‌ها تصمیم‌هایی برای برنامه‌ریزی‌های ما و توصیه‌هایی برای پیشبرد و هماهنگی بیشتر بود. ما گزینه‌های جامعی طراحی شده برای شرایط خاص مدنظر داریم.

شاناهان گفت که اگر وضعیت بی‌ثبات در ونزوئلا یک خطر امنیتی برای ایالات متحده باشد که درنهایت موجب شود تا مداخله نظامی را ضروری بدانیم، ما این گزینه را در نظر خواهیم گرفت.

از طرفی برخی کارشناسان بر این باورند که برگزاری جلسات بیشتر بر سر مسائل ونزوئلا، برای خودنمایی است و قدمی به سوی اقدامات نظامی محسوب نمی‌شود.

لئو گراند گفت: تهدیداتی که برای مداخله نظامی، صورت می‌گیرد، الزاماً گزینه بر روی میز نیست و من این‌گونه فکر می‌کنم که  فقط بخشی از مبارزات روانشناختی برای هدف قرار دادن ارتش ونزوئلا است.

رایان برگ متخصص آمریکای لاتین در زمینه حقوق در موسسه آمریکن انترپرایز، جلسه روز جمعه (سیزدهم اردیبهشت ماه) را تلاشی برای کنترل دوباره موقعیت از سوی آمریکا توصیف کرد.

او در ادامه افزود، مقامات دولت آمریکا در روز پنجشنبه (دوازدهم اردیبهشت ماه) از خواب بیدار شدند و فکر کردند که اوضاع آنطور که به دنبالش هستند پیش نمی‌رود؛ و من فکر می‌کنم شورای ملی در حال ارزیابی مدیریت خود در رابطه با این موضوع است.