رئیس‌جمهور فرانسه در نامه‌ای از هم‌وطنانش خواست تا به‌جای خشم به گفت‌وگوی ملی روی آورند. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به ادامه اعتراض‌های جلیقه زردها در کشورش خواستار گفت‌وگوی ملی شد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک این درخواست از سوی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس‌ازآن مطرح شد که ده‌ها هزار معترض جلیقه زرد برای نهمین هفته متوالی در خیابان‌های سراسر فرانسه دست به راهپیمایی و تجمع زدند.

ماکرون در نامه‌ای به شهروندان فرانسه نوشت: پیشنهاد شما به توافق ملی کمک می‌کند و منجر به سازمان‌دهی اقدامات دولت و پارلمان می‌شود. ضمن این‌که به جایگاه فرانسه در اروپا و سطح جهانی کمک خواهد کرد

موجی از تظاهرات جلیقه زردها در اواسط نوامبر (اواسط ماه آبان) سال گذشته میلادی 2018 سراسر فرانسه را در برگرفت. درحالی‌که دولت پاریس به دنبال افزایش مالیات سوخت بود، این تظاهرات شکل گرفت و دولت از اقدامش صرف‌نظر کرد. این راهپیمایی‌ها با درگیری‌های خشونت‌‌آمیز میان پلیس و معترضان همراه بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان ماکرون در قالب نامه‌‌ای که اواخر وقت یکشنبه شب (23 دی ماه) منتشر شد، از شهروندان خواست تا خشم را به راه‌کار برای پیشبرد اهداف برای کشور فرانسه تبدیل کنند. وی درخواست مردم دیدگاه‌های خود را درباره سیاست‌های دولت در قالب مذاکره مطرح کنند.

مسائلی مانند کاهش مالیات‌ و هزینه‌های عمومی ازجمله خواسته‌های مردم فرانسه از آغاز موج اعتراض‌ها بوده است.

در این نامه آمده است: پیشنهاد شما به توافق ملی کمک می‌کند و منجر به سازمان‌دهی اقدامات دولت و پارلمان می‌شود. ضمن این‌که به جایگاه فرانسه در اروپا و سطح جهانی کمک خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در این نامه آورده است: امیدوارم در حد امکان افراد زیادی در این مناظره بزرگ ملی حضور داشته باشند تا برای آینده کشور مشارکت مفیدی داشته باشیم. پیشنهادهای شما ایجاد یک قرارداد جدید برای ملت سازمان‌دهی اقدامات دولت و پارلمان را ممکن می‌سازد.

در این نامه همچنین ماکرون اعلام کرده است که در شهرهای مختلف فرانسه در جلسات شوراهای شهر شرکت خواهد کرد و اولین جلسه هم روز سه‌شنبه (25 دی ماه) در شهر، بوردر رول واقع در شمال غربی کشور شرکت خواهد کرد. وی وعده داد پس از پایان مشاوره‌ها در پانزدهم ماه مارس (۲۴ اسفند ماه) نتیجه را به عموم مردم گزارش خواهد داد. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت مطرح کردن هیچ موضوعی در مذاکرات ممنوع نیست.

ماکرون پیش‌تر در پاسخ به ناآرامی‌های هفته‌های اخیر در فرانسه با اعطای بسته ۱۱.۵ میلیارد دلاری رفاهی تصویب کرده بود. مارینه لو‌پن سیاست‌مدار راست‌گرای افراطی، ماکرون را متهم کرده است که در مواجه با جلیقه زردها کور است. اعتراضات مردمی در فرانسه که از حدود دو ماه پیش در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت پاریس شروع شده، باوجود عقب‌نشینی ماکرون از برخی از این سیاست‌ها همچنان ادامه دارد.

دولت فرانسه قصد داشت در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر سوخت را افزایش دهد، اما همین تصمیم جرقه اعتراضات طبقه متوسط را زد. معترضان ماکرون را که پیش‌ازاین بانک‌دار بوده، به حمایت از طبقه ثروتمند متهم کرده و می‌گویند او سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که بانک‌های بزرگ فرانسه از آن نفع می‌برند.

