درحالی‌که معترضان جلیقه زرد فرانسوی خود را برای برگزاری دهمین شنبه اعتراضات در شهرهای فرانسه آماده می‌کنند، وزیر کشور به پلیس مجوز استفاده از گاز اشک‌آور علیه جلیقه زردها را در فرانسه داد.

‌به نقل از خبرگزاری آناتولی، کریستف کاستانر وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر پلیس در اعتراضات جلیقه زردها از گاز اشک‌آور استفاده نکند، مردم بیشتری آسیب خواهند دید.

جک توبو، یک مدافع حقوق عمومی از دولت درخواست کرد که جلوی استفاده از سلاح‌های خطرناک توسط پلیس علیه معترضان گرفته شود.

بر اساس گزارش روزنامه‌ محلی لیبراسیون ۶۹نفر به دلیل استفاده از گاز اشک‌آور در اعتراضات زخمی شده و چهارده نفر چشمان خود را ازدست‌داده‌اند.

نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که ۸۰ هزار مامور پلیس برای حفظ امنیت در کل فرانسه ازجمله پنج هزار نفر در پاریس گسیل‌شده‌اند.

و براساس گزارش خبرگزاری رویترز حدود پنج هزار پلیس در پاریس و به‌خصوص اطراف ساختمان‌های دولتی و شانزه‌لیزه مستقر شده‌اند.

امروز دهمین شنبه اعتراضات جلیقه زردها و آزمونی برای کارآمدی طرح گفت‌وگوی ملی ماکرون که در پی نهمین شنبه اعتراضی جلیقه زردها مطرح‌شده است.

این اعتراض خودجوش که زمزمه‌های آن از پایان ماه اکتبر (مهرماه) در شبکه‌های اجتماعی به گوش رسید، از روز هفدهم نوامبر (۲۶ آبان ماه) با تجمع در بزرگراه‌ها، میدان‌ها اصلی شهرها و عوارضی‌ها در سرتاسر فرانسه آغاز شد.

به نقل از روزنامه فرانسوی لیبراسیون درباره اولین جرقه‌های اعتراض می‌نویسد که دو راننده بین‌شهری جوان اهل سنه مرن، شهری نزدیک به پاریس، روز دهم اکتبر در صفحه‌ای در فیس‌بوک فراخوانی برای «راه‌بندان سرتاسری در اعتراض به افزایش قیمت سوخت» به راه انداختند. فراخوانی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در فیس‌بوک قول شرکت در آن را دادند.

هفته پیش (23 دی ماه) رئیس‌جمهوری فرانسه از تمامی مردم این کشور خواست در گفت‌وگوی ملی برای پایان دادن به درگیری‌ها و تنش‌های اخیر شرکت کنند.

پیش‌تر نیز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این درخواست از سوی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس‌ازآن مطرح شد که ده‌ها هزار معترض جلیقه زرد که برای نهمین هفته متوالی در خیابان‌های سراسر فرانسه دست به راهپیمایی و تجمع زدند. این تظاهرات در دهمین هفته در حالی صورت می‌گیرد که دو ماه پس از آغاز جنبش فراگیر موسوم به جلیقه زردها در فرانسه، امانوئل ماکرون در نامه سرگشاده‌ای که روز یکشنبه (۲۳دی ماه) منتشر شد، حدود سی مشکل اصلی کشور را در قالب چهار پرسش برای شهروندان فرانسوی مطرح کرد  که مهم‌ترین اهداف گفت‌وگو را نخست با مالیات‌ها و ساختار حکومت و نهادهای مردمی و سپس تغییرات زیستی محیطی و تقویت دوباره دموکراسی و حقوق شهروندی برای مردم کشور فرانسه دانست.

ماکرون گفت آنچه این روزها در پاریس اتفاق می‌افتد هیچ ربطی به ابراز صلح‌آمیزِ خشمِ مشروع ندارد؛ اما حالا همین ویژگی موجب حضور گروه‌هایی با مرام‌های مختلف در میان معترضان جلیقه زرد شده و این تهدیدی برای همگان به‌حساب می‌آید. باوجود این‌که ماکرون در نامه‌ای خطاب به فرانسوی‌ها از آن‌ها خواست تا در آغاز به کار گفت‌وگوی ملی سه‌ماهه شده بود تظاهرات همچنان در دهمین شنبه اعتراضی ادامه داشته است و جلیقه زردها و گروه‌های دیگر به آن بی‌توجهی کردند. 

در هفته‌های گذشته هزاران نفر از معترضان با پوشیدن جلیقه‌های زرد در شهرهای بزرگ ازجمله پاریس نسبت به افزایش قیمت مالیات انرژی و وضعیت اقتصادی به خیابان‌ها آمدند. معترضان خیابان‌ها را بسته و با پلیس درگیر شدند. نیروهای پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور و آب‌های پرفشار استفاده کرده‌اند. تاکنون دست‌کم ده نفر کشته، بیش از پنج هزار و ۶۰۰ نفر بازداشت‌شده و حدود ۱۷۰۰ نفر زخمی شدند.