کره شمالی هشدار داد: تحریم‌های جدید آمریکا علیه سه تن از مقامات ارشد پیونگ‌یانگ می‌تواند مسیر خلع تسلیحات اتمی در شبه‌جزیره کره را برای همیشه مسدود کند و ممکن است منجر به بازگشت به تبادل آتش شود.

به نوشته روزنامه یواس‌ای تودی، این هشدار چند روز پس‌ازآن مطرح شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به ادامه نقض حقوق بشر، سانسور و مرگ اتو وارمبیر، شهروند آمریکایی محبوس در کره شمالی در سال گذشته میلادی (2017)، تحریم‌های جدیدی را علیه سه تن از مقامات ارشد کره شمالی ازجمله چو ریونگ هائه، دست راست کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و نفر دوم قدرت در این کشور اعمال کرد. وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای ضمن اعتبار بخشیدن به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ترامپ از هر فرصتی استفاده می‌کند تا تمایلش را برای بهبود روابط پیونگ‌یانگ واشنگتن ابراز کند.

بااین‌حال کره شمالی، وزارت امور خارجه آمریکا را به تلاش برای بازگرداندن روابط آمریکا کره شمالی به وضعیت سال گذشته (2017) میلادی که در آن تبادل آتش وجود داشت متهم کرده است. ترامپ بارها کیم جونگ اون را تحسین کرده و در ماه سپتامبر (شهریور ماه) اعلام کرد که رهبر کره شمالی یک فرد فوق‌العاده است و آن‌ها پس از دیدار تاریخی‌شان در سنگاپور عاشق یکدیگر شدند. این دیدار تاریخی منجر به توافقی شد که در جریان آن کره شمالی متعهد به خلع کامل تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره شد، درحالی‌که آمریکا وعده داد تا امنیت را در آن‌جا تضمین کند؛ اما باگذشت شش ماه از آن زمان پیشرفت بسیار اندکی مشاهده شده است.

پیونگ‌یانگ به دنبال کاهش تحریم‌های بین‌المللی و توافقی برای پایان رسمی جنگ کره است، درحالی‌که واشنگتن همچنان بر خلع کامل تسلیحات اتمی در وهله اول تأکید دارد و به استراتژی حداکثر فشار از جبهه‌های اقتصادی و دیپلماتیک ادامه داده است. در همین حال تصاویر ماهواره‌ای نشان داده‌اند که کره شمالی همچنان به برنامه‌های موشکی و اتمی خود ادامه می‌دهد. وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش از آن‌که خیلی دیر شود، آمریکا باید متوجه شود استراتژی حداکثر فشار علیه ما کارساز نیست. ما پیشنهاد می‌کنیم که روابط از طریق یک رویکرد گام‌به‌گام بهبود یابد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر واشنگتن معتقد است که سیاست افزایش تحریم‌ها و فشارها بر حقوق بشر کره شمالی را مجبور به تسلیم برنامه‌های تسلیحات اتمی‌اش می‌کند، باید تأکید کنیم که مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه در ارزیابی شده و این اقدامش تنها مسیر برای خلع تسلیحات اتمی در شبه‌جزیره کره را برای همیشه مسدود خواهد کرد؛ نتیجه‌ای که خواسته هیچ‌کس نیست.

علی‌رغم این بن‌بست واشنگتن همچنان در حال برنامه‌ریزی برای نشست دوم میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون است به‌گونه‌ای که ترامپ اخیراً اعلام کرده انتظار می‌رود این نشست اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار شود.