هلند، بلژیک و انگلیس، دیگر کشورهای اروپایی هستند که دامنه اعتراض‌های فرانسه آن‌ها را هم فرا گرفته است. جلیقه زردها از آغاز اعتراضات خود سعی کرده‌اند تا اعتراض‌ را به دیگر کشورهای اروپایی هم صادر کنند

هلند، بلژیک و انگلیس، دیگر کشورهای اروپایی هستند که دامنه اعتراض‌های فرانسه آن‌ها را هم فرا گرفته است. جلیقه زردها از آغاز اعتراضات خود تأکید کرده‌اند  اعتراض‌ را به دیگر کشورهای اروپایی هم صادر می‌کنند.

در پی نامه ماکرون به معترضان و درخواست گفت‌وگوی ملی از سوی دیگر مارین لوپن رهبر راست‌گرایان افراطی فرانسه کمپین انتخاباتی خود را با درخواستی از معترضان جلیقه زرد آغاز کرد؛ و درخواست کرد که اتحادیه اروپا را به موافقت با برگزاری همه‌پرسی‌ای درباره سیاست‌های ماکرون وادارند.

لوپن در تجمع انتخاباتی حزب تجمع ملی اظهار کرد: در خصوص شورش مردمی سالم جلیقه زردها این انتخابات فرصتی به دست می‌دهد تا به بحرانی که از تحقیر و سخت‌گیری‌های رئیس‌جمهوری بی‌کفایت نشأت می‌گیرد، پایان دهیم؛ رئیس‌جمهوری که رفتارش آشوب ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز بااین‌حال این جنبش مستقل از اتحادیه‌ها و احزاب، درخواست‌های مشترک زیادی با حزب تجمع ملی فرانسه دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نمایندگی متناسب با پارلمان، دموکراسی مستقیم از طریق رفراندوم به سبک سوئیسی ادغام اروپایی کمتر و مهم‌تر از همه برکناری ماکرون اشاره کرد.

لوپن اظهار کرد: اگر ماکرون هوشمندی کافی برای انحلال پارلمان و گرویدن به سمت مردم معترض را ندارد، پس بگذارید منفعت سیاسی از انتخابات اروپا حاصل شود.

لوپن و ژان لوک ملانشن رهبر چپ افراطی فرانسه هردو به‌طور علنی با جلیقه زردها ابراز همبستگی کرده و از آنان درخواست حمایت کرده‌اند. او امیدوار است  انتخابات پارلمان اروپا بازنویسی نقشه سیاسی فرانسه را ارتقا بخشد. این روند از نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و حذف دیگر احزاب بزرگ این کشور جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها توسط جنبش میانه‌رو ماکرون و جبهه ملی لوپن آغاز شد. لوپن در ادامه سخنرانی خود گفت: اکنون مبارزه میان ملی‌گرایان و جهانی‌گرایان است.

ازآنجاکه لوپن می‌خواهد در پارلمان فرانسه بماند، در انتخابات پارلمان اروپا نامزد نمی‌شود اما ژوردن باردلا ۲۳ ساله را به‌عنوان نامزد اصلی حزب خود معرفی کرده است. از طرفی دیگر باردلا در اظهارات خود گفت: در ایتالیا و اتریش متحدان ما حکومت می‌کنند. فردایی بهتر در دستان ماست. از زمان آغاز اعتراضات جلیقه زردها، حزب لوپن در نظرسنجی‌ها برتری داشته است. یک نظرسنجی که اواسط ماه دسامبر (اواسط آذر‌ماه) صورت گرفت، حاکی از حمایت ۲۴ درصدی مردم از او در برابر هجده درصد حمایت از حزب ماکرون است. در این نظرسنجی محافظه‌کاران یازده درصد و فرانسه تسلیم‌ناپذیر نه‌درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.