مریم علامه‌زاده

نیکلاس مادورو، روز پنج‌شنبه (شانزدهم اسفندماه) امپریالیسم آمریکا را مسئول قطعی‌های طولانی برق دانست که بیشتر بخش‌های این کشور آمریکای جنوبی را متأثر کرده است.

رئیس‌جمهور تحت‌فشار ونزوئلا در حساب توئیتری خود، قطعی برق را جنگ الکتریکی ایجاد شده از سوی امپریالیسم آمریکا علیه مردم کشور دانست. با این حال مایک پمپئو، این ادعا که واشنگتن پست این ماجرا است را رد کرد. وی گفت: نبود برق و قحطی نتیجه رژیم بی‌کفایت مادورو است. شرکت دولتی برق کورپولیک ونزوئلا قطعی برق را نتیجه خرابکاری در سد گوری یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های هیدروالکتریک دنیا و بستر اصلی شبکه برق ونزوئلا دانست. ترزا بو، خبرنگار الجزیره ساکن کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، کل این شهر را فرو رفته در تاریکی توصیف کرد. وی با بیان اینکه بسیاری از ایالت‌های کشور بدون برق هستند گفت: دولت خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خود خوانده کشور را مسئول خرابکاری‌ها معرفی کرده است.  گوایدو رئیس‌جمهور دولت موقت خود خوانده نیز به سهم خود، روز جمعه (هفدهم اسفند ماه) همه 23 ایالت ونزوئلا بجز یکی را در شرایط کنونی بدون برق توصیف کرد و گفت کاراکاس پایتخت کشور، رکود قطعی بی‌سابقه شش ساعت برق را پشت سر گذاشته است. گوایدو در حساب توئیتری خود با اشاره به مادورو گفت: این قطعی شاهد دیگری بر بی‌کفایتی دولت غاصب است. جورج رودریگرز، وزیر ارتباطات ونزوئلا به شبکه تله‌سور، رادیوی دولتی ونزوئلا گفت که 10 ایالت از این قطعی متأثر شده‌اند و آن را خرابکاری خصمانه الکتریکی خواند. وی اضافه کرد که سه ایالت برقشان به حالت عادی بازگشته و به مرور در ساعات آینده بقیه ایالت‌ها نیز به شرایط عادی باز‌ می‌گردند.

وی گفت: قصدشان از این‌کار چیست؟ اینکه مردم ونزوئلا را چندین روز بدون برق بگذارند تا شورش کنند؟ رفتار اشتباه کنند؟ با این‌کار بسیاری از نقاط حیاتی نیز از بی‌برقی آسیب می‌بینند.

وی همچنین با بیان اینکه سناتور آمریکایی مارکو روبیو پیش‌تر این قطعی برق را پیش بینی کرده بود گفت: حتماً او که خود از این اتفاق خبر داده بود، در جریان این خرابکاری دست داشته است.

روبیو در توئیتر خود به این ادعا واکنش نشان داد و نوشت: مردم ونزوئلا عذرخواهی من را پذیرا باشند. احتمالاً من اشتباهی دستم روی دکمه حمله الکتریکی نرم افزاری رفته است که در اپل دانلود کرده بودم!

مادورو در چند سال اخیر بحران اقتصادی سنگینی را علیه ونزوئلا تحمیل کرد. از زمانی که هوگو چاوز رئیس‌‌جمهور پیشین در سال 2013 به دلیل سرطان مرد، شرایط اقتصادی در این کشور به حالت عادی باز نگشته است. بحران طولانی مدت در این کشور منجر به قحطی و گرسنگی برای بسیاری از مردم ونزوئلا شده است. نبود دارو یکی دیگر از معضلاتی است که مردم کشور با آن مواجه بودند و میلیون‌ها نفر در سرتاسر کشور از آن رنج می‌برند. آمریکا در تلاشی آشکار قصد دارد با دامن زدن به این معضلات کنترل ونزوئلا را به دست بگیرد.