سینا سبزیان

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از ایالات‌متحده خواسته که اگر می‌خواهد مذاکرات دیپلماتیک ادامه داشته باشد، باید روش کنونی محاسبات خود را تغییر دهد.

بر اساس آنچه که در خبرگزاری دولتی KCNA کره‌ شمالی منتشر شده است، کیم در جریان اولین دیدار چهاردهمین فصل مجمع عالی جمهوری دموکراتیک خلق کره گفت: اول از همه ایالات‌متحده آمریکا باید روش کنونی محاسبات خود را تغییر دهد و راه جدیدی محسبات را در رویکرد با ما مدنظر قرار دهد.

وی افزود: چیزی که عیان است، با روش کنونی محاسبه سیاسی ایالات‌متحده که به آن چنگ می‌زند، چشم‌انداز حل مسائل تاریک و بسیار خطرناک است.

در ماه فوریه (بهمن - اسفند) دونالد ترامپ اجلاس هانوی خود در ویتنام با کیم‌ جونگ اون را کوتاه کرد و بدون بیانه‌ای مشترک به آن پایان داد. دلیل آن اصرار کیم برای خاتمه دادن به تمامی تحریم‌هایی بود که آمریکا علیه کشورش اعمال کرده است. پس از این اجلاس پرتنش، کره شمالی تهدید به لغو فرایند غیرهسته‌ای سازی کره شمالی کرد که پیشتر مذاکرات آن با ایالات‌متحده را انجام  داده بود.

ترامپ در جریان دیدار با مون جا این، همتای کره جنوبی خود در اوال آفیس آمریکا، درها را برای دور سوم این نشست‌ها با کیم بازگذاشت اما گفت که این مسئله به دیکتاتور کره شمالی بستگی دارد. وی تأکید کرد که می‌خواهد تحریم‌ها علیه کره شمالی همچنان پایدار باشند، با این حال عنوان کرد که قصد ندارد تحریم‌ها را بیشتر از پیش افزایش دهد.

کیم در جریان سخنرانی روز جمعه خود (23 فروردین ماه) گفت: ایالات‌متحده دائماً در مورد برگزاری یک نشست سه باره بین کره شمالی و آمریکا سخن می‌گوید، اما ما در مورد نشست دوباره همچون نشست هانوی نه خرسند و نه علاقه‌مند هستیم.

وی ادامه داد: اما همچنان که رئیس‌جمهور ترامپ نیز ذکر کرد، رابطه من و او همچون رابطه دو کشور خصمانه نیست و ما همچنان روابط خوبی داریم و اگر بخواهیم می‌توانیم نامه‌های احوال جویی برای هم بفرستیم.

رهبر کره شمالی اضافه کرد که اگر ایالات‌متحده خواهان یک دور سوم از مذاکرات است، این نشست با این شرط برگزار می‌شود که ایالات‌متحده رویکرد درست را برگزیند و روشی را بیابد که با خواسته‌های ما مشترک باشد و در این صورت ما هم مشتاق به تلاش دوباره هستیم.

کیم گفت که وی صبور خواهد بود و تا پایان امسال برای ایالات‌متحده منتظر می‌ماند تا برای نشست دوباره تصمیم بگیرد. وی در پایان گفت: اما چنین فرصتی آخرین شانس خواهد بود.