خشونت پلیس در تظاهرات نیکاراگوئه و بازداشت ده‌ها تن

پلیس نیکاراگوئه بیش از صد نفر از مخالفان رئیس‌جمهور این کشور را که سعی داشتند برای آزادی صدها معترضی که از سال میلادی گذشته در بازداشت هستند دست به تجمع بزنند، دستگیر کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس بعدتر اعلام کرد که به درخواست سفیر کشور واتیکان ۱۰۷ معترضی که روز شنبه بازداشت شده‌اند را تا ساعات آتی آزاد می‌کند. دولت نیکاراگوئه سپتامبر سال میلادی گذشته هرگونه اعتراضات اپوزیسیون را ممنوع اعلام کرد و پلیس تلاش معترضان که قصد تجمع در ماناگوا را داشتند متوقف کرد و با تعدادی از آنها برخورد و در نتیجه آنها را با زور به داخل ماشین‌های گشت فرستاد. سفارت آمریکا در ماناگوا اما نگرانی خود را از طریق توئیتر در مورد خشونت‌های گزارش شده پلیس ابراز کرد و از مقامات نیکاراگوئه خواست  در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز از قدرت بیش از حد خود استفاده نکنند. «کمیسیون درون آمریکایی حقوق بشر» از دولت دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه خواست  آمار و ارقام دقیقی از افراد بازداشت و زخمی شده در این کشمکش‌ها که با خشونت از سوی پلیس مواجه شد به آنها ارائه دهد.

    


تظاهرات ده‌ها هزار نفر از اهالی کاتالونیا در مادرید

در اعتراض به محاکمه رهبران جنبش جدایی‌طلب کاتالونیا، هزاران نفر در مادرید به خیابان آمدند. اولین بار است که جدایی‌طلبان کاتالونیا با این تظاهرات نه در منطقه خود، بلکه در پایتخت کشور قدرت‌نمایی کردند. برای نخستین بار بود که جمعیتی چنین انبوه از هواداران جنبش جدایی‌طلب کاتالونیا در پایتخت کشور گرد آمدند. از نیمه فوریه 12 نفر از سران و فعالان این جنبش در پایتخت اسپانیا در برابر دادگاه عالی قرار گرفته‌اند. آنها به آشوبگری و تدارک شورش علیه دولت متهم هستند. «استقلال جنایت نیست»، شعار اصلی تظاهرکنندگان بود. آنها خواهان آزادی بی‌قید و شرط زندانیان هستند. خیابان اصلی مرکزی مادرید زیر پوششی از رنگ‌های زرد و قرمز و آبی فرو رفته بود، که نشانه پرچم جنبش جدایی‌طلب کاتالونیا است. مجلس ملی کاتالونیا (ANC) در کنار حدود ۵۰ جمعیت و انجمن و گروه سیاسی مردم را به این تظاهرات گسترده فرا خوانده بودند. به گزارش روزنامه «ال پاییس» ۵۰۰ اتوبوس و ۱۵ قطار ویژه جمعیت بزرگی از مردم را از کاتالونیا به مرکز اسپانیا آورده بودند. کویم تورا رئیس ایالت کاتالونیا و بسیاری از شهرداران این منطقه در رأس جمعیت قرار داشتند. مناسبات میان دولت اسپانیا و ایالت کاتالونیا همچنان تنش‌آلود است.

    


آمریکا صدور ویزای پنج ساله برای کوبایی‌ها را لغو کرد

آمریکا صدور ویزای پنج ساله‌ چند بار ورود به این کشور را که توسط بسیاری از کوبایی‌ها استفاده می‌شد، لغو کرده است. کوبایی‌ها از این نوع ویزا برای دیدن خویشاوندانشان و یا تجارت استفاده می‌کردند. براساس این گزارش از این پس به توریست‌های کوبایی به جای ویزای پنج ساله، ویزایی سه ماهه تنها با یک بار ورود داده می‌شود. انتظار می‌رود تغییر در روند دادن ویزا بسیاری از تجارت‌های کوچک در کوبا را تحت‌تاثیر قرار دهد. این تجارت‌ها به‌شدت به منابعی وابسته است که شهروندان کوبایی دارای ویزای آمریکا وارد خاک کوبا می‌کردند. کوبا از آمریکا خواست در بستن سفارتخانه خود عجولانه عمل نکند و این درحالی است که آمریکا بستن سفارتش در کوبا را بررسی می‌کند. از آن جا که آمریکا دیپلمات‌های اندکی در هاوانا دارد؛ کوبایی‌ها درخواست‌های ویزای خود را باید از طریق سفارت‌خانه‌های آمریکا در کشوری ثالث ارائه دهند. آمریکا گفته با این اقدام درصدد انجام اصل متقابل بوده است، چراکه کوبا تنها ویزاهایی کوتاه‌مدت به توریست‌های آمریکایی می‌دهد.