تظاهرات مشترک اتحادیه کاری و جلیقه زردها در فرانسه حاکی از افزایش ناآرامی‌ها و گسترش موج اعتراض‌های ضد دولتی در این کشور است.

تظاهرات روز سه‌شنبه (شانزدهم بهمن ماه) در فرانسه تائیدی است بر این‌که ناآرامی‌ها در این کشور نه‌تنها فروکش نکرده بلکه ابعاد جدید به خود گرفته است.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه زردهای فرانسه که ساعت دوازده شنبه در اعتراض به سیاست‌های دولتی به خیابان‌ها آمده‌اند، سه‌شنبه برای اولین بار در تظاهرات اتحادیه کاری که در اعتراض به افزایش مالیات‌ها و کاهش قدرت خرید مردم برگزار شد، شرکت کردند. این تظاهرات با درگیری و تنش اندکی همراه بود بااین‌حال پلیس در تظاهرات پاریس و لیل و چند شهر دیگر از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

اتحادیه کاریCGT  از ساختمان شهرداری پاریس تا میدان کنکورد تظاهرات کردند که جلیقه زردها هم آن‌ها را در این مسیر همراهی می‌کردند. پلیس تلاش کرد تا معترضان را از میدان کنکورد و از اطراف سفارت آمریکا متفرق کند. درمجموع طبق آماری که اتحادیه کاری اعلام کرده است، شمار افرادی که در تظاهرات پاریس شرکت کرده بودند، حدود ۳۰ هزار نفر برآورد شده است. بااین‌حال پلیس تعداد معترضان را هجده هزار تن اعلام کرده است.

این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که پارلمان فرانسه هم دیروز با توصیف تظاهرات‌های اخیر در این کشور به‌عنوان اعتراضات خشونت‌آمیز، طرحی را برای سرکوب معترضان موسوم به جلیقه زردها تصویب کرد.

این طرح علی‌رغم انتقاد گروه‌های مدافع آزادی‌های مدنی، به لطف آن‌که حزب امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد با ۳۸۷ رأی موافق و ۹۲ رأی مخالف در مجلس سفلای فرانسه به تصویب رسید. اکنون، مجلس علیای فرانسه هم بایستی درباره این طرح نظرش را ابراز کند.

 این طرح که نام مبارزه با آشوبگران برای آن انتخاب‌شده، معترضان را از پوشاندن صورت‌هایشان منع کرده و اختیارات پلیس را برای مقابله با معترضانی که قصد اقدامات خشونت‌آمیز دارند، گسترده‌تر می‌کند.