پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا در یک سفر از قبل اعلام ناشده برای پیشبرد و گفت‌وگو بر سر مسائلی ازجمله خروج نظامیان آمریکایی، وارد افغانستان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آسوشیتدپرس پاتریک شاناهان به‌عنوان سر پست وزیر دفاع آمریکا پنتاگون در اولین سفر خارجی‌اش پس از دریافت این سمت، در روز دوشنبه (22 بهمن ماه) سال جاری میلادی وارد کابل شد.

پاتریک شاناهان قرار است در این سفر با نیروها و مقامات آمریکایی ازجمله جنرال اسکات میلر و ناتو در افغانستان و نیز محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور دیدار کند.

شاناهان به گروه کوچکی از خبرنگارانی که وی را در این سفر همراهی می‌کنند، گفت: مهم است که دولت افغانستان در گفت‌وگوهایی که درباره افغانستان است مشارکت داشته باشد.

این دیدار او از افغانستان در حالی است که ایالت متحده آمریکا مذاکرات صلح با افراط‌گرایان طالبان را به‌پیش می‌برد اما طالبان که چندین دور گفت‌وگو با نماینده آمریکا و دیگر کشورها داشته است تاکنون حاضر نشده با دولت افغانستان درباره صلح و پایان جنگ هجده ساله در این کشور گفت‌وگو کند و آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

شاناهان در این رابطه گفت: افغان‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند آینده کشورشان چگونه باشد. این ربطی به آمریکایی ندارد، افغان‌ها در این مورد تصمیم می‌گیرند.

پاتریک شاناهان در ماه دسامبر گذشته (دی ماه) جانشین جیمز ماتیس شد که در اعتراض به برنامه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سوریه استعفا کرد.

شاناهان در جمع برخی از خبرنگارانی که وی را در این سفر غیرمنتظره همراهی می­‌کنند، گفت: مشارکت دولت افغانستان در مذاکرات مرتبط با سرنوشت این کشور بسیار مهم است.

در کابل این نگرانی افزایش می‌یابد که ایالات‌متحده آمریکا سربازانش را از افغانستان خارج می‌کند، پیش از آنکه یک توافق صلح بادوام‌دار با گروه طالبان به دست آید.

بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا می‌خواهد حدود نیمی از سربازان کشورش در افغانستان را که در حال حاضر شمار آن‌ها چهارده هزار نفر است، خارج کند؛ اما البته تا هنوز برنامه زمانی در این مورد موجود نیست.

وی در ادامه افزود آمریکا در منطقه منافع امنیت مهمی دارد و به دنبال آن است تا تحولات را از نزدیک پیگیری کند.

شاناهان در سفرش به افغانستان با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی اظهار کرد: ارتش آمریکا منافع امنیتی زیادی در منطقه دارد و مسئله خروج نیروهای آمریکایی به معنای نادیده گرفتن این منافع نیست.

وی هم‌چنین هدفش از سفر به افغانستان را درک شرایط میدانی و شنیدن سخنان فرماندهان آمریکایی و سپس در جریان گذاشتن ترامپ دانست. از سوی دیگر نیز پیش‌تر ترامپ اعلام کرده بود که می‌خواهد نیمی از هزار نیروهای آمریکایی مستقر را از افغانستان خارج کند.

سرپرست پنتاگون گفت که هدفش از این سفر درک شرایط کنونی افغانستان از طریق فرماندهان نظامی آمریکا و سپس مطلع کردن ترامپ از وضعیت این کشور است. شاناهان در موقع سفرش به افغانستان تأکید کرد حضور ایالات‌متحده آمریکا در افغانستان، باید برای حفاظت از ایالات‌متحده باشد و از ثبات منطقه حمایت کند.

ایالات‌متحده آمریکا می‌خواهد مذاکرات با طالبان را در ۲۵ فوریه در دوحه ادامه دهد. تلاش می‌شود پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توافقی با گروه طالبان به دست آید.

یادآوری می‌کنیم که پیش‌تر نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان زلمی خلیل زاد در پایان دور پیشین مذاکرات با طالبان از پیشرفت قابل‌توجهی خبر داده بود و برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که در صورت توافق آمریکا با گروه طالبان، نیروهای خارجی از آغاز برنامه صلح طی یک سال و نیم آینده از افغانستان بیرون خواهند شد.