وقوع سیل در کبک و مونترال منجر به تخلیه 5500 خانه شده و در اُتاوا نیز به دلیل پیش بینی سیل دستور آماده باش صادر شده است.

با ادامه بارش‌ها در اُتاوا پایتخت کانادا، این شهر برای سیل آماده می‌شود. شهر مونترال نیز به‌دلیل طغیان سیلاب، وضعیت اضطراری اعلام شد.

به نوشته رویترز، مقامات اُتاوا جمعه شب اعلام کردند انتظار می‌رود سطح آب نیم متر بیشتر از بیشینه گزارش شده در سیل ۲۰۱۷ بالا برود. سیل بهار سال ۲۰۱۷، به شهرهای اونتاریو و کبک ۱۷۱ میلیون دلار خسارت وارد کرد.

استیو کانلاکوس مدیر شهرداری اتاوا گفت: وضعیت میدانی به‌سرعت در حال تغییر است. وی افزود سیلاب ممکن است به صدها خانه، یعنی بیشتر از ۵۰۰ خانه‌ در سیل ۲۰۱۷، آسیب وارد کند. این شهر روز پنج‌شنبه وضعیت اضطراری اعلام کرد.

مقامات مونترال، دومین شهر بزرگ کانادا نیز با ادامه بارش‌ها و ذوب برف‌ها که به طغیان رودها منجر شده است، اواخر جمعه شب وضعیت اضطراری اعلام کردند.

سیل بهاره تا اکنون منجر به تخلیه ۵۵۰۰ خانه و بیش از ۱۰۰۰ ساکن این منازل در شهر کبک شده است.

خودروهای زرهی سبک ارتش کانادا به مناطق دچار آب‌گرفتگی گسیل شده‌اند و سربازان به ساکنین کمک می‌کنند کیسه‌های شن را برای مقابله با سیل به محل زندگی خود برسانند.

سد برق‌آبی زده شده بر روی رود طغیان‌کرده روگ در کبک موجب نگرانی ساکنین آن حوالی شده است اما مهندسین شرکت آب کبک اعلام کرده‌اند سازه سد هم‌چنان در حال مقاومت است.

رالف گودیل وزیر ایمنی کانادا به خبرنگاران گفت: این [سیل] مشکلی گسترده است... با توان قوا و با همکاری تمام مقامات شهری و استانی کار می‌کنیم... به این منظور که تا آن‌جا که می‌توانیم کانادایی‌ها را در امان نگه داریم.

او درخصوص سد رودخانه روگ گفت: اگر سد بشکند مردم یک ساعت زمان دارند منطقه را تخلیه کنند. عاقلانه این است که پیش‌تر خارج شوند.

مقامات استانی و فدرال گفتند سنگینی سیل در کبک و اونتاریو تنها دو سال بعد از سیل سال ۲۰۱۷ می‌تواند با تغییرات اقلیمی مرتبط باشد.

در استان نیو برونسویک مجاور ساحل شرقی رودخانه سیلاب درحال تثبیت و حتی فروکش کردن بود اما با ادامه یافتن بارش‌ها این نگرانی به وجود آمد که اوضاع دوباره به وخامت بگراید.