عباس حاجی‌بابایی

اکوادور در حال آماده کردن مقدمات اخراج جولیان آسانژ از سفارت خود در لندن است. ویکی‌لیکس در حساب توئیتری خود با اعلام این خبر عنوان کرد که این اتفاق در طی چند ساعت و درنهایت چند روز آینده رخ می‌دهد.

بر اساس این توئیت، یک منبع بلندپایه به ویکی‌لیکس اطلاع داده است که سفارت اکوادور به بهانه انتشار پرونده رسوایی فراساحل موسوم به ایناپیپرز قصد دارد آسانژ را اخراج کند و هماهنگی‌های لازم برای دستگیری وی با دولت بریتانیا صورت گرفته است.

اسناد ایناپیپرز مجموعه‌ای از مستندات افشا شده برای یک قانون‌گذار اکوادوری است که تلویحاً به رسوایی فساد لنین مورنو، رئیس‌جمهور این کشور اشاره دارد.

توئیت ویکی‌لیکس دو روز پس‌ازآن اتفاق افتاد که مورنو آسانژ را متهم به تخطی از شرایط پناهندگی‌اش به سفارت این کشور کرد و گفت که کشورش با همکاری بریتانیا در تلاش است که اجازه دهد آسانژ سفارت را ترک کند.

مورنو گفته بود این به معنای این نیست که وی آزادی بیان ندارد و یا نمی‌تواند آزادانه عقایدش را عنوان کند، بلکه او نباید دروغ بگوید و نباید تماس‌های تلفنی را شنود و به حساب‌های شخصی ورود کند. این‌ها در شرایط پناهندگی وی توافق شده بود.

اکوادور همچنین ویکی‌لیکس را متهم به اشتراک‌گذاری عکس‌های شخصی مورنو در شبکه‌های اجتماعی کرده است.

آسانژ از سال 2012 به‌منظور جلوگیری از بازداشت و استردادش به کشور سوئد به‌منظور محاکمه در پرونده تجاوز، به سفارت اکوادور در لندن پناه برده است. سیستم قضایی سوئد از آن زمان پیگرد قضایی وی را رها کرده است اما بریتانیا عنوان کرده که همچنان با خروج وی از سفارت او را دستگیر می‌کند، چراکه وی با فرار به این سفارت از شرایط قرار وثیقه خود تخطی کرده است.

آسانژ خود عنوان می‌کند که از استرداد به ایالات‌متحده به دلیل انتشار اسناد مربوط به جنگ افغانستان و عراق می‌ترسد.

در ماه اکتبر (مهر - آبان 97)، آسانژ اکوادور را متهم به تخطی از حقوق اولیه خود کرد و گفت این کشور دسترسی وی به جهان بیرون را با گرفتن موبایل و اینترنت از وی قطع کرده است.