سینا سبزیان

رسانه‌های محلی ترکیه مدعی شدند که یکی از دو نفری که به اتهام جاسوسی برای امارات‌متحده عربی در زندان ترکیه به سر می‌برد، دست به خودکشی زده است.

وبسایت خبری هابرتورک ترکیه اولین رسانه‌ای بود که روز دوشنبه (نهم اردیبهشت ماه) این موضوع را رسانه‌ای کرد و گفت که فرد متهم روز یک‌شنبه در زندان سیلیوری خود را حلق‌آویز کرده است.

الجزیره نوشت که این خبر روز بعد (سه‌شنبه دهم اردیبهشت ماه) از سوی خبرگزاری آنادولو ترکیه نیز تأیید شده است. سینم خوش‌اوغلو، خبرنگار الجزیره از استامبول ترکیه گفت که مقامات ترکیه در حال تحقیق درمورد نحوه اقدام به خودکشی این فرد هستند، چراکه او در یک سلول انفرادی نگهداری می‌شده است. وزارت دادگستری ترکیه گفته است که آنها بر این عقیده‌اند که فرد زندانی از لباس‌ها و پیژامه برای حلق‌آوزیر کردن خود استفاده کرده است.

بر اساس گفته مقامات ترکیه‌ای، این دو فرد در اواسط ماه آوریل، (اواخر فروردین ماه) بازداشت شده بودند و تابعیت فلسطینی داشتند و معترف شدند که برای سرویس اطلاعاتی امارات‌متحده کار می‌کردند.

مقامات بر این باورند، از زمانی که روابط بین ترکیه، عربستان سعودی، امارات‌متحده عربی و مصر به دلیل کودتای نظامی در مصر در سال 2013، پر تنش شده است، این کشورها در حال تشکیل نظامی جدید از گردآوری اطلاعات در ترکیه به دلیل شرایط کنونی هستند. آنها معتقدند که جاسوسان در تلاش برای رصد اعضای حزب اخوان‌المسلمینی هستند که از زمان کودتا در ترکیه زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های قبلی که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده بود، یک مقام ترکیه‌ای مدعی بود که یکی از این افراد در ماه اکتبر 2018 (آبان ماه) چند روز پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول، به این کشور وارد شده بود. هابرتورک به نقل از یک مقام ترک که نامش آورده نشده نوشت، فرد زندانی دیگر کمی بعد برای کمک به همکارش برای انجام حجم کاری بالا وارد ترکیه شده است.

البته اینکه آیا ورود آن‌ها به ترکیه ارتباطی با پرونده خاشقجی داشته یا خیر، هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است. خاشقجی، منتقد برجسته محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی، از سوی مأموران سعودی به قتل رسید و ماجرای قتل وی اعتراضات گسترده جهانی را به دنبال داشت.

سرویس اطلاعاتی آمریکا موسوم به سی‌آی‌ای و برخی کشورهای غربی بر این باورند که شاهزاده محمد، حاکم بلامنازع سعودی دستور این قتل را صادر کرده است. ادعایی که مقامات سعودی همواره آن را تکذیب کرده‌اند.