مریم علامه‌زاده

اقامت طولانی‌مدت جولیان آسانژ، در سفارت اکووادور در لندن صبح روز پنج‌شنبه (22 فروردین ماه) همزمان با ورود پلیس بریتانیا به داخل ساختمان و بازداشت وی به پایان رسید. آسانژ ابتدا در سال 2012 برای فرار از محاکمه در دادگاه سوئد به دلیل اتهام تجاوز، به این سفارت پناهنده شد. در همین حال او به گرداندن سازمان خود یعنی سایت افشاگری ویکی‌لیکس، که شامل مشارکت او در مسائل مربوط به انتخابات سال 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا نیز می‌شد، ادامه داد.

روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی با عنوان آنچه که از جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس و کمپین انتخاباتی 2016 می‌دانیم و نمی‌دانیم به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: اینکه پس از این چه می‌شود اصلا مشخص نیست؛ اما احتمالاً او به ایالات‌متحده استرداد می‌شود؛ او پس از انتشار یک سری اسناد مربوط به جنگ افغانستان و افشای اسناد دیپلماتیک محرمانه آمریکا، سال‌ها تحت نظارت مقامات این کشور بوده است. دولت اوباما چندین سال به دنبال محکومیت آسانژ بود اما در نهایت چنین کاری نکرد.

سال گذشته، افشای سهوی دعاوی یک دادگاه شامل نام آسانژ نشان می‌داد که او محکوم شده است. این محکومیت روز پنج‌شنبه (22 فروردین ماه) عمومی شد و تمرکز پرونده بر نقش محتمل آسانژ در کمک‌رسانی به چلسی منینگ برای گردآوری برخی مطالب بود که در سال 2010 منتشر شد.

احتمالاً آسانژ مورد اتهامات بیشتری از جمله مسائل مربوط به کمپین انتخاباتی سال 2016 و تلاش روس‌ها برای مداخله در نتیجه انتخابات نیز قرار گیرد.

ویکی‌لیکس مطالبی دزدیده شده از کمیته ملی دموکرات‌های آمریکا و جان پودستا رئیس کمپین هیلاری کلینتون را قبل از انتخابات منتشر کرد. این باور وجود دارد که این اطلاعات از سوی هکرهایی که برای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه فعالیت می‌کنند، دزدیده شده باشد؛ اتفاقی که ویکی‌لیکس را به محور تلاش مداخله روس‌ها و محور اصلی تحقیق رابرت مولر در مورد احتمال همکاری روسیه و کمپین ترامپ برای پیروزی در انتخابات بدل می‌کند.

از نامه‌ای که ویلیام بار، دادستان کل آمریکا ماه گذشته منتشر کرد، می‌دانیم که تحقیقات مولر ثابت نکرد که ترامپ با دولت روسیه در این مورد همکاری داشته است؛ اما ما نمی‌دانیم که یافته‌های مولر در مورد ویکی‌لیکس و تعاملاتش با کمپین چه بوده است. پس بررسی این که چه چیزهایی در مورد تلاش ویکی‌لیکس می‌دانیم، چه چیزهایی می‌تواند صحیح باشد و چه چیزهایی نمی‌دانیم، بسیار جالب است:

ما می‌دانیم که ویکی‌لیکس اسناد را در دو سری منتشر کرد. اول اسناد کمیته ملی دموکرات‌ها از زمان شروع کارزار در فیادلفیا بود. سری دوم هم ایمیل‌های پودستا درست کمی بعد از انتشار ویدئوی موسوم به دسترسی هالیوود مربوط به رسوایی اخلاقی ترامپ بود.

ما از یافته‌های مولر بر این باوریم که این محتویات از سوی هکرهای روسی دزدیده شده که در سایتی موسوم به DCLeaks (افشای کمیته دموکرات‌ها) و از طریق کاربری موسوم به جوسیفر 2.0 منتشر شده است.

همچنین از یافته‌های مولر بر این باوریم که ویکی‌لیکس در ماه ژوئن همان سال به جوسیفر دسترسی پیدا کرده و خواسته که اطلاعات در وبسایت آن‌ها میزبانی شود.

ما همچنین از یافته‌های مولر می‌دانیم که هکر‌های روس فایلی را اواسط ماه جولای (اواخر تیر 95) برای ویکی‌لیکس ارسال کرده‌اند که شامل متحویات دزدیده شده بود.

از طرفی ما نمی‌دانیم که آیا آن فایل شامل اطلاعات کمیته و پودستا به‌طور همزمان بوده است یا خیر. اگر این فایل صرفاً شامل یک مورد باشد، پس باید دنبال نقطه اتصال دیگری هم در کمپین باشیم.

ما می‌دانیم که آسانژ در یک مصاحبه تلوزیونی به رجزخوانی در مورد در دست داشتن داده‌هایی از کلینتون پرداخت که مربوط به اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد 95) می‌شد. توصیف وی از این مطالب در ماه ژانویه (دی - بهمن 95) منشتر شد.

ما می‌دانیم که راجر استون، دستیار ترامپ در فصل بهار 2016 (بهار 95) به همکارانش گفته است که با آسانژ در ارتباط بوده و دریافته است که وی ایمیل‌هایی دارد که برای کلینتون و پودستا دردسر می‌شود.

ما می‌دانیم که ایمیل‌های پودستا در اواخر ماه مارس (اسفند - فروردین 94-95) استخراج شده است.

ما نمی‌دانیم که آیا استون با آسانژ ارتباط مستقیم داشته یا خیر. در ماه جولای (تیر - مرداد) او با جروم کورسی، نویسنده محافظه‌کار در ارتباط بوده تا بتواند با ویکی‌لیکس و آسانژ ارتباط بگیرد و در ماه اوت (مرداد -شهریور) در یک برنامه رادیویی که پیشتر با آسانژ مصاحبه کرده بود اعلام کرد که قصد دارد با این گروه ارتباط بگیرد. کرسی و کارگردان برنامه رادیویی هر دو ابراز کردند که ارتباطاتی با آسانژ یا گروه داشته‌اند. اما ثابت شد که استون نتوانست ارتباطی با گروه به صورت مستقیم بگیرد و فقط پیام‌های توئیتری بوده است.

بر اساس یافته‌های مولر ما می‌دانیم که استون به دستور یک مقام ارشد که او نیز از مقامی بالاتر دستور می‌گرفته در پی مطالب بیشتری از ویکی‌لیکس بوده است و از کرسی خواسته که با ویکی‌لیکس ارتباط بگیرد.

ما نمی‌دانیم که آیا استون پیش از انتشار اطلاعات به ترامپ گفته که چه چیزی در حال رویداد است یا خیر. اما کوهن در جایگاه کنگره به این موضوع شهادت داد.

همچنین ما می‌دانیم افشای اطلاعات دموکرات‌ها نتیجه سختی بر محبوبیت این حزب گذاشت.