مریم علامه‌زاده

دونالد ترامپ مدعی شد که عمر گروه تروریستی داعش یا به‌اصطلاح خلافت، در سوریه و عراق به‌طور 100 درصد به پایان رسیده است و آن را یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سیاست خارجی خود برشمرده است که به گفته خودش پیش‌ از وی همتایانش به چنین هدفی دست نیافته بودند.

پایگاه خبری ووکس آمریکا گزارش کرد، مشکل آنجاست که مقامات ارشد آمریکایی عنوان می‌کنند که هنوز هزاران جنگجوی داعش باوجودآنکه نواحی تحت کنترل خود را ازدست‌داده‌اند، همچنان در این دو کشور جولان می‌دهند؛ به معنای دیگر شاید خلافت شکست خورده باشد، اما تروریست‌ها نه!

ترامپ در جریان بازگشت از سفر ویتنام، در توقفی که برای سوخت‌گیری اسکورت هوایی خود در آلاسکا داشت گفت: شما خبرهایی از شکست 90 درصد و 92 درصد شنیده بودید، اما حالا 100 درصد شکست محقق شده و این موفقیت خیلی زودتر از برنامه‌ریزی‌ها به دست آمد.

ازآنجاکه در سال 2014 داعش کنترل مساحتی به‌اندازه بریتانیا را به دست گرفته بود، باز پس گرفتن نواحی تحت کنترل داعش به‌طورقطع گامی بزرگ است؛ شانا کیرشنر، کارشناس سوریه با بیان این مطلب گفت: البته از دست دادن نواحی تحت کنترل به معنای شکست این گروه نیست.

افراد داخل دولت ترامپ نیز با این نظریه موافق هستند. اوایل ماه جاری میلادی، جنرال جوزف وتل، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به سی‌ان‌ان گفت که داعش همچنان قابلیت تروریزه کردن منطقه را دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز بیانات مشابهی در این رابطه منتشر کرده است و رابرت پالادینو سخنگوی این وزارتخانه در جریان کنفرانسی خبری یک ماه قبل گفت: با وجود آزادسازی مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه، این گروه همچنان یک تهدید تروریستی مهم به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش‌های پنتاگون و دستگاه‌های امنیتی ایالات‌متحده، داعش همچنان هزاران جنگجو در سرتاسر عراق و سوریه دارد. بر اساس یک پیش‌بینی که در ماه اوت (مرداد - شهریور) منتشر شد، داعش 17 هزار و 100 جنگجو در سوریه دارد 30 هزار جنگجو در هر دو کشور مشغول ایجاد ناامنی هستند. باوجوداین تعداد بالا جنگجوی فعال این گروه همچنان می‌تواند به غارت‌های خود در منطقه ادامه دهد. در ماه ژانویه (دی - بهمن) این گروه عملیات بمب‌گذاری در شهر منبج سوریه را طرح‌ریزی کرد که منجر به کشته شدن 15 نفر ازجمله چهار آمریکایی شامل دو سرباز، یک کارمند پنتاگون و یک کارگزار نظامی شد. پنتاگون نیز هشدار داده است که خروج دو هزار سرباز آمریکایی می‌تواند منجر به تسهیل شرایط برای بازستانی نواحی به دست داعش شود.

وتل به سی‌ان‌ان گفته بود که از او در مورد تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مشورتی گرفته نشده بود و اگر چنین مشورتی انجام می‌شد او در آن زمان از منظر نظامی چنین پیشنهادی را نمی‌داد.

وی گفت: هدف ما این است که داعش به دست شرکای منطقه‌ای ما به کنترل درآید، با توجه به شرکای منطقه‌ای همچون نیروهای دموکرات کرد، اینکه بگوییم آن‌ها قادر به مواجهه با تهدیدات تروریستی بدون کمک ما هستند، از منظر من جای تأمل دارد و من فکر نمی‌کنم ما مأموریتمان را تکمیل کرده باشیم.