جلیقه‌‌زردهای فرانسه بار دیگر و برای هجدهمین شنبه متوالی در خیابان‌های مرکزی پاریس دست به تظاهرات زدند. آنها بمب دودزا و سنگ به سوی پلیس پرتاب کردند و پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به مقابله با آنها پرداخت.

تظاهرات ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) جلیقه‌زردهای فرانسه در خیابان‌های مرکزی پاریس، ازجمله شانزه‌لیزه و ارگ پیروزی، بار دیگر به خشونت کشیده شد. تظاهرکنندگان در این منطقه پاریس به سوی پلیس بمب‌های دودزا و سنگ پرتاب کردند و سپس به یک خودروی پلیس حمله‌ور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت‌کنندگان در این تظاهرات دست به تخریب و غارت مغازه‌های اطراف محل تظاهرات زدند. در یکی از خیابان‌های فرعی شانزه‌لیزه نیز یک خودرو را به آتش کشیدند. بعضی از این افراد که به جای جلیقه زرد، لباس و ماسک سیاه داشتند با شکستن حصارهای فلزی تعبیه شده برای محافظت از مغازه‌ها در برابر خرابکاری؛ وسایل مغازه‌ها و رستوران‌ها را بیرون ریخته و شکستند. آنها به سوی نیروهای پلیس چوب و سنگ پرتاب کرده و در مواردی تلاش کردند تا مأموران را از درون خودرو بیرون بکشند.

شماری از معترضان جلیقه‌زرد نیز که از شهرهای دیگر فرانسه خود را به پاریس رسانده بودند، در نزدیکی ایستگاه‌های مهم قطار پایتخت دست به تظاهرات زدند. پاتریک دروئه، یکی از چهره‌های سرشناس جنبش جلیقه‌زردها از چند روز پیش از تمامی مردم فرانسه و حتی کشورهای دیگر اروپا خواسته بود تا به حرکت اعتراضی پاریس بپیوندند. پنج هزار نیروی پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به مقابله با جلیقه‌‌زردها رفتند و دستکم ۲۰ نفر بازداشت شدند. 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پاسخ به حرکت‌های اعتراضی جلیقه‌‌زردها پیشنهاد گفت‌وگو با شهروندان را داد. این گفت‌وگوها  جمعه ۱۵ مارس(24 اسفند) به پایان رسید و قرار است نتیجه‌ آنها در ماه آوریل اعلام شود.

به گزارش روزنامه «لوموند» حدود ۱۰ هزار برنامه مختلف در نقاط مختلف فرانسه در این راستا برگزار شد. یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم با استفاده از اینترنت در این گفت‌وگوها شرکت کردند. شهروندان حدود ۱۶ هزار دفتر حاوی شکایت‌های خود را به شهرداری‌ها ارائه داده‌اند. حال مسئولیت بزرگی بر دوش مکرون گذاشته شده است. او باید به نتیجه این گفت‌وگوها و شکایت‌ها واکنش درستی نشان دهد وگرنه این احتمال وجود دارد که دور جدیدی از خشونت‌ فرانسه را دربربگیرد.

 ۶۰ مجروح و خسارت‌های مالی فراوان

میزان خسارت مادی و حتی موارد حمله به خودروهای پلیس در راهپیمایی روز شنبه بسیار چشمگیرتر از هفته‌های پیش بود. شمار افرادی که بر اثر درگیری مجروح شدند ۶۰ نفر گزارش شده که ۴۲ نفر آنان از معترضان، ۱۷ نفر از مأموران پلیس ضد شورش و یک نفر آتش‌نشان بوده است.

کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه با اعلام این که حدود ۱۰ هزار نفر در اعتراض دیروز پاریس شرکت کردند گفت حدود ۱۵۰۰ نفر از این افراد «خرابکار» بوده‌اند. وی در توییتر خود نوشت: کسانی که حمله و تخریب می‌کنند، درواقع نه «معترض»اند و نه حتی «خرابکار»، بلکه «قاتل» هستند.