خدیجه‌ علامه‌زاده

فرستاده سابق آمریکا به کره شمالی گفته است که ترامپ دستور پرداخت دو میلیون دلار برای آزادی دانشجوی آمریکایی را امضا کرده بود.

به گزارش سی ان ان از واشنگتن، جوزف یان، نماینده سابق ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در کره شمالی، روز دوشنبه (نهم اردیبهشت ماه) تأکید کرد که او توافقی را برای پرداخت دو میلیون دلار به کره شمالی برای آزادی دانشجوی آمریکایی به نام اتئو وارمبیر در سال 2017 امضا کرده است.

یان در مصاحبه با جیم سیکاتتو خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که او تایید وزیر امور خارجه آن زمان آمریکا یعنی رکس تیلرسون را برای انجام این کار گرفته بود و این را دریافته بود که رئیس‌جمهور ترامپ نیز این تصمیم را امضا کرده است.

وی در ادامه افزود به محض اینکه کره شمالی گفت که باید صورت حساب دو میلیون دلاری پرداخت شود سریعا با رئیس خودم که در آن زمان وزیر امور خارجه، رکس تیلرسون، بود تماس گرفتم؛ او هم خیلی سریع با من برای این موضوع تماس گرفت و گفت که این قرارداد را هر چه زودتر امضا کنید.

نماینده سابق ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اضافه کرد که من به این نتیجه رسیدم که این قرارداد از طرف شخص ترامپ به امضا رسیده است.

او در جواب این‌که باور دارد که تیلرسون تایید ترامپ را گرفته است یا خیر، گفت که این درک من از این موضوع است و به این نتیجه رسیدم که او از ترامپ اجازه گرفته است.

دولت ترامپ گفته است که هیچ وقت پولی برای آزادی وانبیر پرداخت نکرده است. وانبیر که در زمان استرداد در بی‌هوشی بسر می‌برد، چند روز پس از آزادی از بازداشتگاه کره شمالی در ایالات متحده جان خود را از 

دست داد.

یان که اکنون با سی‌ان‌ان مشارکت می‌کند گفت از این‌که دولت ترامپ این پول را پرداخت می‌کند یا خیر اطلاعی ندارد، اما بر این باور است که آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد و این پرداخت را به کره شمالی انجام دهد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز یکشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) اعلام کرد که یان سند مربوط به پرداخت 2 میلیون دلار برای آزادی اتو وارمبیر را امضا کرده است. اما هنوز هیچ‌گونه پرداختی از سوی آمریکا صورت نگرفته است.

روز یکشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) زمانی که کلیس والاس مجری خبری فاکس نیوز از بولتن پرسید که آیا جوزف یان برای آزادی وارمبیر تعهدی را امضا کرده است، بولتون پاسخ داد بله این‌طور به من گفته شده است، البته من در آن زمان به دولت ملحق نشده بودم.

زمانی که مجری به بولتن فشار آورد که پس در این صورت آمریکا سندی را امضا کرده که نمی‌خواهد به سند احترام بگذارد، بولتن در پاسخ گفت من شرایط را نمی‌دانم و چند روزی است که این موضوع را مورد بررسی قرار دادم؛ تنها چیزی که مشخص بود این است که هیچ پولی از طرف آمریکا به کره شمالی پرداخت نشده است.

شورای امنیت ملی از پاسخ به سوال این‌که آیا ترامپ پیش از تصمیم تیلرسون این دستور را امضا کرده است تا بهای صورت حساب پزشکی دانشجوی آمریکایی پرداخت شود، امتناع کرد اما سخنگوی این شورا به سخنان بولتن در خبرگزرای فاکس که در روز یکشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) منتشر شد اشاره کرد.

بولتون اعلام کرد من بر این باورم وقتی کسی دولت را ترک می‌کند، یادآوری اتفاق‌هایی که درون دولت پیش آمده؛ ممکن است متفاوت از حقایق باشد. اما چیزی که برای من به وضوح معلوم است و من در این چند روز به درستی بررسی کردم، به‌طور یقین هنوز هیچ پولی پرداخت نشده است.

البته بولتون به طور مشخص بیان نکرده است که منظورش کدام مقام دولتی است؛ چراکه هم تیلرسون و هم یان هردو دولت را ترک کردند.

واشنگتن‌پست اولین رسانه‌ای بود که گفت: کره شمالی صورت حساب بیمارستان را به یان اعلام کرده است.

وارمبیر در حالی که در ماه ژانویه ( دی ماه) سال 2016 در تلاش برای بازگشت به آمریکا از یک تور کشور کره شمالی بود از سوی مقامات این کشور بازداشت شد. او در حالی به خانه بازگردانده شد که صدمات سخت مغزی دیده بود و در حالتی بدون واکنش به سر می برد؛ در نهایت شش روز بعد از بازگشت در 13 ژوئن (23 اردیبهشت) جان خود را از دست داد.

فرد وارمبیر پدر اتئو، به واشنگتن‌پست گفت که او از پیش در مورد این صورت حساب مطلع نبوده است اما آن را خون بهایی برای جان از دست رفته پسر خود دانست.

اوایل ماه جاری میلادی در مراسمی که از سوی خانواده اتئو وارمبیر برگزار شده بود، مایک پمپئو این ایده را که ایالات متحده خون‌بها برای گروگان‌هایش پرداخت می‌کند را رد کرده است.

وی در ادامه افزود به یاد داشته باشید که پرداخت پول به یک تروریست و یا یک رژیم تروریستی در واقع این‌گونه برداشت می‌شود که آن‌ها می‌توانند افراد بیشتری از مردم ما را گروگان بگیرند و ما چنین کاری انجام نمی‌دهیم و آمریکا چنین خطری را نمی‌پذیرد؛ نباید مردم آمریکا چنین توقعی از دولت داشته باشند.